زبان خود را انتخاب کنید

وزوز سوت کشیدن گوش علت و درمان

وزوز سوت کشیدن گوش علت و درمان |وزوز گوش، ادراک صدا یا صدای زنگ در گوش‌ها است. این عارضه یک مشکل شایع بوده که از هر پنج نفر یک نفر به آن مبتلا است. وزوز گوش به‌خودی‌خود یک بیماری محسوب نمی‌شود بلکه می‌تواند علامتی از بیماری‌های زمینه‌ای مانند کاهش شنوایی در اثر افزایش سن، آسیب‌دیدگی گوش یا اختلالات سیستم گردش خون در بدن باشد.

وزوز گوش یک علامت است نه یک بیماری و می‌تواند به دلایل متعددی در مکانیزم شنوایی فرد ایجاد شود. همان گونه که متخصص گوش و حلق و بینی بیان می‌دارد اگر چه این عارضه می‌تواند با افزایش سن وخیم‌تر شود اما در بسیاری از مردم ممکن است برخی از بیماری‌ها باعث ایجاد صدای وزوز در گوش باشد. درمان بیماری‌های زمینه‌ای می‌تواند در کاهش این صدا در گوش مفید باشد. درمان‌های دیگر نیز می‌تواند این صدا را در گوش کاهش دهد.اگر شما یا یکی از اعضای خانواده‌تان از مشکل وزوز گوش رنج می‌برید، بهترین راه برای رفع آن مراجعه به متخصص جراحی گوش و حلق و بینی برای تشخیص علت آن و انتخاب روش درمانی مناسب است. برای کسب اطلاعت بیشتر و رزرو نوبت می‌توانید با شماره 03136266851  تماس حاصل فرمایید

وزوز سوت کشیدن گوش علت و درمان


صدای وزوز معمولاً در حالی شنیده می‌شود که صدای خارجی واقعی وجود ندارد. صدای وزوز یک بیماری نیست بلکه علامتی شایع از برخی بیماری‌ها است و از آنجا که شامل شنیدن صدا یا صداهایی می‌شود، معمولاً به سیستم شنوایی ربط داده می‌شود. در واقع قسمت‌های مختلف سیستم شنوایی مانند گوش داخلی باعث ایجاد این علامت می‌شوند.

علائم


صدای وزوز گوش شامل احساس ناخوشایند و آزاردهنده شنیدن صداهایی است که به صورت واقعی و در خارج از گوش وجود ندارند.

• صدای زنگ زدن • صدای وزوز • صدای غرش و خروش • صدای تق تق • صدای خش خش

دو نوع صدای وزوز گوش


صدای ذهنی وزوز گوش

فقط شما صدای وزوز را می‌شنوید. این شایع‌ترین نوع وزوز گوش است که می‌تواند به دلیل مشکلات گوش خارجی، گوش میانی یا گوش داخلی باشد. همچنین ممکن است به دلیل مشکلات عصب‌های شنوایی یا اختلال در قسمتی از مغز که سیگنال‌های صوتی را تفسیر می‌کند (مسیرهای شنوایی) نیز به جود آید.

وزوز گوش به صورت عینی

این نوع وزوز می‌تواند توسط پزشک در هنگام معاینه گوش نیز شنیده شود. این نوع نادر از وزوز گوش به دلیل بروز مشکل در عروق خونی، عارضه‌های مربوط به استخوان گوش میانی یا انقباض عضلانی ایجاد شود.

دلایل


در بسیاری از مردم، صدای وزوز گوش به دلیل ابتلا به یکی از بیماری‌های زیر شنیده می‌شود:

• کاهش شنوایی ناشی از افزایش سن: قدرت شنوایی در بسیاری از مردم با افزایش سن کم می‌شود. معمولاً این عوارض از 60 سالگی آغاز می‌شود. کاهش شنوایی می‌تواند باعث ایجاد صدای وزوز در گوش شود. اصطلاح پزشکی که برای این نوع از کاهش شنوایی استفاده می‌شود، پیرشنوایی است.

• انسداد به دلیل تجمع جرم در گوش: جرم گوش از کانال گوش در برابر رشد باکتری و ورود اجسام محافظت می‌کند. وقتی که جرم زیادی در گوش جمع می‌شود، معمولاً نمی‌توان آن را به صورت طبیعی شست و باعث التهاب و اختلال در عملکرد پرده گوش می‌شود و ممکن است باعث ایجاد صدای وزوز در گوش شود.

• تغییرات استخوان گوش: سفت شدن استخوان‌ها در گوش میانی (اتواسکلروزیس) بر قدرت شنوایی تأثیر گذاشته و باعث ایجاد صدای وزوز در گوش می‌شود. این بیماری به دلیل رشد غیرعادی استخوان به وجود می‌آید و معمولاً در اعضای خانواده دیده می‌شود.

داروهایی که باعث ایجاد صدای وزوز گوش می‌شوند


برخی از داروهایی که باعث ایجاد صدای وزوز در گوش می‌شوند عبارتند از:

• آنتی‌بیوتیک‌ها شامل پولیماکسین بی، اریترومایسین، وانکومیسین و نئومیسین

• داروهای ضد سرطان شامل مکلورتامین و وینکریستین

• داروهای ادرارآور مانند بومتانید، اتاکرینیک اسید یا فروسمید

• داروهای کینین که برای مالاریا یا بیماری‌های دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند

• داروهای ضدافسردگی خاص نیز ممکن است صدای وزوز گوش را تشدید کنند

• آسپیرین که به طور غیرعادی و غیرمعمول به مقدار زیاد مصرف شود (معمولاً بیش از 12 قرص در روز)

عواملی که احتمال ابتلا به صدای وزوز گوش را افزایش می‌دهند


قرار گرفتن در معرض صداهای بلند: قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض صداهای بلند می‌تواند به سلول‌های کوچک مو در گوش که صدا را به مغز منتقل می‌کنند آسیب وارد کند. افرادی که در مکان‌های پر سروصدا مانند کارخانه‌ها یا کارگاه‌های ساختمانی مشغول به کار هستند و موزیسین‌ها و سربازان بیش از سایرین در معرض ابتلا به این عارضه قرار می‌گیرند.

افزایش سن: با افزایش سن، عملکرد برخی فیبرهای عصبی در گوش ضعیف می‌شود و باعث اختلال در شنوایی شده که می‌تواند با صداهای وزوز همراه شود

جنسیت: مردان بیش از زنان در معرض شنیدن صدای وزوز گوش هستند

استعمال دخانیات: افراد سیگاری نیز بیش از سایرین در معرض صدای وزوز گوش قرار دارند

مشکلات قلبی عروقی: بیماری‌هایی که بر گردش جریان خون تأثیر می‌گذارند مانند فشار خون بالا، تنگی عروق (اترواسکلروزیس) می‌تواند باعث افزایش احتمال ابتلا به صدای وزوز گوش باشند.

عوارض


• احساس ضعف و خستگی • استرس • اختلالات خواب • اختلال در تمرکز • مشکلات حافظه • افسردگی • اضطراب و تحریک‌پذیری

تشخیص


معاینه شنوایی

به عنوان بخشی از آزمایش‌ها، شما در اتاق ضد صدا وارد شده و هدفونی رو گوش شما قرار داده می‌شود که صداهای مختلفی از طریق آن به داخل گوش شما ارسال می‌شود. شما زمانی که صدا را شنیدید اعلام می‌کنید و در نهایت نتایج با نتایج استاندارد مقایسه می‌شود. با این آزمایش می‌توان احتمال ابتلا به بیماری‌های دیگر که باعث ایجاد صدای وزوز در گوش می‌شوند را رد کرد.

آزمایش‌های تصویری

بر اساس علل احتمالی ایجادکننده صدای وزوز گوش شما ممکن است نیاز به انجام آزمایش‌های تصویری مانند سی تی اسکن یا ام آر آی داشته باشد.

صداهایی که شما می‌شنوید به پزشک کمک می‌کند تا بیماری‌های زمینه‌ای را تشخیص دهد.

ضربان قلب

مشکلات عروق خونی مانند فشار خون بالا، آنوریسم یا تومور و انسداد کانال گوش یا لوله استاش می‌تواند صدای ضربان قلب و نبض را در گوش تقویت کند (وزوز ضربانی گوش)

درمان


درمان بیماری‌های زمینه‌ای

برای درمان صدای وزوز گوش، پزشک ابتدا تلاش می‌کند تا بیماری‌های زمینه‌ای و محرک که باعث ایجاد علائم می‌شوند را شناسایی کند. اگر صدای وزوز گوش به دلیل وجود برخی بیماری‌های بود، پزشک قادر خواهید بود تا مرحله به مرحله صدا را کاهش دهد. برخی از مثال‌ها در این مورد عبارتند از:

خارج کردن جرم گوش

127

خارج کردن جرم گوش می‌تواند به کاهش صدای وزوز در گوش کمک کند.

درمان بیماری‌های مرتبط با عروق خونی

برای درمان برخی از بیماری‌های زمینه‌ای مرتبط با عروق، ممکن است به دارو، جراحی یا اقدامات درمانی دیگر نیاز باشد.

تغییر داروهای مصرفی

اگر داروهایی که مصرف می‌کنید باعث ایجاد صدای وزوز در گوش شما شده باشد، پزشک می‌تواند با قطع مصرف یا کاهش دوز مصرفی و یا جایگزین کردن داروها به کاهش صدای وزوز در گوش شما کمک کند.

جلوگیری از سر و صدا

در برخی موارد وجود صداهای آرامش‌بخش باعث کاهش صداهای آزاردهنده می‌شود. پزشک ممکن است استفاده از ابزار الکترونیکی سرکوب‌کننده صدا را پیشنهاد دهد. این ابزارها عبارتند از:

دستگاه‌های تولید صدای آرامش‌بخش (صداهای سفید)

223

این دستگاه‌ها که صداهای طبیعی مانند صدای باران یا صدای امواج اقیانوس‌ها را شبیه‌سازی و پخش می‌کنند می‌توانند در درمان صدای وزوز گوش مؤثر واقع شوند. شما ممکن است تمایل داشته باشد تا با استفاده از این دستگاه که صداهای آرامش‌بخش پخ می‌کند بخوابید. پنکه‌ها، دستگاه‌های رطوبت زا یا دستگاه‌های ضد رطوبت می‌توانند صداهای شبانه داخلی گوش را با صدای کار کردن خود محو سازند.

دستگاه‌های کمک شنوایی

317

این دستگاه‌ها به خصوص در زمانی که شما علاوه بر شنیدن صدایی وزوز در گوش خود از کم شنوایی نیز رنج می‌برید می‌توانند بسیار مؤثر باشند.

دستگاه‌هایی که روی گوش قرار می‌گیرند

این دستگاه که شبیه سمعک هستند و روی گوش قرار می‌گیرند می‌توانند با تولید مستمر صداهای سفید و آرامش‌بخش باعث شوند تا شما صدای وزوز کوش خود را نشنوید

بازآموزی صدای وزوز گوش

یک دستگاه پوشیدنی است که می‌توان آنرا برای پخش موزیک با فرکانس‌های خاص برنامه‌ریزی کرد تا از شنیده شدن صدای وزوز گوش بکاهد. به مرور زمان، این روش ممکن است شما را به وزوز گوش عادت دهد و به شما کمک کند که بدون توجه به صدای وزوز به امور خود بپردازید. مشاوره اغلب از مؤلفه‌های بازآموزی صدای وزوز گوش محسوب می‌شود.

داروها

داروها نمی‌توانند وزوز گوش را درمان کنند اما می‌توانند باعث کاهش شدت علائم یا عوارض آن شوند. برخی از داروهای مورد استفاده برای کاهش علائم وزوز گوش عبارتند از:

داروهای ضدافسردگی سه حلقه‌ای مانند آمی تریپ تیلین و نورتریپ تیلین

این داروها در برخی موارد مؤثر واقع شده‌اند. البته این داروها معمولاً برای صداهای وزوز شدید مورد استفاده قرار می‌گیرند و می‌توانند عوارض جانبی شدیدی مانند خشکی دهان، تاری دید و یبوست و مشکلات قلبی داشته باشند.

آلپرازولام (نیراوام، زاناکس) این داروها ممکن است به کاهش علائم وزوز گوش کمک کنند. عوارض جانبی این دارها شامل خواب‌آلودگی و حالت تهوع می‌شود. همچنین استفاده مستمر از این داروها ممکن است اعتیادآور باشد.

پیشگیری


استفاده از گوشی‌های محافظ

410

قرار گرفتن در معرض سروصدا می‌تواند به مرور زمان به عصب‌های گوش آسیب وارد کند و باعث کم شنوایی یا صدای وزوز در گوش شود. اگر شما از اره زنجیری استفاده می‌کنید، موزیسین هستید، در صنایع پر سروصدا کار می‌کنید یا با اسلحه گرم کار می‌کنید (به خصوص اسلحه کمری یا تفنگ) همیشه از گوشی‌های محافظ استفاده کنید.

کم کردن صدا

قرار گرفتن در معرض موسیقی با صدای بلند به طور مستمر یا گوش دادن به موسیقی از طریق هدفون با صدای بلند می‌تواند باعث کاهش شنوایی و ایجاد صدای وزوز در گوش شما شود.

مراقب سلامت قلب و عروق خود باشید

تمرینات ورزشی منظم، خوردن غذاهای سالم و انجام اقداماتی که می‌تواند به سلامت عروق شما کمک کند باعث پیشگیری از ایجاد صدای وزوز مرتبط با اختلالات عروق خونی در گوش شما می‌شود.

اطلاعات تماس

آدرس: اصفهان- خيابان توحيد جنوبي - چهار راه پليس - مجتمع ژيوار - طبقه دوم
031-31312355
0098-9134336787

مکان مطب روی نقشه