جراحی بینی | عمل بینی | جراحی زیبایی

پولیپ بینی عارضه نسبتاً شایعی است که تقریباً 45% از افراد به آن مبتلا هستند. بیماران، بعد از یک جلسه مشاوره با یک متخصص گوش و حلق و بینی، با انواع مختلفی از داروها و گاهی اوقات، با جراحی درمان می‌شوند.

دکتر جعفری پور فوق تخصص جراحی پلاستیک صورت و متخصص گوش و حلق وبینی، با داشتن بورد تخصصی گوش حلق و بینی و با بکار گیری روش های نوین به شما  در رفع مشکلات بینی و پولیپ بینی یاری خواهد رساند. جراحی پولیپ بینی به شما امکان می‌دهد تا از زندگی‌تان لذت ببرید.

پولیپ بینی چیست؟

پولیپ بینی یک زائده گوشتی کوچک، به شکل قطره اشک است که عموماً خوش‌خیم بوده و روی سطح مخاط حفره سینوس یا مسیرهای بینی رشد می‌کند. پولیپ‌ها را به شکل انگورهای کوچک پوست کنده نیز می‌توان تصور کرد.

پولیپ‌های بینی اندازه‌های مختلفی دارند. اغلب وجود پولیپ‌های کوچکتر احساس نمی‌شود زیر آن‌ها هیچگونه علائمی ندارند. اما، پولیپ‌های بزرگتر باعث ناراحتی بسیار زیادی می‌شوند، زیرا آن‌ها مسیر سینوس‌ها را مسدود کرده و علاوه بر تأثیر منفی بر تنفس شخص باعث ایجاد سینوزیت حاد یا مزمن نیز می‌شوند.

7

پولیپ‌های بینی زائده‌های کوچکی هستند که روی مخاط حفره سینوس رشد می‌کنند.

پولیپ بینی چه علائمی دارد؟

علائم شایع پولیپ‌های بینی:

• آبریزش بینی
  • کم شدن حس بویایی و/یا چشایی
  • درد سینوس و/یا صورت
  • سردرد سینوسی (فشار و درد در ناحیه صورت و پیشانی)
  • درد خفیف در فک بالا
  • خرخر کردن

8

لازم به یادآوری است که پولیپ‌ها، در موارد نادری، می‌توانند خطرناک بوده یا جان شخص را تهدید کنند. اگر شما علائم حاد شدیدی دارید باید فوراً به پزشک مراجعه کنید. علائم زیر نشان دهنده وجود یک مشکل جدی‌تر هستند:

• ناتوانی شدید در تنفس از راه بینی
  • افزایش شدید و سریع شدت علائم
  • مشکلات بینایی (دو بینی، لکه‌های تاریک، مشکل در حرکت دادن چشم‌ها)
  • مقدار زیادی تورم یا پف‌کردگی در ناحیه چشم‌ها و اطراف آن
  • سردرد شدید، همراه با تب و ناتوانی در خم کردن سر به پایین

علت ریشه‌ای پولیپ بینی چیست؟

افراد مبتلا به عفونت‌های سینوسی مزمن بیش از کسانی که علائم ملایم‌تری دارند در خطر دچار شدن به پولیپ هستند. البته، عارضه‌ها و اختلالات دیگری نیز وجود دارند که به بروز پولیپ‌های بینی کمک می‌کنند:

• آسم: تنگی و تورم مسیرهای هوا
  • حساسیت به مسکن‌ها: التهاب حفره‌های بینی بعد از مصرف ایبوپروفن (که معمولاً در داروهای بدون نسخه مثل مورتین و آدویل وجود دارد) و ناپروکسن (که معمولاً در آلوِ وجود دارد)
  • حساسیت به قارچ‌ها: التهاب بعد از واکنش به ذرات قارچی در محیط‌های داخل و خارج از خانه.
  • فیبروز کیستی: یک اختلال ناشی از جهش ژنی است که در آن غشاء‌ سینوس‌ها مقدار بسیار زیادی موکوس غلیظ تولید می‌کنند؛ مبتلایان به فیبروز کیستی 40% بیشتر از سایرین در خطر ابتلا پولیپ‌های بینی قرار دارند.
  • سندرم چرگ- اشتراوس: سندرم نادری که باعث تورم رگ‌های خونی می‌شود.
  • خصوصیات سیستم ایمنی: اشخاصی کهDNA آن‌ها حامل یک پرموتاسیون ژنتیکی مرتبط با عملکرد خاصی از سیستم ایمنی بدن است که باعث ایجاد پولیپ می‌شود، بیشتر در معرض ابتلا به پولیپ‌های بینی هستند.

چه موقع باید برای درمان پولیپ بینی اقدام کرد؟

موارد زیر عارضه‌های ناشی از التهاب مزمن سینوس‌ها و پولیپ‌های بینی هستند:

• آپنه انسدادی حین خواب: در طول خواب، به دلیل انسداد مسیر هوای بالایی، تنفس سطحی شده یا حتی کلاً متوقف می‌شود.
  • حمله آسمی: دوره کوتاهی از سریع و مشکل شدن تنفس، و احساس سفتیِ قفسه سینه.
  • عفونت سینوس‌ها: وجود پولیپ بینی می‌تواند باعث شدیدتر شدن عفونت‌های سینوسی و افزایش تعداد دفعات بروز آن‌ها و گاهی اوقات بروز سینوزیت مزمن شود.
  • مشکلات بینایی: گاهی اوقات، عفونت ناشی از پولیپ‌های بینی به کاسه چشم سرایت کرده و باعث تورم و برآمدگی چشم، کاهش بینایی یا حتی نابینایی می‌شود.
  • لخته‌های خونی: پولیپ‌های بینی می‌توانند باعث تورم و قرمزی سرخرگ‌های موجود در حفره‌های سینوسی شوند.

9

تشخیص پولیپ‌های بینی

متخصص گوش و حلق و بینی تاریخچه پزشکی‌تان را بررسی خواهد کرد. برای همین بهتر است در هنگام مشاوره تمامی جزئیات مربوط به سوابق پزشکی‌تان از جمله هرگونه جراحی در گذشته و آلرژی‌های دارویی‌تان را در اختیار داشته باشید.

همچنین پزشک نام داروهایی که اغلب مصرف می‌کنید را از شما خواهد پرسید. او با استفاده از اسپکولوم بینی و یک چراغ، وجود هرگونه انحراف تیغه یا پولیپ را در بینی‌تان بررسی خواهد کرد.

آندوسکوپ بینی

اگر پزشک نتواند از طریق معاینه فیزیکی اولیه پولیپ را ببیند، برای انجام یک معاینه کاملتر از یک آندوسکوپ بینی استفاده می‌کند.

Lateral view of the inflamed ethmoid sinuses with endoscope. SOURCE: pickup from 9B11351

آندوسکوپ بینی به پزشک در بررسی التهاب سینوس‌ها کمک می‌کند.

سی‌تی‌اسکن و ام‌آرآی

پولیپ‌ها را از طریق تکنیک‌های مختلف تصویربرداری نیز می‌توان تشخیص داد. هر دو تکنیک سی‌تی‌اسکن و ام‌آرآی تصاویر کامل و دقیقی از سینوس‌ها را برای پزشک فراهم می‌کنند. از این تکنیک‌ها برای ارزیابی ناحیه‌هایی از سینوس‌ها استفاده می‌شود که نمی‌توان آن‌ها را در جراحی آندوسکوپی سینوس دید.

تست‌های آلرژی (تست جلدی آلرژی و آزمایش‌ خون)

سینوزیت مزمنی که باعث پولیپ می‌شود اغلب با برخی آلرژی‌ها ارتباط دارد، بنابراین پزشک دستور به انجام یک تست آلرژی می‌دهد تا وجود هرگونه آلرژی تأثیرگذار بر سیستم ایمنی بدن مشخص شود. معمول‌ترین تست آلرژی «تست جلدی آلرژی» است. آزمایش خون هم روش دیگری است که در برخی موارد پزشک با استفاده از آن امکان وجود آنتی‌بادی‌های آلرژن‌های مختلفی که باعث علائم آلرژیک می‌شوند را بررسی می‌کند.

درمان پولیپ بینی

درمان شماره 1: کورتیکواستروئیدهای بینی

داروهای مختلفی برای کوچک کردن یا درمان پولیپ بینی وجود دارد. یکی از معمول‌ترین انواع این داروها کورتیکواستروئیدهای بینی هستند. این داروها به شکل اسپری بینی عرضه شده و باعث کاهش ورم داخل حفره‌های بینی می‌شوند.

11

کورتیکواستروئیدهای بینی می‌توانند پولیپ‌های بینی را کوچک کرده یا آن‌ها را کاملاً محو کنند.

درمان شماره 2: داروها

پزشکان، علاوه بر کورتیکواستروئیدها، داروهایی را نیز برای مقابله با التهاب مزمن حفره سینوسی تجویز می‌کنند. آنتی‌بیوتیک‌ها یا آنتی‌هیستامین‌ها نمونه‌هایی از این داروها هستند.

درمان شماره 3: جراحی

جراحی آخرین راه حل برای خارج کردن پولیپ‌های بینی است، که در صورت شکستن خوردن سایر روش‌ها از آن استفاده می‌شود. جزئیات نحوه انجام جراحی به اندازه، محل و تعداد پولیپ‌ها بستگی دارد. جراحی پولیپ بینی دو نوع اصلی دارد:

1- پلی پکتومی، که معمولاً برای خارج کردن پولیپ‌هایی انجام می‌شود که به دهانه بینی نزدیکترند. در این نوع عمل، از بی‌حسی موضعی برای بی‌حس کردن ناحیه مورد نظر استفاده شده و بعد با استفاده از یک انبر یا ميکرودبريدر پولیپ‌ها خارج می‌شوند و ابتدا پولیپ‌هایی که عقب‌تر هستند برداشته می‌شوند. سپس، برای به حداقل رساندن خونریزی، در محل جراحی از یک منقبض کننده عروق موضعی استفاده شده و روی آن یک بانداژ قابل جذب نیز قرار داده می‌شود.

2- جراحی آندوسکوپیک سینوس، که از آن برای برداشتن هرگونه انسداد موجود در مسیر سینوس‌ها، از جمله پولیپ‌های بینی، استفاده می‌شود. هدف اصلی این عمل بهبود جریان هوا از طریق مسیر بینی و کمک به تخلیه بهتر سینوس‌ها است. جراحی آندوسکوپیک تقریباً تمامی علائم مربوط به پولیپ‌های بینی را رفع می‌کند، و برای مثال باعث بهبود حس چشایی و بویایی می‌شود.

13

عمل آندوسکوپیک نیاز به هیچگونه برشی ندارد زیرا این عمل از طریق مسیرها و منافذ طبیعی بینی انجام می‌شود. در این عمل از یک آندوسکوپ استفاده می‌شود؛ آندوسکوپ یک لوله فیبر نوری است که در یک سر آن یک دوربین و یک چراغ قرار دارد که با آن‌ها می‌توان درون حفره‌های سینوس‌ها و بینی را به خوبی دید. پس از تعیین محل پولیپ‌ها، با کمک وسایل مخصوصی، پولیپ‌ها به شکلی مؤثر و بی‌خطر گرفته و خارج می‌شوند.

گاهی اوقات، در عمل آندوسکوپیک از یک ابزار لیزری برای نابود کردن پولیپ‌ها استفاده می‌شود. پروب لیزر، انرژی لیزری را با شدت‌ها مختلفی انتقال می‌دهد؛ برای این کار، ابتدا پرتوهای لیزر با کمترین شدت تابیده می‌شوند، و به تدریج شدت آن‌ها تا جایی افزایش می‌یابد که بتوانند پولیپ‌ها را به طور کامل از بین ببرند. پیش از استفاده از لیزر، یک محلول آبی گرم به داخل بینی اسپری می‌شود، که رگ‌های خونی داخل بینی را تنگ می‌کند. در این روش، تمام فرایند خارج کردن پولیپ‌ها تحت بیهوشی عمومی انجام می‌شود.

مراقبت‌های بعد از جراحی پولیپ

بعد از جراحی، باید استراحت کنید. در صورت احساس هرگونه درد یا ناراحتی، یا از مسکن‌های تجویز شده توسط پزشک، و یا استامینوفن بدون نسخه (تایلنفون) استفاده کنید. برای جلوگیری از خونریزی، در طول دو هفته اول از تخلیه بینی‌تان با فشار اجتناب کنید.

همچنین، می‌بایست تا چند هفته بعد از جراحی از قرار گرفتن در معرض دود و رفتن به مکان‌های آلوده خودداری کنید، تا در فرایند بهبود اخلالی ایجاد نشود. شما می‌توانید حدود یک هفته بعد از جراحی رانندگی کنید، اما تا زمانی که پزشک اجازه نداده است باید از انجام هرگونه فعالیت شدید مثل ورزش‌های برخوردی یا کلاً تمرینات ورزشی خودداری کنید. حتی در موقع انجام کاری مثل نگاه کردن به رایانه نیز، نباید به مدت طولانی خم شده یا به پایین نگاه کنید، زیرا این کار فشار درون بینی را افزایش می‌دهد.

.

مطب : ایران - اصفهان - خیابان توحید- چهارراه پلیس- مجتمع ماکان 3 طبقه4- واحد 19