زبان خود را انتخاب کنید

5

بوتاکس  نام تجاری بوتولینوم توکسین یا به‌عبارتی سم توکسین است. بوتولینوم توکسین نوعی نوروتوکسین یا همان سم عصبی است که به شکل پروتئین خالص می‌باشد. مکانیسم عملکرد سم بوتولینوم ( بوتاکس) بسیار ساده است؛ با وجود این‌که بوتاکس به عضلات صورت تزریق می‌شود اما به‌معنای واقعی، عضله را به هیچ وجه تحت تاثیر قرار ندهد. بوتولینوم توکسین ( بوتاکس) فرستنده‌های بین اعصاب حرکتی را که موجب تحریک عضلات می‌شوند مسدود می‌کند.معمولا چین و چروک نواحی پیشانی، بین چشم‌ها ( برآمدگی پیشانی بین دو ابرو)، اطراف گوشه‌های چشم ( چروک پا کلاغی) و اطراف لبها یا همان خطوط خنده ( خطوط عمودی روی لب‌ها یا لبخند لثه‌ای) با تزریق بوتاکس درمان می‌شوند. تزریق بوتاکس موجب از دست دادن حس عضلات صورت نخواهد شد. هنگامی که انتهای اعصاب حرکتی در نتیجه تزریق بوتولینوم توکسین قطع می‌شوند این امر موجب می‌شود عضله توانایی انقباض را از دست داده درنتیجه چین و چروک‌های پوست بتدریج صاف شوند.بوتاکس به عنوان یک داروی مکمل در درمان درد صورت، بروکسیم یا دندان قروچه‌ی بیماران مبتلا به اختلالات مفصل گیجگاهی- فکی مزمن و دردهای دهان و صورت مصارف پزشکی عمده‌ای دارد.سم بوتولینوم در جراحی زیبایی دندانپزشکی‌ به‌عنوان یک جایگزین حداقل تهاجمی برای جراحی محسوب می‌شود.

در حال حاضر، اکثر افراد از روش درمانی که با نام تزریق بوتاکس شناخته می‌شود، آگاه هستند. این روش به دلیل توانایی‌های قابل‌توجه در کاهش علائم پیری و بهبود ظاهر صورت، شهرتی جهانی دارد. با این حال نتایج نهایی تزریق بوتاکس، به پزشک جراح پلاستیکی که این کار را انجام می‌دهد بستگی دارد. انجام این کار به دانش و مهارت چگونگی استفاده مؤثر از تزریق بوتاکس نیاز دارد؛ به همین دلیل است که بیماران دکتر جعفری پور از نتایج کار بسیار راضی هستند.جهت کسب مشاوره و گرفتن نوبت می‌توانید با شماره زیر تماس حاصل فرمایید:

031-36266851

چه کارهایی را باید قبل از بوتاکس انجام داد؟

چه کارهایی را باید قبل از بوتاکس انجام داد

در این قسمت به معرفی مراحل‌ آماده شدن برای درمان تزریق بوتاکس می‌پردازیم. رعایت این نکات موجب می‌شود تا با نتایج خوبی روبرو شویم:

پزشکی را انتخاب کنید که می‌داند چه کاری را باید انجام دهد ؟

انتخاب یک پزشک متخصص و مجرب نکته بسیار بسیار مهمی است. درحقیقت، یک تزریق خوب به مهارت و تکنیک تزریق‌کننده بستگی دارد. بنابراین بهتر است قبل از درمان، خوب تحقیق کرده و پزشکی را انتخاب کنید که تخصص کافی در آناتومی صورت دارد و ترزیق بوتاکس را سال‌ها با موفقیت ( با حداقل شکایت بیماران) انجام داده است. ترجیحا، قبل از اقدام به تزریق بوتاکس بهتر است در چند جلسه مشاوره شرکت کنید.

با پزشک خود رک باشید

برای ایمنی بیشتر درمان بهتر است تا جایی که امکان دارد اطلاعات بیشتری را درباره سوابق پزشکی خود در اختیار پزشک قرار دهید. این کار کمک خواهد کرد تا پزشک بتواند صلاحیت شما برای تزریق زیبایی بوتاکس را به‌درستی تشخیص دهد. مواردی که باید با پزشک در میان گذاشت:

  • داروها، مکمل‌ها و گیاهانی که مصرف می‌کنید
  • ابتلا به آلرژی
  • ابتلا به شرایط، بیماری و امراض پزشکی
  • درمان‌های پزشکی که انجام دادید و یا قصد انجام آن را دارید ( نظیر تزریق بوتاکس، جراحی و درمان‌های اخیر دیگر)
  • باردار بودن، شیردهی و یا قصد بارداری
  • هر مورد دیگری که به ذهن شما خطور می‌کند

اگر بار اول است که بوتاکس می‌کنید حتما با پزشک در میان بگذارید. در چنین شرایطی برخی پزشکان ممکن است جهت تعیین واکنش بیمار نسبت به بوتاکس محتاط‌‌‌ تر عمل کرده و باعث ‌شوند تا نتایج حاصل از تزریق طولانی‌مدت شوند.

مطمئن شوید که بوتاکس درمان مناسبی برای شما است.

یک پزشک مجرب و معتبر می‌داند که بوتاکس چه تاثیراتی را می‌تواند یا نمی‌تواند روی پوست ایجاد کند. به‌عنوان مثال، در درمان برخی از چروک‌های صورت شاید بهتر باشد که به‌جای بوتاکس فیلرها را تزریق کنید. بنابراین در جلسه مشاوره حتما درباره بهترین نوع درمان مشکلات پوستی خود با پزشک مشورت کنید.

از مصرف داروهایی که موجب رقیق شدن خون می‌شوند خودداری کنید.

توصیه می‌شود 1 هفته قبل از تزریق بوتاکس از مصرف این داروها و خوراکی‌ها اجتناب نمایید:

  • آسپرین
  • ایبوپروفن‌ها چه به صورت کلی و چه قرص ادویل، آلیو یا مورفین
  • اگزیدرین
  • گیاه اس تی جونتز ورت
  • ویتامین E
  • روغن ماهی یا امگا3
  • جینکو بیلوبا
  • جینسینگ

این کار باعث می‌شود احتمال خونریزی بعد از تزریق بوتاکس به حداقل برسد. اگر مجبور هستید داروی مسکن مصرف کنید، معمولا خوردن قرص تیلنول مشکلی ایجاد نمی‌کند. ناگفته نماند که چند روز قبل از  تزریق بوتاکس باید از مصرف الکل خودداری کرد.

از پرسیدن سوالات نترسید.

لیست سوالاتی را که می‌خواهید از پزشک بپرسید آماده کرده و در جلسه مشاوره با خود به همراه بیاورید. بدین طریق سوالاتی را که می‌خواهید بپرسید را فراموش نخواهید کرد. درباره هزینه تزریق بوتاکس، تعداد جلساتی که نیاز خواهید داشت، مدت زمان تزریق، عوارض جانبی، خطرات، نحوه مراقبت از پوست بعد از درمان بوتاکس و این‌که یک فرد با شرایط پوستی مشابه شما چند وقت یکبار باید تزریق را انجام دهد با پزشک مشورت کنید.

روش‌های تزریق بوتاکس

روش‌های تزریق بوتاکس

بوتاکس با رعایت اصول زیبایی و با کاهش حرکات عضلات موجب کاهش نشانه‌های پیری در صورت می‌شود. نواحی که با بوتاکس قابل درمان هستند شامل: بین دو ابرو ( 11 خط اخم بین چشم‌ها)، عضله فرونتالیس (خطوط پیشانی)، چروک پاکلاغی، چال روی چانه، خطوط عمودی اطراف لب‌ها ( خطوط سیگار) و خطوط بینی هستند.از طرفی بوتاکس می‌تواند توده عضلانی در عضله فک ( خط فک) را کاهش داده و موجب لاغری و  زیبایی صورت شود. تزریق بوتاکس چند دقیقه بیشتر طول نمی‌کشد و نیازی به بیهوشی یا حتی دوره نقاهت ندارد. تزریقات توسط سوزن‌های بسیار نازک و بدون درد انجام می‌شوند.

چند واحد بوتاکس دریافت خواهید کرد؟

چند واحد بوتاکس دریافت خواهید کرد

بهترین بخش درمان زمانی است که دیگران می‌گویند چهره شما عالی شده است اما در حقیقت نمی‌توانند علت آن را تشخیص دهند. اگر تزریق بوتاکس به خوبی انجام شود چهره شما بدون جراحی شاداب‌تر و صاف‌تر خواهد شد.برای پیشگیری از یخ زدگی چهره، پزشک یا جراح پلاستیک به شما توضیح خواهد داد که به چند واحد بوتاکس نیاز دارید. چهره هر فردی متفاوت است و درحقیقت نمی‌توان به‌طور کلی گفت که چند واحد بوتاکس می‌تواند در صورت معجزه کند اما به خاطر سپردن زمان شروع درمان به تنظیم قرار ملاقات‌های بعدی کمک خواهد کرد.

زمان مناسب برای انجام بوتاکس

چند واحد بوتاکس دریافت خواهید کرد

امروزه تعداد بیماران جوان‌تر که حتی قبل از نمایان شدن یا عمیق شدن چین و چروک‌های روی صورتشان ، به تزریق بوتاکس به‌عنوان یک اقدام پیشگیرانه روی آورده‌اند درحال افزایش است. به همین دلیل متخصصین پوست نمی‌توانند بهترین سن شروع یا تجربه این روش را توصیه کنند چراکه تزریق بوتاکس به عوامل متعددی نظیر اهداف بیمار، حالت صورت و اولویت‌های او بستگی دارد.اگر هنگام نگاه کردن به عکس خودتان به جای چشم‌های براق و لبخند زیبا، چین و چروک ناحیه پیشانی بیشتر توجه شما را به خود جلب می‌کند درواقع باید گفت که درمان چروک‌های صورت مسلما موجب خوشحالی شما خواهد شد. هر بار که ابروها را بالا می‌برید یا با نزدیک کردن ابروها به یکدیگر اخم می‌کنید چین و چروک این ناحیه از صورت عمیق‌تر و بیشتر می‌شوند. این اتفاق به آهستگی و با مرور زمان رخ می‌دهد و شما به‌طور معمول متوجه آن نخواهید شد.اگر بدون این‌که ابروهای خود را بالا ببرید روی پیشانی شما خطوط و چروک افقی وجود دارد مسلما با بالارفتن ابروها این خطوط و چروک بیشتر خواهند شد. اگر به مدت 10 ثانیه ابروهای خود را در همان حالت بالا نگهدارید بعد از پایین آوردن ابروها متوجه خواهید شد که چروک‌های پیشانی شما عمیق‌تر و بیشتر شده‌اند. بوتاکس از چنین اتفاقی پیشگیری می‌کند. شروع یک درمان خوب ضد پیری تقریبا هیچ وقت زود نیست.

مراقبت های بعد از تزریق بوتاکس 

مراقبت های بعد از تزریق بوتاکس

در تزریق بوتاکس همانند سایر روش‌های درمانی دیگر باید اقدامات احتیاطی خاص را انجام داد. اگر قصد دارید از درمان ما بهترین نتایج و مزایا را کسب کنید باید 5 نکته ضروری مربوط به مراقبت‌های بعد از تزریق بوتاکس را رعایت کنید.

به مدت 24 ساعت صورت را ماساژ ندهید.

در صورت هر فردی مناطقی وجود دارد که موجب عذاب فکری و روحی او می‌شود. درحقیقت، درمان بوتاکس مناطق خاص ومشکل‌ساز را موردهدف قرار می‌دهد. در مراقبت‌های بعد از تزریق بوتاکس، باید تقریبا به‌مدت 24 ساعت از دستکاری صورت و فشار دادن آن خودداری کرد. در غیر اینصورت ممکن است بوتاکس به قسمتی که مدنظر نیست حرکت کرده و جابجا شود.

علت اهمیت تزریق بوتاکس این است که این روش تزریق ژل یا فیلر نیست بلکه تزریق سم بوتولینوم است. لمس کردن یا ماساژ ناحیه درمان می‌تواند منجربه نتایج نامطلوب نظیر افتادگی پلک یا آسیب‌دیدگی عصب شود. این کار کاملا منطقی و عاقلانه است و باید حتما به خاطر سپرد. هنگامی که بوتاکس تزریق می کنید به صورت خود دست نزنید تا شاهد نتیجه عالی باشید.

ورزش بعد از بوتاکس

نکته خوب تزریق بوتاکس این است که این روش درمانی مداخله‌ای در انجام فعالیت‌های روزانه ایجاد نمی‌کند. بنابراین بعد از تزریق می‌توانید به قرار ملاقات خود رفته و به ادامه زندگی خود بپردازید. درد و ناراحتی ناشی از ترزیق بوتاکس بسیار کم و جزئی است به‌طوری که بلافاصله بعد از تزریق می‌توان به محل کار برگشت.همانطور که قبلا گفتیم ممکن است دچار درد و ناراحتی شوید اما این حالت ظرف چند روز برطرف می‌شود. یکی از نکات مراقبت صحیح بعد از بوتاکس انجام ورزش‌ است. بعد از درمان ورزش‌های سبک تا متوسط مانعی ندارد اما با توجه به دلایلی که قبلا ذکر کردیم ممکن است به مدت چند روز بعد از درمان مجبور شوید از انجام فعالیت‌های شدید خودداری کنید.

 خواب

نباید روی نواحی که تزریق انجام شده بخوابید. خوابیدن در یک موقعیت خاص و ماندن در آن حالت طبیعتا دشوار است.  اما سوال اینجاست که اگر به فکر تزریق بوتاکس هستید چقدر می‌توانید نحوه خواب خود را کنترل کنید. توصیه شده اگر صورت خود را بوتاکس کردید سعی کنید حتما به پشت بخوابید. بعد از تزریق، عضلات به زمان نیاز دارند تا بهبود یابند بنابراین خوابیدن روی شکم ممکن است عملکرد بوتاکس را تحت تاثیر قرار داده و مانع تاثیرپذیری آن شود. شاید خوابیدن در چنین حالتی راحت نباشد اما یادتان باشد که این شرایط سخت یک شب بیشتر نیست.

مسکن

با وجود این‌که درد و ناراحتی بعد از تزریق بسیار نادر است اما  به هرحال ممکن است برخی افراد را درگیر خود کند. لازم به ذکر است که درد بعد از بوتاکس ظرف چند روز برطرف می‌شود. اگر احساس می‌کنید که باید داروی مسکن مصرف کنید بهتر است درباره مناسب بودن قرص تیلنول و مصرف آن از پزشک خود سوال کنید. پزشک برای کاهش درد ممکن است به جای قرص مسکن، کرم‌های بی‌حس کننده را تجویز کند. از طرفی یادتان باشد که نباید مسکن‌های قوی مصرف کنید چراکه این قبیل داروها در درمان‌های غیرتهاجمی نظیر تزریق بوتاکس خیلی ضرورت ندارند. قرار دادن کیسه یخ روی ناحیه تحت درمان می‌تواند به کاهش خونریزی کمک کند اما دوباره خاطر نشان می‌کنیم در این مورد نیز با پزشک مشورت کنید.

ورزش‌های صورت

ورزش‌های صورت

یک روز بعد از درمان، وقت آن است که به آرامی عضلات این ناحیه از صورت را ورزش داد. تنها کاری که  در مراقبت‌های بعد از تزریق بوتاکس باید انجام داد، رعایت حالات طبیعی صورت نظیر لبخند، اخم، تبسم و غیره است. بعد از مدتی بوتاکس به تنهایی تاثیر خود را خواهد گذاشت. در انتها باید گفت که هیچ مورد خاصی وجود ندارد که بعد از تزریق بوتاکس مجبور به انجام آن باشید.

خطرات و عوارض جانبی تزریق بوتاکس

تزریق نورومدولاتورها به عضلات صورت با چند عوارض جانبی همراه است، اما این عوارض خفیف هستند. رایج‌ترین مضرات بوتاکس به وجود آمدن کمی کبودی در محل تزریق است. همچنین ممکن است متوجه کمی قرمزی و تورم شوید که معمولاً کمتر از یک ساعت طول می‌کشد. شایع‌ترین خطر تزریق بوتاکس، افتادگی ابرو و یا پلک است؛ افتادگی ابرو و پلک زمانی رخ می‌دهد که مواد به طور صحیح تزریق نشود. تزریق بوتاکس همچنین ممکن است باعث ایجاد آلرژی شود.حساسیت به بوتاکس بیشتر در بوتاکس‌های چینی و غیراستاندارد دیده می‌شود.

هزینه و قیمت بوتاکس

هزینه و قیمت بوتاکس درمان بستگی به تعداد تزریق های مورد نیاز بیمار دارد. تعداد واحدهای تزریق مورد نیاز شما بطور معمول با توجه به میزان فعال بودن عضلات تعیین می شود. توجه داشته باشید که هزینه بوتاکس از منطقه ای به منطقه دیگر متفاوت است و عامل های مختلف بر روی قیمت بوتاکس تاثیر دارند. بهترین راه برای تعیین هزینه تزریق بوتاکس در ناحیه مورد نظر شما صحبت کردن با یک پزشک می باشد.

سوالات رایج بوتاکس 

آیا بوتاکس شما را اخمالو و بد اخلاق نشان می دهد؟

آیا بوتاکس شما را اخمالو و بد اخلاق نشان می دهد

برخی از منتقدان بر این باورند که بوتاکس موجب می‌شود شما تمام حالات چهره خود را از دست داده و در هنگام که خندیدن، عصبانیت یا ناراحتی کمتر حرکت کنید. با وجود این‌که محدود شدن دامنه حرکات عضلات بعد از تزریق صحت دارد اما بوتاکس متعادل و مناسب این امکان را فراهم می‌کند تا شما بتوانید واکنش نشان داده و با سرزندگی و شادابی ارتباط برقرار نمایید. " هنگام تزریق بوتاکس، عضلاتی که باعث پیدایش چین و چروک در صورت می‌شوند شل یا ریلکس می‌شوند. بوتاکس عضلات دیگر صورت را که برای حالت‌های کلی چهره بکار می‌روند تحت تاثیر قرار نمی‌دهد."

آیا بوتاکس درمانی دائمی است ؟

آیا بوتاکس درمانی دائمی است

بوتاکس تقریبا 3 ماه ماندگاری دارد ( البته اگر بار اول تزریق کرده باشید ممکن است کمی بیشتر از 3 ماه ماندگاری داشته باشد) بنابراین هر 3 تا 6 ماه یکبار باید برای حفظ نتایج، تزریق را تکرار کرد. علت این است که با تزریق بوتاکس عضلات صورت به‌صورت موقت شل می‌شوند. با مرور زمان تاثیرپذیری بوتاکس از بین میرود و چین و چروک‌ها به تدریج دوباره نمایان می‌شوند.در طی روند پیری، پوست خاصیت ارتجاعی خود را از دست داده و کلاژن تجزیه می‌شود. انقباض دائمی عضله و پوست موجب شکل‌گیری چروک‌های دائمی در صورت می‌شوند. چند ماه بعد از تزریق، بدن گیرنده‌های جدید استیل کولین را ساخته و اعصاب می‌توانند دوباره پیام‌های عصبی را هدایت کنند. برای کاهش حرکت عضلات و پیشگیری از چین و چروک‌های طولانی مدت پوست، باید به‌طور مداوم از نوروتوکسین‌ها استفاده کرد." رازهای پیشگیری و درمان چین و چروک‌های صورت را از متخصص پوست بپرسید.

آیا بوتاکس ،چین و چروک را ریشه کن می کند ؟

آیا بوتاکس ،چین و چروک را ریشه کن می کند

"بهتر است که انتظارات معقولی از ترزیق بوتاکس داشته باشیم." با تزریق بوتاکس نمی‌توان از شر تمامی چروک‌های صورت راحت شد. از این طریق می‌توان فقط چروک‌های ناشی از حالات چهره را درمان کرد."" بوتاکس با شل کردن عضلات باعث می‌شود چین و چروک‌های صورت از بین بروند. باید خاطر نشان کرد که بوتاکس، چروک‌های استاتیک را که در حلات عادی و با نگاه کردن به آینه در چهره مشاهده می‌شوند را از بین نمی‌برد." اگر چروک‌های استاتیک موجب ناراحتی شما می‌شوند بهتر است با یک متخصص پوست درباره لیزردرمانی مشورت کنید. لیزردرمانی می‌تواند به صاف کردن این نوع چروک‌ها کمک کند.

"کپی فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است."

اطلاعات تماس

آدرس: اصفهان- خيابان توحيد جنوبي - چهار راه پليس - مجتمع ژيوار - طبقه دوم
031-31312355
0098-9134336787

مکان مطب روی نقشه