زبان خود را انتخاب کنید

amal-ziba-feshar1

متقاضی مناسب عمل‌های جراحی زیبایی فردی است که از سلامت عمومی مناسبی برخوردار باشد، چرا که در این حالت احتمال بروز عوارض در زمان جراحی و طول دوران بهبود به شدت کاهش می‌یابد و نتایج بسیار بهتری به دست می‌آید. البته هر فردی که درصدد انجام عمل‌های زیبایی برمی‌آید، لزوماً از سلامت کامل برخوردار نیست. متقاضیان عمل‌های زیبایی گاهی به عارضه‌های مزمنی مانند فشار خون بالا مبتلا هستند که احتمال بروز عوارض جانبی را افزایش می‌دهد. سوالی که پیش می‌آید این است که آیا احتمال بروز عوارض مانع انجام عمل‌های زیبایی می‌شود و برای مثال آیا بیماران دچار فشار خون بالا نباید برای عمل زیبایی اقدام کنند؟

فشار خون بالا چیست؟


amal-ziba-feshar2

منظور از فشار خون بالا این است که خون با سرعتی بسیار بالا در سراسر بدن پمپاژ می‌شود. فشار خون با دو عدد اندازه‌گیری می‌شود. عدد بزرگتر فشار سیستولیک است که فشار خون روی سرخرگ‌ها در زمان ضربان قلب است. عدد کوچکتر فشار دیستولیک است که فشار خون روی سرخرگ‌ها بین دو ضربان قلب است. در یک فشار خون مناسب، عدد سیستولیک زیر 120 و عدد دیستولیک زیر 80 است، برای مثال فشار 70/117 فشار مناسبی است. فشار خون بالا فشاری است که عدد سیستولیک آن 139 ـ 120 و عدد دیستولیک آن 89 ـ 80 (فشار خون بالای خفیف) است. البته میزان فشار ممکن است بیشتر از 180 و 110 نیز بشود، این شرایط بحرانی و اورژانسی است و نیاز به درمان فوری دارد.

خطرها و عوارض جراحی زیبایی برای بیماران دچار فشار خون بالا


چون فشار خون بالا قلب را نیز درگیر می‌کند، مهم‌ترین خطر عمل جراحی زیبایی با فشار خون بالا از تغییرات ضربان قلب در اثر بیهوشی در زمان جراحی نشأت می‌گیرد. متخصص بیهوشی مسئولیت کنترل کردن عملکرد سیستم تنفسی و قلبی را در طول عمل به عهده دارد. اگر ممکن باشد، جراح زیبایی بیهوشی عمومی انجام نمی‌دهد تا احتمال بروز مشکلات قلبی در زمان جراحی کاهش یابد. امروزه می‌توان بسیاری از عمل‌های جراحی را در وضعیت بین خواب و بیداری انجام داد، یعنی این که بیمار هوشیار است، اما کاملاً آرام و بی‌حرکت است. این حالت برای بیماران با فشار خون بالا خطر کمتری دارد. اگرچه فشار خون بالا به تنهایی و در صورتی که با مصرف دارو تحت کنترل درآورده شود، خطر بزرگی نیست، اما احتمال بروز عوارض در صورت مصرف داروهای رقیق کننده خون مانند کومادین (وارفارین) افزایش می‌یابد. این داروها مانع لخته شدن خون می‌شود و معمولاً برای کاهش خطر سکته مغزی تجویز می‌شود. در هر حال مصرف داروهای رقیق کننده‌ی خون، احتمال خونریزی را در زمان جراحی افزایش می‌دهد.

آیا جراحی زیبایی برای بیماران با فشار خون بالا ایمن است؟


بیماران با فشار خون بالا حین جراحی زیبایی در معرض خطر قابل توجهی قرار ندارند و با عوارض مهمی روبه‌رو نمی‌شوند. البته نکته مهم این است که این بیماران برای درمان فشار خون بالا تحت درمان باشند و درباره عوارض جراحی با جراح زیبایی و پزشک عمومی معالج خود مشورت کنند. بیمارانی که در زمان تصمیم‌گیری برای عمل زیبایی دارویی برای کنترل کردن فشار خون مصرف نمی‌کنند، باید درمان عارضه را قبل از اقدام برای عمل شروع کنند. مدیریت داروهای کنترل کننده فشار خون در زمان نزدیک به عمل جراحی زیبایی با فشار خون بالا مهم است. بیمار موظف است کلیه داروهای مصرفی، از جمله داروهای کنترل کننده فشار خون را به جراح زیبایی اطلاع دهد و فهرستی از داروهای خود و دوز آنها را جراح اطلاع دهد تا وی با مشورت پزشک عمومی معالج تغییرات لازم را در برنامه دارویی ایجاد کند و به این ترتیب ایمنی بیمار در زمان جراحی و دوران بهبود تضمین شود.  

اطلاعات تماس

آدرس: اصفهان- خيابان توحيد جنوبي - چهار راه پليس - مجتمع ژيوار - طبقه دوم
031-31312355
0098-9134336787

مکان مطب روی نقشه