اگر شما یا فرزندتان تب‌ دارید یا به دلیل دچار ضعف شنوایی شده‌اید یا اگر فشار گوش ایجادشده برای چند روز طول بکشد، حتی اگر علائم دیگری نداشته باشید، به پزشک مراجعه کنید. متخصص گوش و حلق و بینی معمولاً با صحبت با بیمار و والدین و انجام معاینه فیزیکی علت ایجاد آسیب شنوایی را تشخیص می‌دهد. به‌طورکلی اشعه ایکس و سایر آزمایش‌ها غیرضروری هستند. پس از بررسی‌های لازم، پزشک با توجه به علت گوش‌ درد درمان مناسب را پیشنهاد می‌کند که شامل دارو یا در موارد شدید آن عمل جراحی برای بیمار است. برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص یا رزرو نوبت می‌توانید با شماره‌ 03136266851 تماس حاصل نمایید.

علت گوش‌ درد

گوش21

عفونت

عفونت گوش شایع‌ترین علت آسیب شنوایی در یک یا هر دو گوش است. عفونت ممکن است شامل موارد زیر باشد:
  • عفونت گوش خارجی: عفونت در کانال گوش می‌تواند باعث تورم، درد و التهاب شود. عفونت گوش خارجی گاهی اوقات گوش شناگر نامیده می‌شود.
  • عفونت گوش میانی: عفونت گوش میانی نیز می‌تواند موجب تورم و درد و همچنین چرک در گوش میانی شود. اگر چرک به‌درستی از لوله استاش تخلیه نشود ممکن است باعث تجمع مایع شود که می‌تواند باعث آسیب یا پارگی پرده گوش شود.
  • عفونت‌های گلو: عفونت گلو یا لوزه‌ها می‌تواند درد گوش‌ها را افزایش دهد.

آسیب گوش

برای تمیز کردن کانال گوش، توصیه نمی‌شود از هیچ نوع ابزار، دستگاه یا پد استفاده کنید. کانال گوش به‌طور طبیعی خود را تمیز می‌کند. فروبردن هر جسم خارجی در کانال گوش می‌تواند منجر به آسیب به پوست کانال گوش شود یا می‌تواند پرده گوش را سوراخ کند. این می‌تواند باعث آسیب شدید گوش شود. آسیب به پرده گوش بسیار دردناک است و درمان ممکن است چند هفته یا چند ماه به طول انجامد. به‌غیراز فروبردن اشیاء خارجی در گوش، آسیب‌های مربوط به سر نیز می‌توانند به گوش آسیب برسانند و باعث آسیب شنوایی شوند.

علل دیگر

علل دیگر آسیب گوش عبارت‌اند از:
  • جرم گوش: انباشتگی جرم گوش ممکن است باعث درد یا ناراحتی گوش شود. اگر جرم گوش باعث درد شده است با متخصص برای تمیز کردن گوش صحبت کنید. تلاش برای رفع جرم گوش در خانه می‌تواند موجب آسیب به گوش و شدیدتر شدن گوش‌ درد شود.
  • درد دندان یا فک: التهاب مفصل فک، دندان آسیاب (برکسیسم)، دندان‌های آسیب‌دیده و آبسه‌های دندانی می‌تواند موجب درد شود که به داخل گوش کشیده می‌شود.
  • درد عصب صورت: درد ناشی از بیماری مانند نورالژی می‌تواند درد شدیدی در صورت ایجاد کند که به گوش آسیب می‌رساند.
  • فشار: تغيير فشار می‌تواند ناشي از ناراحتي موقت در گوش، مثلاً هنگام رانندگي در كوهستان يا پرواز هوايی باشد.

علائم

گوش‌ درد اغلب به‌عنوان احساس فشار در گوش توصیف می‌شود. این احساس ممکن است به‌تدریج یا به‌طور ناگهانی آغاز شود و می‌تواند بسیار شدید باشد. علائم دیگری مانند کاهش شنوایی، تب و احساس خستگی معمولاً نشان‌دهنده عفونت گوش است. هنگامی که کانال گوش ملتهب یا پرده گوش دچار پارگی می‌شود، ممكن است عفونت گوش تخلیه شود که اگر پارگی گوش به علت عفونت گوش میانی بوده باشد، درد اغلب کاهش می‌یابد، زیرا فشار کم شده است. در کودکان تنها نشانه‌های عفونت گوش تب، تحریک‌پذیری، احساس پُری گوش، خواب کم در گوش است.

گوش31

بزرگ‌سالان و كودكان كه درد و فشار خفیف گوش دارند ولي تب و يا كم شنوايي ندارند معمولاً نيازي به مراجعه به پزشک ندارند. این نوع درد معمولاً توسط لوله استاش مسدود شده ایجاد می‌شود. اگر درد گوش شدیدتر باشد یا نشانه‌های دیگری وجود داشته باشد توصیه می‌شود به متخصص حرفه‌ای مراجعه کنید. پزشک گوش‌ها، بینی و گلو را بررسی می‌کند و از یک دستگاه به نام اتوسکوپ داخل گوش را نگاه می‌کند و قرمزی و تجمع احتمالی مایع در پشت گوش را بررسی می‌کند. پزشک ممکن است هوا را از طریق اتوسکوپ به چشم شما بسوزاند تا ببیند که گوشه‌ی گردن به‌طور معمول حرکت می‌کند. پزشک شنوایی بیمار را نیز تست می‌کند.

درمان گوش‌ درد

اگر شما یا فرزندتان تب پایدار 40 درجه سانتی‌گراد یا بالاتر دارید حتماً به پزشک مراجعه کنید. برای نوزاد در صورتی که تب به 37 درجه سانتی‌گراد رسید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید تا تب بالاتر نرود. اگر درد شدید دارید که ناگهانی متوقف می‌شود، باید فوری به پزشک مراجعه کنید زیرا ممکن است نشانه‌ای از پارگی گوش باشد.

عفونت گوش

عفونت‌های گوش اغلب در طی چند روز بدون درمان خودبه‌خود بهبود می‌یابد. بااین‌حال اگر تب وجود داشته باشد یا درد شدید و مداوم باشد یا شدیدتر شود بهتر است به پزشک مراجعه کنید. توصیه‌های فعلی این است که از مصرف آنتی‌بیوتیک برای عفونت گوش پرهیز کنید مگر اینکه دلیلی وجود داشته باشد که فکر می‌کنید کاملاً ضروری است. علت هشدار این است که بعضی از آنتی‌بیوتیک‌ها می‌توانند باعث کاهش دائمی شنوایی شوند (این داروها به‌عنوان داروهای اتوتوکسی نامیده می‌شوند). مصرف بیش‌ازحد آنتی‌بیوتیک‌ها همچنین می‌تواند باعث مقاومت عفونت در برابر دارو شوند.

عفونت‌های گلو

گوش41

عفونت گلو ممکن است در عرض چند روز خودبه‌خود از بین برود اما همان‌طور که در مورد عفونت گوش ذکر شد، در صورت وجود تب یا درد مداوم باید به پزشک مراجعه شود. بعضی از انواع عفونت گلو را می‌توان با دارو درمان کرد. جراحی ممکن است در موارد شدید تورم لوزه، جراحی ممکن است مورد نیاز باشد.

جرم گوش یا اشیای خارجی در گوش

هنگامی که آسیب شنوایی ناشی از ایجاد جرم گوش یا وجود یک جسم خارجی ایجاد می‌شود مراقبت‌های پزشکی مورد نیاز است. جرم گوش را می‌توان با تزریق مایع به داخل گوش تمیز کرد و هرگز نباید با استفاده از ابزار یا گوش پاک‌کن در منزل تمیز شود زیرا می‌تواند آسیب جدی به کانال و پرده گوشه ایجاد کند. به‌ویژه شمع‌های گوش می‌تواند باعث سوختگی شدید و آسیب به گوش شود. فرورفتن اشیاء خارجی به گوش باید به‌سرعت توسط پزشک موردبررسی قرار گیرد تا تعیین شود که بهترین شیوه برای بیرون کشیدن آن چیست.

درمان خانگی

گوش5

پیشگیری

بعضی از افراد، به‌خصوص کودکان، مستعد ابتلا به سرگیجه‌های گاه‌به‌گاه هستند. اگر کودک دائماً عفونت‌های مکرر گوش داشته باشد، پزشک ممکن است از طریق جراحی لوله تهویه را به پرده گوش وارد کند تا از انسداد گوش جلوگیری شود. احتمال عفونت گوش در نوزادان شیرخوار کم است زیرا شیر مادر حاوی آنتی‌بادی‌هایی است که به محافظت نوزاد از عفونت کمک می‌کند. هنگامی که کودک بطری را می‌مکد، احتمال دارد که مایعات بیشتر به لوله استاش برسد، به‌خصوص اگر نوزاد در حالت خوابیده از بطری نوشیدنی بخورد. به همین دلیل بهتر است که کودک در طول تغذیه حداقل نیمه راست باشد. کودکان با شرایط زیر بیشتر در معرض آسیب گوش هستند:
  • قبل از یک‌سالگی عفونت گوش داشته باشند
  • اغلب در معرض سیگار قرار دارند
  • سابقه خانوادگی عفونت گوش داشته باشند
  • تولد زودرس یا با وزن کم داشته باشد
  • مرد باشند (پسران نسبت به دختران بیشتر به عفونت گوش میانی مبتلا می‌شوند)