زبان خود را انتخاب کنید

 

عمل بینی قوزدار و عقابی (برداشتن استخوان بینی) بدون بازگشت و عوارض

 

بینی عقابی و استخوانی (وجود قوز روی بینی) می‌تواند یکی از ویژگی‌های خانوادگی و بر اثر عوامل ارثی باشد و یا بر اثر تروما (ضربه به بینی) ایجاد شده باشد. ممکن است بر اثر یک آسیبی که شخص اخیرا دیده است، قسمت پایینی بینی ضربه شدیدی خورده و صاف شده باشد و از قسمت بالای ضربه خورده در بینی، قوز ایجاد شده باشد و یا ممکن است بر اثر یک آسیب در دوران کودکی، مراکز رشد میکروسکوپی در استخوان و غضروف بینی دچار تغییراتی شده باشند و در نتیجه شکل بینی تغییر کرده باشد. در مواردی که قوز بینی، بر اثر عوامل ارثی است، برآمدگی بینی بیشتر شامل غضروف است تا استخوان. یکی از مهم‌ترین کارهایی که در حین عمل جراحی بینی انجام می‌شود، برداشتن قوز بینی از روی تیغه‌ی بینی است.

شما باید ۸ تا ۷ روز پس از عمل جراحی رفع قوز بینی به پزشک متخصص خود مراجعه کنید تا بخیه چسب و اسپلینت بینی برداشته شود. گاهی اوقات شش ماه پس از جراحی مجدد پزشک از شما می‌‌خواهد برای انجام معاینات مربوطه به مطب او مراجعه کنید تا وضعیت بینی شما را ارزیابی کند و به سوالات شما پاسخ دهد. دکتر جعفری پور در عمل جراحی رفع قوز بینی تخصص دارد. او در ابتدا با یک جلسه‌ی مشاوره‌ی اولیه کامل و دقیق کار خود را آغاز می‌کند. وقتی بیماران بعد از عمل جراحیرینوپلاستی ، برای اولین بار خودشان را در آینه می‌بینند، در اولین نگاه، بسیار شگفت‌زده می‌شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر و یا رزرو نوبت با شماره تلفن 03136266851  تماس حاصل فرمایید.

علل بروز بینی عقابی واستخوانی (قوزبینی)


 

گاهی اوقات، استخوان و قوز بینی عقابی بسیار بزرگ‌تر از چیزی که هست به چشم می‌آید، چون که در واقع برآمدگی صورت در ناحیه زیر چشم (که به آن ریشه‌ی بینی گفته می‌شود) کم است. در این مواقع یک گرافت غضروفی کوچک برای بالا بردن این ناحیه و رفع تو رفتگی آن، به کار می‌رود. ممکن است استخوان(قوز) بینی بر اثر یک آسیب‌دیدگی در دوران کودکی و ضربه خوردن به یک سوم پایینی بینی ایجاد شده باشد که موجب کاهش ارتفاع سپتوم (تیغه بینی) می‌شود (به این موارد دفورمیتی زینی گفته می‌شود). در این موارد، افزایش ارتفاع سپتوم یا اضافه کردن گرافت غضروفی در قسمت پایینی بینی که دچار تورفتگی شده است، می‌تواند شکل بینی عقابی(بینی عقابی) را اصلاح کند و قوز بینی را برطرف کند.

جالب است بدانید که .....


 

 ظاهر برآمده و قوزدار بینی همیشه هم به خاطر وجود بافت اضافه روی تیغه‌ی بینی نیست، در برخی از موارد فرورفتگی پیشانی و به  علت فرورفتگی بینی موجب می‌شود که ظاهر بینی طوری به نظر بیاید ک دارای استخوان قوزدار  است. کلیدی‌ترین نکته در درمان فرورفتگی بینی و پیشانی این است که ساختاری در این ناحیه ایجاد شود که دقیقا با خصوصیات آناتومی و بینی همخوانی داشته باشد و هم از زاویه روبه‌رو و هم زاویه کناری، ظاهری زیبا و طبیعی ایجاد کند. در صورتی که جراح بتواند این عمل را به نحو صحیح انجام دهد، قطعاً بیمار به نتایج دلخواه خود دست خواهد یافت و ظاهر قوزدار بینی برطرف می‌شود. جراحی بینی یک انتخاب معمول و متداول برای مواقعی است که ظاهر نامناسب بینی به خاطر پوست ضخیم ایجاد شده باشد. از این تکنیک می توان به همراه عمل جراحی زیبایی استاندارد بینی در مواردی استفاده کرد که سر بینی یا پیاز آن به خاطر پوست ضخیم بسیار ضخیم باشد. در اغلب مواقع از این روش برای درمان مشکلات بینی به خاطر ایجاد آکنه روزاسه استفاده می‌شود. آکنه روزاسه یک عامل باکتریایی است که باعث ایجاد منافذ در پوست فرد می شود و در نتیجه آن تعداد زیادی جوش قرمز بر روی پوست فرد بیمار ایجاد می شود. در این شرایط روش درمانی مناسب استفاده از عمل زیبایی بینی با لیزر است. در حالت‌هایی که فرد دچار شکستگی بینی شده، عمل بینی با لیزر مناسب نیست و کاربردی ندارد . کمترین سنی که می‌توان در آن جراحی بینی را انجام داد ۱۵ تا ۱۷ سالگی در زنان و ۱۷ تا ۱۹ سالگی مناسب برای عمل بینی آقایان است زیرا در این سن رشد بینی کامل شده است. بطور کلی، بینی مردان دارای پوست ضخیم‌تری است بطوری که پس از جراحی بطور متفاوتی نسبت به زنان حالت می‌گیرد، که این عامل مهم می‌تواند روند کلی  سن عمل بینی  و تغیر شکل را تغییر دهد.

تشخیص بینی های قوزدار،استخوانی وعقابی


 

 
13
 
14
 
15

قوز یا برآمدگی بینی معمولا جزء یکی از سه دسته‌بندی مقابل است: قوز یا بر آمدگی “واقعی” ، “کاذب” یا “پنهان”. این که قوز بینی شما جزء کدامیک از دسته‌بندی‌های گفته شده باشد، تعیین می‌کند که جراح شما در حین جراحی رفع قوز بینی چه کاری باید انجام بدهد. برای مثال برای برطرف کردن قوز کاذب بینی می‌توان برآمدگی نوک بینی را اصلاح کرد. در واقع در این مواردی نیازی به انجام جراحی رفع قوز بینی و برش برآمدگی بینی نیست، بلکه برای برطرف کردن حالت قوزدار بینی، لازم است در جراحی قوز بینی ، جراح نوک بینی استخوانی  را کمی ‌برجسته کند یا (در صورتی که انحراف دارد) کمی ‌آن را بچرخاند تا شکل بینی اصلاح شود.

  • قوز واقعی” بینی:  طول برآمدگی نوک بینی با فاصله بین لب و بینی برابر است.
  • “قوز کاذب بینی”: طول برآمدگی نوک بینی کمتر از فاصله بین لب و بینی است.
  • “قوز پنهان بینی” :  طول برآمدگی نوک بینی بیشتر از فاصله بین لب و بینی است.

قوز شدید استخوان بینی


 

برداشتن یک قوز بینی بسیار بزرگ و برآمده می‌تواند تا حدودی در تنفس  شما اختلال ایجاد کند. در روند برش دادن و تراشیدن برآمدگی روی تیغه‌ی بینی، تا جایی که بینی عقابی ظاهر خوشایندی پیدا کند، ممکن است قسمتی از راه هوایی داخل بینی (دریچه داخلی بینی) نیز تراشیده شود و در نتیجه راه هوایی باریک‌تر شود. از آنجایی که غضروف جانبی فوقانی دقیقا بعد از بالاترین قسمت راه هوایی بینی قرار دارد، قرار دادن گرافت برای بزرگ کردن راه هوایی در این نقطه، بهترین راه حل ممکن به نظر می‌رسد.

مشاوره قبل از عمل بینی قوزدار عقابی و استخوانی


 مشاوره قبل از عمل بینی قوزدار عقابی و استخوانی

طی جلسه‌ی مشاوره‌ی اولیه، پزشک تمامی ‌چیزی که باید در مورد برنامه‌ی جراحی و نحوه‌ی اجرای آن بداند را بررسی می‌کند. او فرم بینی شما، را‌ه‌های هوایی داخلی بینی، انعطاف پذیری غضروف بینی و بافت پوست شما را بررسی می‌کند. (پوستی که ضخیم و دارای چربی زیرپوستی زیاد باشد، معمولا نتایج جراحی زیبایی بینی استخوانی را پنهان می‌کند، بنابراین ممکن است گاهی به این بیماران توصیه شود که جراحی زیبایی بینی انجام ندهند چرا که ممکن است با وجود انجام جراحی و صرف هزینه جراحی بینی استخوانی ، نتیجه‌ی جراحی، توسط پوست ضخیم بیمار کاملا پوشش داده شود و پنهان باشد) تصمیم‌گیری برای حاملگی بعد از جراحی بینی یا قبل از آن می‌تواند دشوار باشد. در این عمل به جای یک نفر، دو بیمار باید در نظر گرفته شوند و خطرات این روش بیشتر از زمانی است که بیمار باردار یا در حال شیردهی نباشد. بنابراین در این مورد نیز باید با پزشک خود در جلسه مشاوره، مشورت نمایید.

شبیه سازی شکل بینی، قبل و بعد از جراحی بینی قوزدار عقابی و استخوانی


 

16

تصاویر شبیه سازی شده از نتایج مورد انتظار از جراحی بینی.

بعد از ارزیابی کامل بینی، دکتر جراح بینی یک مجموعه عکس کامل از صورت شما تهیه می‌کند. او با استفاده از این عکس‌ها و به کمک نرم افزار شبیه‌سازی کامپیوتری، نتایج مورد انتظار از عمل جراحی رفع قوز بینی را به شما نشان می‌دهد. این تصاویر شبیه با نتایج واقعی عمل جراحی هستند و یک دید واقع‌گرایانه از نتایج احتمالی عمل بینی به شما می‌دهند و از این طریق شما می‌توانید بفهمید که چه انتظاراتی از جراحی زیبایی خود می‌توانید داشته باشید. البته پزشک شما، همیشه این هشدار را می‌دهد که تقبل هزینه عمل بینی تصاویر به دست آمده، تنها شبیه‌سازی کامپیوتری هستند و نتایج واقعی عمل ممکن است بسته به نحوه‌ی بهبودی بافت‌های بینی، تا حدودی با این تصاویر تفاوت داشته باشد.

جراحی برای رفع استخوان و قوز بینی -بینی های عقابی


 

 قبل از جراحی باید آمادگی‌هایی صورت گیرد. پزشکان معمولا از تزریق آرام‌بخش برای کاهش استرس بیمار و قرار دادن او در یک حالت ریلکس و آرام، استفاده می‌کنند. (این آرام بخش باعث می‌شود که اغلب بیماران در حین جراحی در حال خوابیدن باشند. یک متخصص بیهوشی، ماده‌ی بیهوشی را همراه با داروی مسکن و یک داروی آرام بخش خفیف به شما تزریق می‌کند. سپس پزشک یک بلوک عصبی (داروی مسکن قوی که در دوزهای بسیار دقیق و کم استفاده می‌شود) را نیز به صورت موضعی به شما تزریق می‌کند. بلوک عصبی در ناحیه شبکه عصب‌های سه‌قلو که در اطاف محل انجام جراحی قرار دارند، تزریق می‌شود.

چگونگی انجام جراحی بینی های استخوانی قوز دار

[video width="320" height="240" mp4="images/2016/06/جراحی-بینی.mp4"][/video]  

عمل بینی عقابی  (رفع قوز بینی) معمولا از داخل سوراخ بینی انجام می‌شود (تکنیک داخل بینی). جراح یک برش در زیر پره‌ی بینی و در داخل کانال هوایی بینی ایجاد می‌کند. با ایجاد این برش‌ها، جراح می‌تواند به بافت‌ها یا استخوان‌هایی که قوز بینی عقابی را تشکیل می‌دهند، دسترسی پیدا کند. در عمل زیبایی بینی جراح سعی می‌کند تا جای ممکن عمل را با ملایمت و به آرامی‌انجام دهد تا از میزان خونریزی و در نتیجه کبودی بعد از عمل بینی بکاهد. جراح مقدار کافی از بافت و استخوان اضافی را می‌تراشد تا تیغه‌ی بینی فرم خوبی پیدا کند. بسیار مهم است که در این مرحله مقدار زیاد یا مقدار کمی ‌از بافت برداشته نشود.

در پایان با بخیه‌های بسیار ریزی، برش‌های جراحی بسته می‌شوند. سپس جراح بینی شما را با یک آتل سبک و رنگ پوست در جای خود ثابت می‌کند. بعد از این زمان اثر بیهوشی و آرام‌بخش، کم‌کم از بین می‌رود و شما کاملا بیدار و هوشیار می‌شوید. در صورتیکه عمل در کلینیک مجهز و تحت نظر پزشک متخصص انجام گیرد  عوارض عمل بینی استخوانی ناچیز خواهدبود .

جراحي چانه (منتوپلاست)


 

اگر، علاوه بر داشتن قوز بینی، چانه‌ی بیمار نیز حالت عقب‌رفتگی داشته باشد، معمولا انجام جراحی منتوپلاستی یا کاشت پروتز چانه نیز توصیه می‌شود تا تعادل و توازن کامل در چهره‌ی بیمار  ایجاد شود. برای انجام این عمل، جراح برش‌های کوچکی در داخل دهان ایجاد می‌کند و از طریق آن‌ها، پروتز‌های سلیکونی چانه را در داخل این ناحیه قرار می‌دهد. این عمل نسبتا ساده است و نتایج آن تاثیر بسیار چشمگیر و خوشایندی بر چهره‌ی بیمار دارد.Top of Form

می توانید سؤالات خود را در زمینه پروتز چانه با کلیک بر روی این گزینه از دکتر جعفری پور پرسیده و پاسخ خود را در کوتاه ترین زمان بگیرید.

پس از جراحی بینی چه اتفاقی رخ می‌دهد؟


 

  • شما یک روز پس از جراحی مرخص می‌شوید اما معمولا حدود دو هفته طول می‌‌کشد تا حال شما به طور کامل بهبود یابد. پس از جراحی شما دچار اختلالات خلقی می‌‌شوید که کاملا طبیعی است.
  • در روزهای اول پس از جراحی خونریزی از بینی کاملا شایع است.
  • پس از جراحی بینی شما دچار درد و ناراحتی خواهید شد.
  • در اکثر بیماران معمولا درد پس از جراحی مسئله حادی نیست.
  • ممکن است بینی شما دردناک شود و شما دچار سردردهای مبهم شوید.
  • ممکن است تا چند هفته برای تنفس مشکل داشته باشید و دچار درد یا ناراحتی شوید و احساس کنید که بینی شما گرفته است.

 کبودی و تورم بینی

 در ۲۴ ساعت اول پس از جراحی بینی، صورت شما متورم و کبود خواهد شد. تورم و کبودی موقت اطراف چشم و بینی در روز دوم و سوم به حداکثر می‌رسد. معمولاً تورم و کبودی ایجاد شده طی مدت ۲ هفته بهبود می‌ابد اما گاهی اوقات ورم بینی تا چند هفته از بین نمی‌رود. در صورتی که پزشک استخوان بینی شما را دستکاری کرده باشد اطراف چشم و بینی شما به مدت یک یا دو هفته متورم و کبود خواهد بود.

معمولا پس از ۲ تا ۳ هفته بینی شما شروع به بهبود می‌کند و این فرایند تا چند ماه طول می‌کشد و در ماه سوم تا ششم بینی شما در جایگاه اصلی و دائمی خود قرار خواهد گرفت. ممکن است نتایج نهایی حاصل از جراحی تا یک سال دیده نشود.

 چه مدت بعد از جراحی می‌توان به محل کار خود برگشت؟


 

 دوران بهبود و شغل شما دو عامل بسیار مهمی هستند که زمان بازگشت شما را محل کار را تعیین می‌‌کنند. معمولاً پزشک از شما می‌خواهد به مدت دو هفته در منزل استراحت کنید تا تورم و کبودی صورت شما از بین برود اما گاهی اوقات ممکن است شما بر اساس نوع شغلی که دارید مجبور شوید زودتر به محل کار خود برگردید.

 مراقبت‌های پس از عمل بینی قوز دار شامل چه مواردی است؟


 

 معمولاً پزشک پس از جراحی رینوپلاستی نکات و توصیه‌های سودمند و حائز اهمیت را به شما توضیح می‌دهد. معمولا پزشک این اطلاعات را قبل از جراحی برای شما توضیح می‌دهد بنابراین شما می‌توانید اطلاعات کاملی را در خصوص مراقبت‌های بعد از عمل بینی به دست بیاورید. به خاطر داشته باشید که پزشک چند برش را درون بینی شما ایجاد می‌‌کند و در برخی موارد یک برش کوچک روی تیغه بینی و بین پره‌های آن ایجاد می‌نماید. بخیه‌های داخل بینی از نوع جذبی هستند اما بخیه‌های خارجی جذب نیستند و باید کشیده شود و فیلتر درون بینی نیز خارج شود. پزشک از اسپلینت و چسب برای کاهش میزان تورم و محافظت از بینی استفاده می‌کند.

 نقاط مهم و ضروری پس از عمل بینی

  • به اندازه کافی استراحت کنید.
  • هرچه زودتر شروع به راه رفتن کنید، این کار باعث کاهش تورم می‌‌شود و ریسک ایجاد لخته خون را پایین خواهد آورد.
  • از رژیم غذایی متعادل استفاده کنید. کاهش سطح فعالیت می‌تواند باعث ایجاد یبوست شود بنابراین سعی کنید در رژیم غذایی خود از فیبر و میوه و سبزیجات خام بیشتری استفاده کنید و میزان مصرف مایعات خود را افزایش دهید.
  • داروهایی که پزشک تجویز کرده است را به موقع مصرف کنید. بدون اجازه پزشک از مصرف آسپرین یا سایر داروهایی که حاوی آسپرین هستند خودداری کنید.
  • حداقل تا دو هفته از استعمال دخانیات خودداری کنید زیرا سیگار کشیدن باعث به تعویق افتادن فرآیند بهبود و افزایش ریسک بروز عوارض می‌‌شود.

 چه مدت پس از جراحی می‌توان فعالیت‌های روزمره خود را آغاز کرد؟


 

  •  دوش گرفتن: شما می‌توانید پس از مرخص شدن از بیمارستان دوش بگیرید اما باید به خاطر داشته باشید که چسب و اسپلینت شما خیس نشود. برای شستن موهای خود از یکی از اعضای خانواده کمک بگیرید زیرا باید برای جلوگیری از خیس شدن چسب و اسپلینت بینی، سر خود را به عقب ببرید و بشویید. پس از آنکه پزشک اسپلینت بینی را برداشت می‌توانید به راحتی دوش بگیرید.
  •  حالت بدن هنگام خوابیدن: برای اینکه خواب راحتی داشته باشید دو یا سه عدد بالش را زیر سر خود قرار دهید تا سر شما بالاتر از سطح بدن قرار بگیرد.
  •  لباس پوشیدن: سعی کنید لباس‌های را انتخاب کنید که عوض کردن آنها راحت است و از پوشیدن لباس‌های تنگ و جلو بسته خودداری کنید زیرا در آوردن آنها می‌‌تواند به بخیه و اسپلینت بینی شما فشار وارد کند.
  •  رانندگی کردن: معمولاً پزشک از شما می‌خواهد تا دو هفته پس از جراحی و برداشتن اسپلینت از رانندگی کردن خودداری کنید. از سوی دیگر برای جراحی بینی باید استخوان بینی شما از چند نقطه شکسته شود این کار باعث تورم چشم و پف آن می‌شود و ممکن است باعث اختلال در سطح بینایی شما شود بنابراین باید تا زمانی که تورم چشم از بین می‌رود صبر کنید.
  •  ورزش کردن: باید به مدت سه تا چهار هفته از انجام دادن تمریناتی که فشار زیادی را به شما وارد می‌‌کنند و باعث بالا رفتن فشار خون شما می‌شوند خودداری کنید و حداقل تا دو ماه از انجام دادن تمرینات ورزشی که تماس جسمانی بالایی دارند اجتناب کنید.
  •  تمیز کردن بینی: باید حداقل تا یک هفته پس از جراحی از تمی‌ز کردن بینی و فین کردن خودداری کنید.
  •  فاصله گرفتن از کودکان: هنگام بازی با کودکان کاملا احتیاط کنید زیرا ممکن است حرکات ناگهانی آنها باعث ضربه زدن به بینی شما شود و مشکلات بیشتری را به وجود بیاورد.
  •  استفاده از عینک: هیچ گونه محدودیتی در خصوص استفاده از عینک و قرار دادن آن روی گچ بینی در دوران بهبود وجود ندارد. پس از آن که پزشک گچ بینی شما را برداشت باید تا ۶ هفته پس از جراحی از قراردادن مستقیم هرگونه عینک اعم از آفتابی و طبی روی بینی خودداری کنید زیرا وزن عینک می‌‌تواند باعث جابجا شدن استخوان در حال بهبود بینی شود. در صورتی که استخوان بینی شما در حین جراحی دستکاری نشده باشد می‌توانید هر لحظه که بخواهید از عینک استفاده کنید. اگر شما مجبور به استفاده از عینک هستید تا دید واضحی داشته باشید باید عینک را به کمک چسب به پیشانی خود متصل کنید تا وزن عینک به تیغه بینی منتقل نشود. در صورت امکان می‌‌توانید در این دوران به جای عینک از لنز چشمی استفاده کنید.
  •  استفاده از لنز چشمی‌: شما می‌توانید پس از جراحی بینی هر لحظه که بخواهید از لنز چشمی خود استفاده کنید. اما به خاطر داشته باشید که برخی از بیماران پس از جراحی بینی دچار تورم چشم و اطراف آن می‌‌شوند که این امر باعث می‌شود استفاده از لنز چشمی برای آنها دشوار باشد. اگر هنگام استفاده از لنز دچار ناراحتی شدید آن را از چشم خود خارج کنید و مجدداً آن را روی چشم خود قرار دهید.

"کپی فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است."

اطلاعات تماس

آدرس: اصفهان- خيابان توحيد جنوبي - چهار راه پليس - مجتمع ژيوار - طبقه دوم
031-31312355
0098-9134336787

مکان مطب روی نقشه