زبان خود را انتخاب کنید

q

خط اخم به چین و چروک‌هایی گفته می‌شود که در پیشانی و در بین دو ابرو قرار دارد. این خطوط یکی نشانه‌های بارز پیری پوست است که البته گاهی ممکن است در افراد جوان نیز بروز کند.  داشتن خط اخم باعث می‌شود که چهره‌ی شما، پیر، خسته، ناراحت یا عصبانی و مشوش به نظر بیاید و دیگر فرقی نمی‌کند که شما واقعا چقدر حالتان خوب باشد و احساس خوشحالی داشته باشید، و به همین خاطر است که تقریبا همه‌ی افراد از داشتن خط اخم ناراضی و ناراحت هستند.

روش‌های درمانی مختلفی شامل درمان‌های پزشکی و درمان‌های طبیعی برای از بین بردن خط اخم وجود دارد. اما اگر این خطوط بسیار عمیق باشند، به احتمال زیاد تنها از طریق تزریق ژل یا انجام روش‌های تهاجمی‌تر و جراحی پلاستیک، قابل درمان خواهند بود.

اگر به تازگی این خطوط در پیشانی شما تشکیل شده‌اند، پس چند کار مختلف هست که می‌توانید برای رهایی از دست آن‌ها انجام دهید. تزریق بوتاکس، یک روش درمانی بسیار پرکاربرد و موفق برای از بین بردن خطوط اخم و چین و  چروک پیشانی است.

روش‌های درمان


 

q1

 برخی روش‌های درمانی خانگی یا طبیعی وجود دارند که ممکن است شما برای مقابله با تشکیل خطوط اخم و چین و چروک پیشانی از آن‌ها استفاده کنید، اما در هر حال شما نمی توانید روند پیری و بالارفتن سن را در بدن خود متوقف کنید.دکتر جعفری‌پور متخصص جراحی پلاستیک و زیبایی، روش‌های مختلفی را برای رفع خط اخم و چین‌ و‌ چروک پیشانی توصیه می‌کند. برخی از این روش‌های درمانی عبارتند از: استفاده از کرم، لوسیون، لایه‌برداری از پوست با اسیدگلیکولیک یا پیلینگ، درم ابریژن، تزریق بوتاکس و تزریق پرکننده‌های پوستی. همچنین در مواردی که چین و چروک‌ها بسیار عمیق باشند دکتر جعفری‌پور به بیماران خود توصیه می‌کنند تا از لیفت پیشانی برای رفع دائمی این چروک‌ها استفاده کنند.

استفاده از لوسیون و کرم

کرم و لوسیون در واقع نمی تواند برای رفع و ازبین بردن خط اخم و چین و چروک پیشانی موثر باشد اما می‌تواند تاحدودی ظاهر آن را بهبود دهد.  کرم‌ها و لوسیون‌ها عمدتا به این منظور به کار می‌روند که پوست را مرطوب و هیدراته کنند و از خشک شدن پوست که باعث می‌شود پوست خاصیت ارتجاعی خود را از دست بدهد، جلوگیری می‌کنند. استفاده از کرم در سنین جوانی (حتی برای مردان) می‌تواند بروز خطوط اخم و چین و چروک پیشانی را به تعویق بیاندازد. با بالا رفتن سن، میزان تولید کلاژن و الاستین در پوست کاهش پیدا می‌کند و این کرم‌ها به جایگزینی کلاژن و الاستین در پوست کمک می‌کنند و به پوست شما ظاهری نرم و شاداب می‌دهند. استفاده از کرم ویتامین E در اطراف خصوط اخم و چین و چروک های پیشانی نیز به بهبودی سلول‌های پوستی و رفع چروک پیشانی در این نواحی کمک می‌کند.

درمابریژن و لایه‌برداری از پوست

این دسته از روش‌های درمانی برای رفع و ازبین بردن خط اخم و چین و چروک پیشانی گزینه‌ی بسیار مناسبی هستند، چرا که به‌طور کامل یک لایه از روی سطح پوست را بر می‌دارند. مواد شیمیایی مختلفی برای لایه برداری عمیق پوست وجود دارد که دارای خاصیت اسیدی هستند و خارجی‌ترین لایه‌ی پوست را کنار می‌زنند. پیلینگ آبی (پیلینگ با مواد آبی رنگ) یکی از روش‌های محبوب برای لایه‌برداری پوست است که تاثیرات فوق‌العاده‌ای در از بین بردن چروک پیشانی و خطوط اخم دارد.

جوانسازی پوست با لیزر

لایه‌برداری و جوان‌سازی پوست با لیزر همیشه یکی از گزینه‌های درمانی پرکاربرد برای از بین بردن خطوط اخم و چین چروک پیشانی بوده است که اغلب نتایج خوبی را نیز به همراه دارد. لیزر مورد استفاده برای این کار، لیزر کربن‌دی‌اکسید (CO2) است که می‌توان توسط آن به‌طور دقیق، نقاط مورد نظر در پوست را هدف قرار داد. انجام لیزردرمانی با درد یا ناراحتی زیادی همراه نیست و تنها بعد از لیزردرمانی مقدار کمی تورم و کبودی خفیف ممکن است در پوست ایجاد شود. در صورتی که میزان لایه‌برداری پوست با لیزر زیاد باشد و لایه‌برداری به طور عمیق انجام شود، ممکن است قبل از بازگشت دوباره به روند کارهای روزانه و همیشگی خود، لازم باشد چند هفته‌ای را برای ریکاوری زمان صرف کنید.

تزریق ژل و  بوتاکس (یا دایسپورت)

تزریق بوتاکس احتمالا محبوب‌ترین و پرکاربردترین روش برای از بین بردن و رفع خط اخم و چروک پبشانی است که تاثیرگذاری آن نیز به اثبات رسیده و متخصصین زیبایی بیش از هر روش دیگری آن را توصیه می‌کنند.  نکته‌ی منفی که در مورد درمان چروک اخم با تزریق بوتاکس یا دایسپورت وجود دارد این است که نتایج این روش‌ها، دائمی نیستند و بعد از از بین رفتن کامل نتایج درمان، لازم است تزریق مجددا انجام شود. همچنین بیماران از درد احتمالی ناشی از  درمان خط اخم با تزریق بوتاکس در یک جلسه واهمه دارند. مدت زمان ریکاوری بعد از انجام تزریق بین 10 تا 20 دقیقه است که در مقایسه با روشی مانند لایه‌برداری با لیزر که به دو هفته ریکاوری نیاز دارد، بسیار ناچیز است. بسته به این که چروک‌ها و خطوط اخم شما تا چه حد عمیق باشند، پزشک شما تعیین می‌کند که چند واحد تزریق باید انجام شود؛ قیمت بوتاکس خط اخم بسته به تعداد واحد تزریقی، در افراد مختلف، متفاوت خواهد بود. در روش تزریق بوتاکس پیشانی، معمولا در حدود 20 واحد تزریق می‌شود. تزریق ژل نیز با پرکردن پوست توسط هیالورویک اسید و کلاژن، موجب صاف شدن چروک‌ها و خطوط اخم می‌شوند.

جراحی لیفت صورت

جراحی لیفت صورت چه به صورت جراحی لیفت میانی یا لیفت کامل انجام شود، تهاجمی‌ترین روش برای رفع و از بین بردن خطوط اخم و چین و چروک پیشانی است. تصمیم گرفتن برای انجام این جراحی ممکن است بسیار سخت باشد، اما اگر شما به دنبال روشی با نتایج تقریبا دائمی (10 الی 20 سال) هستید، احتمالا این روش، مناسب‌ترین گزینه برای شما است. اگر به خاطر عوارض احتمالی جراحی، از رفتن زیر تیغ جراحی واهمه دارید، به شما توصیه می‌کنیم که با یک متخصص جراحی پلاستیک مشورت کنید تا در مورد عوارض جراحی و احتمال بروز آن‌ها به شما اطلاعات لازم را بدهد.

پیشگیری از بروز خطوط اخم


 

احتمالا قبل از این که خطوط اخم در چهره‌ی شما تشکیل شوند، شما پوستی صاف و ظاهری مناسب و زیبا داشته‌اید. از آن جایی که خطوط اخم، ظاهر ناراحت یا عصبی به چهره می‌دهند، طبیعی است که همه‌ی افرادی که این مشکل را دارند آرزو می‌کردند که کاش می‌توانستند برای پیشگیری از بروز این مشکل کاری انجام دهند.

توصیه‌هایی برای اجتناب از ایجاد خط اخم، قبل از این که زیاد دیر شود

  • از قرارگرفتن در معرض اشعه مضر فرابنفش خورشید اجتناب کنید و در صورت قرارگیری در معرض آفتاب، حتما کرم ضدآفتاب بزنید.
  • از سیگار کشیدن بیش از حد اجتناب کنید چرا که این کار موجب خشک شدن پوست شما می‌شود و احتمال تشکیل چروک‌های پوستی بیشتر می‌شود.
  • روزانه مقدار زیادی آب بنوشید تا پوست شما هیدراته باقی بماند و خشک و چروکیده نشود.
  • گاهی اوقات تشکیل خطوط اخم می‌تواند ارثی باشد، پس اگر در سنین جوانی به این مشکل دچار شدید، بدانید که احتمالا این مورد را از پدر و مادر خود به ارث برده‌اید. نوع پوست شما نیز بر چگونگی و شدت بروز مشکل خطوط اخم بسیار تاثیرگذار است.
  • کرم ضدآفتاب- استفاده از کرم ضدآفتاب بهترین روش پیشگیری از آسیب‌دیدگی پوست بر اثر امواج قدرتمند فرابنفش خورشید است. در صورتی که شما می‌خواهید برای مدت زمان بیشتر از 15 دقیقه در معرض نور خورشید باشید، لازم است برای پیشگیری از آسیب دیدن پوست خود از کرم ضدآفتاب استفاده کنید. برای این منظور بهتر است همیشه کرم ضدآفتاب همراه خود داشته باشید و یک کرم در خانه و یک کرم دیگر در ماشین خود همیشه داشته باشید.
  • عینک آفتابی- استفاده از عینک آفتابی راه بسیار موثری برای پیشگیری از بروز خطوط اخم است و البته ممکن است به نظر شما کمی عجیب یا نامرتبط برسد. در واقع استفاده از عینک آفتابی باعث می‌شود که در هنگام قرارگیرفتن در معرض نور خورشید چشمان خود را جمع نکنید و در نتیجه کمتر اخم کنید.

اطلاعات تماس

آدرس: اصفهان- خيابان توحيد جنوبي - چهار راه پليس - مجتمع ژيوار - طبقه دوم
031-31312355
0098-9134336787

مکان مطب روی نقشه