جراحی بینی | عمل بینی | جراحی زیبایی

kipshnose

گرفتگی بینی عمل ساده‌ای مانند نفس کشیدن را به یک چالش دشوار تبدیل می‌کند. دلیل کیپ شدن بینی هر چه که باشد، عفونت سینوس، آلرژی، سرماخوردگی یا آنفلوآنزا، کنار آمدن با گرفتگی بینی منجر به خستگی و دلتنگی می‌شود. بینی شبکه‌ گسترده‌ای از رگ‌های خونی و دریچه‌هایی دارد که باز و بسته می‌شود. چنانچه محرک‌ها بینی را تحریک کند، سیستم عصبی نیز تحریک می‌شود، در نتیجه دریچه‌ها باز می‌شود و خون بیشتری وارد بینی می‌شود. در نتیجه مجاری بینی ورم می‌کند و تنفس دشوار می‌شود. درمان‌های خانگی متعددی برای گرفتگی ملایم بینی وجود دارد که کیپ شدن بینی را به سادگی رفع می‌کند و نسبت به دارو درمانی نیز عوارض کمتری دارد.

اگر در اثر سرماخوردگی یا آنفلوآنزا دچار گرفتگی بینی شده‌اید، احتمالاً کیپ شدن بینی یا آبریزش بینی و درد پیشانی و زیر چشم نیز دردتان را مضاعف کرده است، احساس خستگی می‌کنید و به سختی از راه بینی نفس می‌کشید. مصرف داروهای ضداحتقان بینی این علائم را تحت کنترل درمی‌آورد. اگر کیپ شدن بینی با درمان‌های غیرجراحی و محافظه کارانه‌ای مانند درمان خانگی و دارو برطرف نشود، پزشک بررسی می‌کند که آیا مشکل دیگری باعث انسداد بینی شده است یا خیر؛ برای مثال کنترل می‌شود که آیا توده یا مشکلات دیگری در بینی وجود دارد و پس از آن روش جراحی توصیه می‌شود. جهت دریافت نوبت مشاوره و یا رزرو وقت با شماره 36266851-031 تماس بگیرید.

علل

گرفتگی بینی حالتی است که بینی کیپ و ملتهب می‌شود. بیماری‌های کوچک شایع‌ترین علل کیپ شدن بینی محسوب می‌شود؛ برای مثال سرماخوردگی، آنفلوآنزا و عفونت سینوس از علل کیپ شدن بینی به شمار می‌آید. انسداد ناشی از بیماری معمولاً ظرف یک هفته رفع می‌شود.

اما گرفتگی بینی که بیش از یک هفته طول بکشد، غالباً علامت وجود مشکلات جدی‌تری است. شایع‌ترین علل گرفتگی مزمن بینی عبارت است از:

• آلرژی
  • زکام (تب یونجه)
  • زائده‌های غیرسرطانی موسوم به پولیپ بینی یا تومورهای خوش‌خیم موجود در مجاری بینی
  • قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی
  • محرک‌های محیطی
  • عفونت مزمن سینوس که در اصطلاح سینوزیت مزمن نامیده می‌شود.
  • انحراف بینی

کیپ شدن بینی در دوران بارداری، معمولاً در انتهای سه ماهه اول نیز رخ می‌دهد. نوسانات هورمونی و افزایش خون‌رسانی مرتبط با بارداری باعث گرفتگی بینی می‌شود. این تغییرات بر غشاء مخاطی بینی اثر می‌گذارد و به التهاب، خشکی یا خونریزی آن دامن می‌زند.

زمان مراجعه به پزشک

در صورت مواجهه با موارد زیر به سرعت به پزشک مراجعه کنید:

• استمرار گرفتگی بینی به مدت بیش از 10 روز
  • کیپ شدن بینی که همراه با زکامی باشد که بیشتر از سه روز طول کشیده است.
  • ترشحات سبز رنگ بینی همراه با تب و درد سینوس
  • ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن، آسم یا آمفیزم

بیمارانی که به تازگی ضربه به سرشان وارد شده است و در حال حاضر خونریزی بینی دارند یا ترشحات شفافی به طور مداوم از بینی‌شان خارج می‌شود، نیز باید به سرعت به پزشک مراجعه کنند.

درمان

غالباً درمان‌های خانگی برای رفع کیپ شدن بینی کافی نیست، به ویژه اگر علائم بیمار از ابتلا به عارضه‌های دیگری نشأت گرفته باشد. در این حالت درمان دارویی لازم است، به ویژه اگر عارضه دردناک باشد و فعالیت‌های روزمره را مختل کند.

پس از آن که پزشک علت گرفتگی مزمن بینی را تشخیص داد، طرح درمانی مناسب را توصیه می‌کند که غالباً شامل داروهای تجویزی یا بدون نسخه‌ای می‌شود که علائم را تسکین می‌دهد یا برطرف می‌کند.

ضداحتقان

kipshnose.1jpg

داروهای ضداحتقان (دکونژستانت) ورم مجاری بینی بیمار را کاهش می‌دهد و گرفتگی بینی و فشار روی سینوس را برطرف می‌کند. این داروها به شکل اسپری، مانند نفازولین (پریوین)، اکسی متازولین (افرین، دریستان، دورامیست) یا فنیل افرین (نئوسینفرین، سینکس، رینال) وجود دارد. ضداحتقان‌ها به صورت قرص نیز تولید می‌شود که از آن جمله می‌توان فنیل افرین (Lusonal ، Sudafed PE ، Sudogest PE و اقلام مشابه) و سودو افیدرین (Sudafed و Sudogest) را نام برد.

دارو را دقیقاً مطابق با دستور آن مصرف کنید. داروهای ضداحتقان خوراکی را خودسرانه بیش از یک هفته مصرف نکنید و حتماً با پزشک مشورت کنید. مصرف اسپری ضداحتقان به مدت بیش از سه روز ممنوع است، در غیر این صورت گرفتگی بینی بدتر خواهد شد. هرگز داروهای ضداحتقان یا داروهای سرماخوردگی بدون نسخه را به کودکان زیر 4 سال ندهید.

آنتی هیستامین

kipshnose2

اگر آلرژی علت اصلی کیپ شدن بینی و فشار سینوس باشد، باید ابتدا آلرژی تحت کنترل درآید تا علائم آن از بین برود. برای درمان آلرژی باید داروهای حاوی آنتی هیستامین مصرف شود تا گرفتگی بینی و عطسه کردن برطرف گردد؛ معمولاً آنتی هیستامین در کنار ضداحتقان تجویز می‌گردد تا گرفتگی بینی و فشار سینوس نیز رفع شود.

آنتی هیستامین در داروهای سرماخوردگی نیز وجود دارد تا آبریزش بینی و عطسه کردن را متوقف کند. داروهای آنتی هیستامین سرماخوردگی خواب‌آور هستند و معمولاً برای قبل از خواب تجویز می‌شود. قبل از مصرف دستور درج شده روی جعبه را به دقت بخوانید و با دکتر داروساز یا پزشک معالج خود مشورت کنید.

مسکن

kipshnose3

اگرچه مسکن‌هایی مانند استامینوفن، ایبوپروفن و ناپروکسن کیپ شدن بینی را برطرف نمی‌کند، اما درد مربوط به فشار سینوس را تسکین می‌دهد. دستور مصرف دارو را دقیقاً مطالعه و رعایت فرمایید.

kipshnose.4

اگر تومور یا پولیپ در مجاری بینی یا سینوس‌ها وجود داشته باشد که مانع از تخلیه مخاط شود، پزشک توصیه می‌کند که عمل جراحی برای برداشتن تومور یا پولیپ انجام شود. جراحی‌هایی مانند جراحی انحراف بینی، جراحی کوچک کردن شاخک بینی، جراحی دریچه بینی یا جراحی برداشتن پولیپ انجام می‌شود. گاهی اوقات لازم است که از دیگر ایمپلنت‌ها یا دستگاه‌های مورد تایید برای اثرگذاری طولانی مدت استفاده شود.

درمان خانگی

مرطوب نگه داشتن سینوس‌ها و مجاری بینی در زمان کیپ شدن بینی بسیار مهم است. اگرچه بسیاری فکر می‌کنند که هوای خشک به پاک شدن بینی و توقف آبریزش بینی کمک می‌کند، اما در واقع اثر هوای خشک دقیقاً برعکس است؛ خشک شدن غشاهای بینی باعث تحریک بیشتر می‌شود.

تا زمان مراجعه به دکتر راهکارهای زیر را برای تسکین علائم امتحان کنید:

• بالا کشیدن بینی و بلعیدن بزاق یا گرفتن بینی به آرامی
  • پرهیز از محرک‌های حساسیت‌زا
  • اگر آبریزش بینی و ترشحات آبکی قطع نشد، به ویژه اگر این علائم همراه با عطسه زدن و خارش یا آبریزش چشم بود و علائم از آلرژی نشأت می‌گرفت، داروهای آنتی هیستامین بدون نسخه موثر خواهد بود. دقت کنید که دارو را دقیقاً مطابق دستور مصرف کنید.
  • ترشحات بینی نوزادان و خردسالان را با سرنگ حباب‌دار لاستیکی و نرمی با احتیاط تخلیه کنید.

برای درمان ترشحات پشت بینی، یعنی زمانی که مخاط اضافی پشت گلو جمع می‌شود، اقدامات زیر را انجام دهید:

• از محرک‌های معمولی مانند دود سیگار و تغییرات ناگهانی رطوبت خودداری کنید.
  • آب فراوان بنوشید، چون مایعات ترشحات بینی را رقیق می‌کند.
  • از اسپری آب نمک بینی استفاده کنید تا مجاری بینی خشک نشود.
  • از نتی پات، آبپاش بینی و سرنگ حباب‌دار استفاده کنید. محلول شستشوی بینی را از آب استریل مقطر یا H2O جوشیده تهیه کنید. دستگاه شستشوی بینی را پس از هر بار استفاده آب بکشید و اجازه دهید در معرض هوا خشک شود.
  • حوله مرطوب و گرمی را روی صورت بگذارید تا دردتان تسکین یابد و مجاری بینی باز شود.
  • سرتان را بالا بگذارید. شب‌ها چند بالش اضافی زیر سر بگذارید. بالا نگه داشتن سر تنفس را راحت‌تر می‌کند.
  • در استخر کلر زده شده شنا نکنید، چون کلر مجاری بینی را تحریک می‌کند.

پیشگیری

با رعایت بهداشت می‌توان از کیپ شدن بینی که علت آن ویروس‌های سرماخوردگی و آنفلوآنزا است، جلوگیری کرد. دست‌هایتان را مرتب بشویید، از لیوان یا ظروف مشترک استفاده نکنید، دست‌ها را با شوینده‌های الکل‌دار بشویید و با افراد بیمار تماس نزدیک نداشته باشید. اگر علت گرفتگی بینی آلرژی باشد، بهتر است از حساسیت‌زاهایی مانند گرد و غبار، ذرات آلاینده و دود که مجاری بینی را تحریک می‌کند، دوری کنید. از یک دستگاه بخور مناسب و شوینده یا اسپری آب نمک بینی برای رفع گرفتگی بینی ناشی از آلرژی استفاده کنید.

.

مطب : ایران - اصفهان - خیابان توحید- چهارراه پلیس- مجتمع ماکان 3 طبقه4- واحد 19