نشانه های انحراف بینی چیست؟ | مشکل انحراف بینی در بسیاری افراد دیده می شود ولی در برخی افراد انحراف شدید تر است و در برخی افراد خفیف است. انحراف در بینی می تواند به دلیل ضربه و یا آسیب باشد و در برخی افراد مادر زادی است که با بالا رفتن سن و سال علائم انحراف تشدید می شود. همانطور که می دانید در بینی یک تیغه (Septum ) وجود دارد که غضروفی است و این تیغه ما بین سوراخ های بینی قرار گرفته و آن ها را از هم جدا می کند. این تیغه باید دقیقا در وسط بینی قرار بگیرد که اگر این طور نباشد و دقیقا در وسط قرار نگیرد اصطلاحا گفته می شود که شخص انحراف بینی دارد و حفره ها یا سوراخ های بینی در این افراد هم اندازه نیستند و یکی از حفره ها بزرگتر از دیگری می باشد. این مشکل و بیماری شایع یعنی انحراف بینی اگر خیلی شدید باشد باعث مشکلات تنفسی برای فرد می شود بخصوص هنگام خوابیدن تنفس برای این افراد مشکل است و در خواب خر و پف می کنند که برای خودشان و اطرافیان بسیار آزار دهنده است. مسدود بودن سوراخ های بینی در این افراد وجود دارد و هنگامی که دچار سرما خوردگی می شوند بینی دچار گرفتگی های شدیدی می شود که باعث کاهش کیفیت زندگی در این افراد می شود. انحراف تیغه ی بینی در برخی افراد مشهود است و بینی این افراد ممکن است کج به نظر برسد ولی در برخی دیگر با وجود انحراف، بینی کج یا بد شکل نمی باشد.

نشانه های انحراف بینی

مقالات مرتبط:

درصد موفقیت جراحی بینی به چه عواملی بستگی دارد؟

علائم و نشانه های انحراف بینی چگونه است؟

بسته به شدت انحراف بینی علائم و نشانه های این مشکل، در افراد متفاوت است و مسلما هر چه شدت انحراف بیشتر باشد مشکلات و نشانه های فرد بیشتر است. یکی از مهمترین و شایع ترین علائمی که برای انحراف بینی وجود دارد مشکلات تنفسی است. کسانی که انحراف بینی دارند هنگام خواب خیلی سخت نفس می کشند و اغلب خر و پف می کنند، همچنین هنگام شنا کردن نفس کم می آورند و این کار برایشان بسیار مشکل است. افرادی که با مشکل انحراف تیغه ی بینی درگیر هستند گاهی دچار خونریزی از ناحیه ی بینی می شوند و دلیلش هم این است که تیغه ی بینی شان خشک می باشد به علت تنفس نادرست، به همین دلیل دچار خونریزی بینی می شوند. ترشحات در قسمت های پشت گلو از دیگر نشانه های انحراف بینی می باشد همچنین عفونت های سینوسی در این افراد بیشتر دیده می شود که باید همه ی این علائم جدی گرفته شود. کسانی که مشکل انحراف در بینی دارند در هنگام سرما خوردگی و آلرژی، برای تنفس بسیار دچار مشکل می شوند و حتی ممکن است از طریق بینی نتوانند تنفس کنند و دچار احتباس و گرفتگی و یا حتی فشار بینی می شوند.

انحراف بینی در افراد مبتلا به این بیماری یا مشکل باعث سردرد می شود و اصولا با این مشکل روبرو هستند و اصولا این افراد از طریق یکی از حفره ها راحت تر می تواند نفس بکشد و در حفره ی دیگر احساس گرفتگی بیشتری دارد. در کسانی که انحراف بینی خیلی شدید است ممکن است گاهی دچار درد صورت شوند و این علائم و نشانه ها را تجربه می کنند. اغلب کسانی که انحراف بینی شدید دارند صدای تو دماغی دارند و احساس بویایی در آن ها کم است و گاهی احساس سوزش در گلو دارند. در موارد خفیف انحراف بینی، فرد ممکن است علائم یا نشانه ی خاصی از بیماری را در خود نداشته باشد و با معاینه ی پزشک متوجه این مشکل بشود و خودش از چنین مشکلی خبر نداشته باشد.

نشانه های انحراف بینی

درمان انحراف بینی چگونه است؟

پس از تشخیص قطعی انحراف بینی توسط متخصص، درمان مناسب توسط پزشک متخصص انتخاب و انجام می شود. گاهی پزشک با معاینه ی عادی نمی تواند تشخیص قطعی انجام دهد که در این موارد از بیمار درخواست می کنند که سی تی اسکن انجام دهد تا مطمئن شوند که مشکل انحراف می باشد. اگر انحراف در بینی چندان شدید نباشد و علائم و نشانه ها فرد را درگیر نکرده باشد، با اسپری های استروئیدی بینی و آنتی آلرژی و دارو هایی مثل آنتی هیستامین تا حدی می توان از شدت بیماری و علائم آن کاست که استفاده از هر کدام از دارو ها باید تحت نظر پزشک متخصص باشد.

درمان قطعی انحراف بینی، جراحی می باشد بخصوص در کسانی که شدت انحراف بیشتر است. پزشک متخصص با معاینه ی بیمار و سی تی اسکن گرفتن از بیمار، تصمیم نهایی را برای جراحی می گیرد. به جراحی انحراف بینی سپتوپلاستی می گویند که پزشک طی جراحی انحراف بینی را اصلاح می کند، ولی برخی از بیماران تصمیم می گیرند که همراه جراحی انحراف بینی، همزمان جراحی زیبایی بینی هم انجام دهند که به این جراحی سپتورینوپلاستی گفته می شود و در این نوع جراحی پزشک برای بیمار علاوه بر اصلاح انحراف بینی، جراحی زیبایی هم انجام می دهد. برای انجام چنین جراحی حساسی بهتر است بیمار جستجو های زیادی انجام دهد تا یک متخصص کار بلد و با تجربه را انتخاب نماید، متخصصان گوش و حلق و بینی و متخصصان زیبایی اینگونه جراحی ها را انجام می دهند و بیماران در انتخاب پزشک باید بسیار دقت نمایند.

اصولا پزشکان، جراحی انحراف بینی را برای افراد بالای 18 سال انجام می دهند چون ممکن است غضروف بینی تا 18 سالگی دچار تغییرات و حتی رشد باشد. در طی جراحی سپتوپلاستی، تیغه ای که دچار انحراف است را پزشک اصلاح و ترمیم می کند. در برخی افراد این انحراف پس از مدتی باز می گردد که پزشک طی مشاوره های قبل از جراحی،  بیمار را از اینگونه احتمالات و امکان برخی عوارض جراحی  مطلع می کند. بیمار پس از جراحی باید تا مدتی احتیاط کند و به توصیه های پزشک خود عمل نماید تا هرچه زودتر روند بهبودی خود را طی کند.