زبان خود را انتخاب کنید

استفاده از عینک بعد از جراحی بینی

استفاده از عینک بعد از جراحی بینی | پس از انجام تمام عمل‌های بینی یا رینوپلاستی و هر گونه آسیب‌دیدگی بینی مانند شکستن بینی، اعمال کوچکترین فشاری به بینی، به ویژه فشار ناشی از وزن عینک طبی یا آفتابی باعث حساسیت و دردی طاقت‌فرسا می‎شود. به علاوه پس از جراحی یا آسیب‌دیدگی بینی به بسیاری از بیماران گفته می‌شود که به هیچ وجه عینک به چشم نزنند. حال اگر بیمار بدون عینک نتواند به خوبی ببیند و کارهای روزمره را انجام دهد، یا چشم‌هایش بسیار حساس باشد و بدون عینک نتواند رانندگی کند، چکار باید کرد؟

رعایت محدودیت‌های مربوط به استفاده از عینک یکی از نکات مهم مراقبت های پس از عمل جراحی زیبایی بینی است.که  در صورت عدم رعایت، باعث تغییر شکل ، ورم و درد در ناحیه بینی می شود. البته این محدودیت‌ها بوده و پس از گذشت چند ماه از عمل می‌توان از عینک طبی یا آفتابی بدون بروز هیچ مشکلی استفاده کرد. در کلینیک دکتر جعفری پور دستورالعمل‌های لازم برای عینک زدن بعد از عمل بینی به شما داده می‌شود تا با اطمینان کامل و در کوتاه‌ترین زمان نتایج نهایی جراحی خود را مشاهده کنید. برای طرح سؤالات خود و یا رزرو نوبت می‌توانید با شماره‌ 31312355-031 تماس حاصل نمایید

استفاده از عینک و اسپلینت بینی


 پرسش مشترک اکثر بیماران این است که چه مدت پس از رینوپلاستی می‌توان عینک زد؟ پاسخ این پرسش بستگی به نوع تغییراتی دارد که در عمل ایجاد شده است. چون در طول عمل استخوان‌های بینی شکسته می‌شود، اگر هر ضربه‌ای به کنار بینی وارد شود، منجر به جابجا شدن استخوان‌ها خواهد شد. بیمارانی که نگران عینک زدن بعد از عمل جراحی-هستند، باید بدانند که در هفته نخست پس از جراحی که اسپلینت روی بینی وجود دارد، می‌توانند با خیال راحت عینک بزنند. بنابراین عینک زدن بعد از عمل جراحی هیچ اثر منفی بر بینی ندارد.

نکات مهم استفاده از عینک بعد از برداشتن اسپلینت بینی


eynakk4

 پس از باز کردن آتل بینی نباید عینک را به مدت 8 ـ 4 هفته، مستقیماً روی بینی بگذارید. خودتان را برای ورم متوسط و کبود شدن مختصر پوست آماده کنید. شدت ورم در تمام بیماران یکسان نیست. بخش اعظم ورم و کبودی ظرف یک تا دو هفته فروکش می‌کند، اما بینی به مدت دو ماه تاحدی متورم است. بهترین کار این است که عینک به چشم نزنید، چون وزن عینک استخوان‌های در حال التیام یافتن بینی را جابجا می‌کند و باعث فرورفتگی روی بینی می‌شود که انجام عمل ثانویه و ترمیمی بینی را ضروری می‌سازد.

لنز

برای کسانی چشم‌های بسیار ضعیفی دارند بطوریکه که بدون عینک فعالیت‌های روزانه برایشان سخت می‌شود یا افرادی که در طول روز ساعات بسیاری مطالعه می‌کنند یا با کامپیوتر کار می‌کنند پس از عمل جراحی بینی استفاده از لنز طبی، درصورت رعایت بهداشت لنز، گزینه بسیار عالی، بدون درد و آسیب به بینی است. اگرچه ممکن است مدتی طول بکشد تا چشم و لنز مطابق شوند، برای این منظور بهتر است استفاده از لنز را چند هفته قبل از عمل بینی آغاز کنند.

 

جراحی لیزیک

glases3

یکی از پرسش‌های بیماران رینوپلاستی این است که اگر لازم باشد جراحی لیزیک انجام دهند، کدام جراحی را باید اول انجام داد، لیزیک یا رینوپلاستی؟ در پاسخ باید گفت که اگر اول چشم‌ها عمل شود، یک ماه بعد می‌توان جراحی بینی را انجام داد. بنابراین بافت‌های چشم حین جراحی بینی هیچ آسیبی نمی‌بیند و بیمار می‌تواند دوره نقاهت پس از رینوپلاستی را بدون عینک زدن در آرامش سپری کند.

استفاده از عینک با فریم سبک و بدون پل

glases2

از آنجایی که عینک دقیقا بروی ناحیه پل فشار وارد می‌کند، باعث درد و تغییر شکل استخوان بینی در این ناحیه می‌شود. در صورتی که بیمار راهی به جز استفاده از عینک نداشته باشد بهتر است در ماه‌های اولیه که هنوز استخوان بینی نرم است از عینک‌های سبک و بدون پل استفاده کند تا فشار کمتری به بینی وارد شود.

استفاده از عینک آفتابی

eynakk3

برای عینک آفتابی نیز باید به نکات ذکر شده درباره عینک طبی توجه کرد. بهتر است بیماران تا بهبودی کامل بخیه‌ها از قرار گرفتن در معرض آفتاب خودداری کنند، زیرا نور آفتاب باعث تیره شدن جای بخیه‌ها می‌شود.

مشکلات مربوط به تحریک پوست


اگر فکر می‌کنید که به عینک حساسیت دارید، باید علائم را بررسی کنید تا ببینید که آیا عینک علت بروز علائم است یا خیر. یکی از نشانه‌های اصلی حساسیت به عینک این است که پوست فقط در محل زیر عینک یا در محل تماس پوست با عینک تحریک می‌شود. ممکن است راش یا حساسیت پوستی ماسک مانندی دور چشم ایجاد شود یا جوش و لکه فقط در ناحیه تماس عینک با پوست ایجاد شود. علائم تمام بیماران یکسان نیست.

انتخاب جنس فریم مناسب

eynakk2

برخی بیماران به فریم عینک حساسیت دارند. یکی از شایع‌ترین آلرژی‌ها حساسیت به نیکل است که باعث راش پوستی در ناحیه‌های تماس با عینک می‌شود. اگر به نیکل آلرژی دارید، فریم عینک پلاستیکی یا تیتانیومی خریداری کنید. عینک تیتانیومی بهترین گزینه برای افراد دارای حساسیت به نیکل است، اما اگر باز هم حساسیت برطرف نشود، باید عینک پلاستیکی را امتحان کرد. عینک استیل ضدزنگ نیز به این افراد توصیه می‌شود، چون برخی بیماران به پلاستیک نیز حساسیت دارند. برخی به پدهای بینی روی فریم فلزی آلرژی دارند. اکثر این پدها از سیلیکون یا استات ساخته می‌شود، البته پلی وینیل کلراید (PVC)، نیکل، تیتانیوم یا لاستیک نیز در ساخت پدهای عینک به کار برده می‌شود. سیلیکون گاهی مشکل‌ساز می‌شود، بعضی سیلیکون‌ها، مانند سیلیکون‌های پزشکی، ضدحساسیت هستند، اما اکثر سیلیکون‌ها از نوع ساده‌اند و به بروز واکنش‌های آلرژیک دامن می‌زنند.  نشانه اصلی حساسیت به پد بینی راش پوستی است که دور بینی در محل تماس پد با صورت ایجاد می‌شود.

چسب زدن به پیشانی

eynakk1

خوشبختانه روش‌های متعددی برای رفع این مشکلات وجود دارد. برای مثال می‌توانید پل عینک را به پیشانی بچسبانید، تا پدها با بینی تماس نداشته باشد و به این ترتیب حساسیتی هم ایجاد نشود. البته پوست اکثر افراد چرب است و چسب بعد از چند بار گذاشتن و برداشتن عینک شل می‌شود و دیگر به پوست نمی‌چسبد. همچنین می‌توانید عینک‌هایی خریداری کنید که تکیه‌گاه آن روی گونه است یا این نوع عینک را خودتان با استفاده از سنجاق سر درست کنید، به این ترتیب وزن عینک روی بینی قرار نمی‌گیرد، فقط هنگام برداشتن و زدن عینک مراقب چشم‌هایتان باشید.

نگهدارنده عینک NoseComfort

eynakk

برای نگه داشتن عینک می‌توانید از وسیله‌ای به نام نوزکامفورت (NoseComfort) استفاده کنید. NoseComfort اجازه نمی‌دهد که عینک با پوست تماس داشته باشد و به این ترتیب مشکل تحریک و حساسیت پوست حل می‌شود. کافی است NoseComfort را مانند هدبند دور سر بیاندازید، قلاب متصل به این هدبند روی بینی قرار می‌گیرد. به جای آن که عینک را روی پل بینی بگذارید، آن را به قلاب گیر بدهید.

 

 

کاهش تورم

 

کاهش تورم

 

در هر نوع جراحی، بخصوص در عمل جراحی زیبایی بینی امکان بروز تورم و کبودی در صورت وجود دارد و این کبودی یا تورم می‌تواند تا ماهها باقی بماند. اگرچه این موارد بر روی نتیجه جراحی تاثیری نخواهد داشت، با اینحال وجود تورم می‌تواند ترسانند باشد و حضور شما در اماکن عمومی و برقراری ارتباطات اجتماعی را تا حدی محدود کند. بنابراین اجرای چند گام می‌تواند از مقدار تورم در اطراف محل جراحی بکاهد. بیایید نتیجه تجربیات 20 ساله‌مان را به اختصار در رابطه با هر روش ببینیم :

سرتان را بالا بگیرید

با بالا گرفتن سر شما مقدار فشار به سر را می‌کاهید. حداقل سازی نیاز به خم شدن و بالا گرفنت سرتان حتی در زمان خوابیدن، به کمک نیروی جاذبه مقدار تورم را کاهش خواهد داد و استفاده از صندلی استراحت به شکلی به سمت عقب باشد نیز در دوره نقاهت توصیه می‌شود.

هر چه زودتر شروع به حرکت کنید

وقتی که فعالیت هایی چون پیاده روی، هر چه سریع تر آغاز شوند به گردش جریان خون کمک نموده و از تجمع آن در منطقه جراحی جلوگیری نموده و دوباره به سمت رگ‌های خونی جذب می‌شوند.

از فعالیت‌های بدنی اضافی خودداری نمایید

مشخص است که هر گونه فعالیت بدنی شدید نمی تواند به کاهش تورم کمک نماید و حتی در واقع به بدتر شدن زخم‌های جراحی می‌انجامد. بنابراین چنین فعالیتهایی را تنها پس از مشاوره با جراح و بهبود کامل زخم‌های جراحی می‌توان انجام داد.

از کمپرس سرد برای اطراف چشم استفاده کنید

کاربرد کمپرس سرد در اطراف چشمان و بدون اینکه لازم باشد که روی محل جراحی قرار داده شود، می‌تواند در کاهش تورم اطراف این منطقه موثر باشد و چنین کاری را باید به شکل 3 مرتبه در روز و هر مرتبه به مدت 20 دقیقه انجام دهید تا از تاثیرگذاری بیشتری برخوردار باشد.

از دستورالعمل‌های دارویی که پزشکتان تعیین نموده پیروی کنید

این داروها نیز به شما در کاهش تورم کمک می‌کند. با انجام این اقدامات، می‌توان مدت زمان و میزان تورم و زمان دوره نقاهت را در اکثر موارد به حداقل رساند.

کپی فقط با ذکر لینک و منبع بلامانع است.

اطلاعات تماس

آدرس: اصفهان- خيابان توحيد جنوبي - چهار راه پليس - مجتمع ژيوار - طبقه دوم
031-31312355
0098-9134336787

مکان مطب روی نقشه