زبان خود را انتخاب کنید

افراد در مورد فرآیند عمل بینی خود سوالات و نگرانی‌های زیادی دارند. یکی از مبرم‌ترین سوالات به رشد دوباره و بازگشت بینی مربوط است. واقعیت این است که بدن دائما در حال تغییر است. این تغییر ممکن است به دلیل کاهش وزن یا حتی افزایش وزن باشد. تغییرات با بالا رفتن سن نیز رخ می‌دهند. عمل بینی، جراحی است که برای اصلاح ناهنجاری بینی و یا صرفا تغییر ظاهر بینی انجام می‌شود. البته، اکثر بیماران به دنبال این هستند که نتایج جراحی دائمی باشد. با این حال، تعداد کمی از آن‌ها در مورد بازگشت شکل بینی نگران هستند.
 
maghale1
­

برگشت پذیری بینی بعد از عمل جراحی


  maghale2  
 
گرچه خطر کمی وجود دارد که بینی پس از رینوپلاستی رشد کند و و به شکل قبلی بازگردد، اما عوارض دیگری نیز وجود دارد که می‌تواند پس از جراحی بینی اتفاق بیفتد، بنابراین بیماران آینده نگر باید در انتخاب جراح پلاستیک مراقب باشند و مطمئن شوند که برای رینوپلاستی آماده هستند.

سن

اولا مهم است توجه داشته باشیم که بینی پس از سال‌های نوجوانی به رشد خود ادامه می‌دهد. بینی تا زمانی که فرد به طور متوسط به اواخر دهه 20 سالگی خود برسد، رشد می‌کند. این مسئله چیزی است که باید به طور جدی در نظر گرفته شود، به ویژه اگر یک نوجوان درگیر این عمل باشد. واقعیت این است که عمل بینی که بر روی یک نوجوان انجام می‌شود ممکن است با برخی تغییرات یا بد شکلی‌های جزئی همراه باشد، زیرا نوجوانان پس از دوران بلوغ نیز رشد می‌کنند. با این حال، برخی از نوجوانان برای عمل بینی اقدام می‌کنند و با بالغ شدن هیچ تغییری در بینی‌شان ایجاد نمی‌شود. بعضی از جراحان به دلیل عامل بلوغ هنوز از عمل نوجوانان خودداری می‌کنند. سایر جراحان ممکن است در صورتی که بینی نوجوان آسیب دیده باشد یا یک تغییر شکل مستلزم رسیدگی فوری وجود داشته باشد، عمل بینی را انجام دهند.

اتفاق پیش بینی نشده

نتایج عمل بینی باید دائمی باشد اما هیچ تضمینی وجود ندارد و ممکن است به علت مشکلات ساختاری، بیماری یا آسیب عوارضی ایجاد شود. واقعیت این است که بسیاری از موارد از دست جراحان پلاستیک خارج می‌شود. حوادثی برای بیمار اتفاق می‌افتد، بیمار ممکن است پس از جراحی عوارضی را تجربه کند. افراد با افزایش سن، دچار تغییرات غیر قابل پیش بینی می‌شوند. همه این شرایط ویژه باعث تغییر در شکل بینی می‌شود که ممکن است رشد دوباره را سبب شود. نوک بینی عمدتا از بافت نرم و غضروفی ساخته شده است که سال‌ها بعد از عمل جراحی و با بالا رفتن سن بیمار، بهبود می‌یابد و تغییر شکل پیدا می‌کند. مهم است بدانیم که شرایط پیش بینی نشده ممکن است رخ دهد. بهترین اقدام این است که مطمئن شویم جراح پلاستیک در انجام این عمل جراحی بسیار ماهر و آموزش دیده است.

آیا قوز بینی پس از عمل بینی قابل برگشت است؟

 
 
maghale3
 
احتمالا بعد از عمل جراحی زیبایی بینی، قوز بینی تا حد معینی باز می‌گردد. در بعضی موارد، بیمار در دوران پس از عمل دارای یک پینه می‌شود، که در حقیقت واکنش استخوان به آسیب وارده است و در نتیجه ضخیم خواهد شد. در بعضی موارد ممکن است این تصور را ایجاد کند که قوز بینی بازگشته است. قوز بینی به اندازه قبل از عمل جراحی خود باز نمی‌گردد  و کاملا برگشت پذیر نخواهد بود، اما گاهی اوقات ممکن است در اثر تورم و شکل‌گیری پینه در استخوان‌های بینی، بی‌نظمی اندکی در پل ایجاد شود.

بازگشت بینی پس از عمل


 

اگر تغییرات شدید بینی رخ دهد، بیمار باید با جراح پلاستیک خود مشورت کند. جراح به احتمال بسیار زیاد انجام یک عمل جراحی ترمیمی برای بازگشت بینی را توصیه می‌کند. مهم است بدانید که این فرآیند بسیار خطرناک است. جراح با یک ساختار تضعیف شده در بینی سر و کار خواهد داشت. علاوه بر این، احتمال دارد که عمل باعث باقی ماندن اسکارهای (جای زخم) بسیار قابل توجهی شود. در صورت بازگشت قوز بینی پس از جراحی بینی، جراح عمل ترمیمی بینی را برای اصلاح قوز بد شکل شده پشنهاد می‌دهد و توصیه می‌کند برای انجام جراحی ترمیمی، 6 تا 12 ماه پس از عمل جراحی اولیه صبر کنید. اغلب پینه ایجاد شده یا تورمی که اتفاق می‌افتد، به خودی خود برطرف می‌شود. در بینی‌های گوشتی به دلیل ضخامت پوست، ورم بعد از عمل به مدت طولانی‌تری باقی می‌ماند و بیمار تصور می‌کند که تغییری در بینی ایجاد نشده یا بینی او برگشت پذیر بوده است.اما یک جراح ماهر با استفاده از روش‌های مناسب، از بازگشت بینی گوشتی پیشگیری می‌کند. قبل از عمل، جراح در مورد درمان و اهداف شما بحث خواهد کرد. پس از آن بعضی از داروهای آرام بخش و به دنبال آن بیهوشی عمومی دریافت می‌کنید. برش‌ها ممکن است به داخل بینی (رینوپلاستی بسته) محدود شود یا ممکن است شامل یک برش کوچک اضافی در زیر نوک بینی (رینوپلاستی باز) باشد. هنگامی که برش‌ها ایجاد می‌شوند، پوست بینی از استخوان و غضروف زیرین جدا می‌شود. چیزی که پس از آن اتفاقی می‌افتد به شرایط خاص هر فرد بستگی دارد. غضروف ممکن است تغییر مکان داده شود یا ساختارهای از دست رفته جایگزین شوند. هنگامی که نتیجه مورد نظر به دست می‌آید، پوست روی ساختار جدید قرار می‌گیرد و برش‌ها بسته می‌شوند. فرآیند جراحی بینی ترمیمی معمولا شامل درد و کبودی کمتر از رینوپلاستی اولیه است. بیماران باید در انتخاب جراح پلاستیک مراقب باشند و مطمئن شوند که برای عمل بینی آماده هستند. نتایج خوب از یک جراح ماهر و هنرمند، آماده‌سازی و ارتباطات مناسب، کیفیت مراقبت‌های بعدی و انتظارات واقع بینانه حاصل می‌شود. بیماران قبل از انجام عمل جراحی باید اطمینان حاصل کنند که همه این شرایط بررسی شده‌اند تا از بروز نتیجه نامطلوب و تصمیم‌گیری ناگوار جلوگیری شود.

اطلاعات تماس

آدرس: اصفهان- خيابان توحيد جنوبي - چهار راه پليس - مجتمع ژيوار - طبقه دوم
031-31312355
0098-9134336787

مکان مطب روی نقشه