رعایت بهداشت فردی برای بهبودی سریع تر و جلوگیری از عفونت بعد ازجراحی الزامی است.به همین دلیل ما به بیماران دستورالعمل های دقیق قبل و بعد از جراحی را ارائه می دهیم .این کار برای این است که خطر ابتلا به عفونت ها و عوارض شایع به حداقل برسد. اگر چه دوش گرفتن بسیار ساده به نظر می رسد اما دستورالعمل های خاصی برای نحوه ی استحمام قبل و بعد از جراحی وجود دارد.

bath

دوش گرفتن قبل از جراحی :

این مساله بسیار مهم است که شما شب یا صبح قبل از عمل جراحی حمام کنید.برای این کار بهتر است از صابون و آب گرم استفاده نمایید و کاملا سر و بدن خود به خصوص ناحیه ی جراحی را تمیز بشویید. به منظور کاهش خطر ابتلا به عفونت ممکن است از شما خواسته شود که از نوع خاصی صابون آنتی باکتریال استفاده کنید .

خطرات حمام کردن بلافاصله بعد از جراحی :

دوش گرفتن خیلی زود پس از جراحی پلاستیک خطرات زیادی را به همراه دارد. مرطوب شدن ناحیه جراحی می تواند منجر به تحریک و همچنین افزایش خطر عفونت شود. علاوه بر این گرما و بخار ناشی از دوش می تواند منجر به التهاب در محل برش شود ، که می تواند بر بهبود زخم تأثیر منفی بگذارد. همچنین جریان آب از سر دوش می تواند مشکلاتی را در محل برش جراحی ایجاد کند. حتی آب ملایم هم می تواند بخیه ها را تحت تأثیر قرار دهد و احتمالاً آنها را دوباره باز کند.

نحوه ی دوش گرفتن بعد از عمل :

برای رعایت بهداشت و همچنین جلوگیری از ابتلا به عوارض، حمام اسفنجی بهترین گزینه برای شستشو در دو یا چند روز اول پس از جراحی است. هنگام تمیز کردن خود حتماً از دستمال مرطوب و آب ولرم استفاده کنید. از مالیدن یا مالش دادن ناحیه جراحی خودداری کنید زیرا این امر می تواند باعث باز شدن بخیه ها شود. بیمارانی که تحت عمل جراحی پلاستیک صورت قرار گرفته اند ، باید هنگام شانه کشیدن و شستن موهای خود مراقب باشند زیرا این کار می تواند بر روی محل های برش تأثیر بگذارد. مدتی طول می کشد تا دوباره بتوانید به صورت معمول دوش بگیرید. با این حال اولین دوش شما بعد از جراحی باید به گونه ای باشد که از عفونت جلوگیری کند.

هنگام دوش گرفتن اولیه خود پس از جراحی ، این دستورالعمل ها را دنبال کنید:

• مناطق جراحی را خشک نگه دارید. طبق دستورالعمل جراح ، محل های برش و ناحیه جراحی را از قرار گرفتن در معرض مستقیم آب بپوشانید.
  • از آب ولرم استفاده کنید .استفاده از آب ولرم برای جلوگیری از التهاب ضروریست
  • از تنظیمات دوش آرام استفاده کنید. اگر سر دوش قابل تنظیم دارید ، برای جلوگیری از باز شدن بریدگی های جراحی از نرمترین حالت آب استفاده کنید.
  • به طور خلاصه دوش بگیرید . برای جلوگیری از التهاب و خشک نگه داشتن ناحیه (های) جراحی ، این اولین دوش ها را مختصر و کوتاه انجام دهید.
  • خودتان را خشک کنید . پس از دوش کوتاه ، بدن خود را به آرامی خشک کنید. با حوله به شدت مالش ندهید. اجازه دهید هوا بقیه قسمت های خشک شدن را برای شما انجام دهد.

چه زمانی می توانید به صورت معمول دوش بگیرید ؟

بیشتر بیماران حداکثر حدود دو هفته پس از جراحی می توانند حمام کنند ، اگرچه ممکن است دستورالعمل ها یا محدودیت های خاصی در نظر گرفته شود. باز هم ، حتماً این موضوع را با جراح خود در میان بگذارید و از توصیه های او پیروی کنید.بستگی به شرایط بیمار، نوع عمل جراحی و پیشرفت در بهبود این مساله برای هر بیمار متفاوت است. بنا براین سعی کنید حتما توصیه ها و دستورالعمل های پزشک جراح را دنبال کنید.

TakeShower After Surgery