زبان خود را انتخاب کنید

عوارض عمل جراحی زیبایی بینی (مضرات، خطرات، مشکلات و معایب) | هنگامی که شما عمل رینوپلاستی یا جراحی زیبایی بینی انجام می دهید، احتمالاً بابت نتایج حاصل از عمل نگرانی خیلی زیادی خواهید داشت. آیا برآمدگی روی بینی من محو خواهد شد؟ آیا بینی من کوچکتر خواهد شد؟ آیا شکل نوک بینی من همان طور که تصور می کردم خواهد بود؟ خیلی طبیعی است که این سؤالات و سؤالات دیگری در مورد نتایج عمل جراحی بینی برا شما پیش بیاید، اما در کنار خوبی ها و مزایای این عمل، باید حتماً خطرات و عوارض آن را نیز بشناسید و در نظر داشته باشید.

عوارض عمل جراحی

 در جلسه مشاوره اولیه و نیز قبل از شروع عمل جراحی بینی، دکتر جعفری پورمتخصص جراحی زیبایی، شما را با نحوه انجام این عمل و نیز خطرات و عوارض احتمالی آن آشنا خواهد کرد. با توجه به سابقه و تخصص دکتر جعفری پور در انجام عمل‌های زیبایی بینی، می‌توانید اطمینان داشته باشید که عمل جراحی شما با ریسک‌ها و عوارض بسیار کمی مواجه بوده و بهترین نتایج حاصل خواهند شد. دکتر جعفری پور با برگزاری جلسات مشاوره پیش از عمل و نیز انجام ویزیت‌های مرتب پس از عمل، بهترین دستورالعمل‌ها را برای اطمینان هر چه بیشتر شما و کاهش کامل ریسک‌ها و عوارض، به شما می‌دهند. برای اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت با شماره‌های 31312355-031  تماس حاصل فرمایید.

به خاطر داشته باشید که شما با ترک سیگار، توقف مصرف بعضی از داروها، حفظ یک برنامه غذایی سالم و مقوی و انتخاب یک جراح پلاستیک باتجربه، معتبر و دارای بورد تخصصی، می‌توانید احتمال بروز خطرات و عوارض ناشی از این عمل را به حداقل ممکن برسانید. جراحانی که دو بورد تخصصی شامل جراحی پلاستیک صورت و جراحی گوش و حلق و بینی داشته باشند، آموزش‌های تخصصی پیشرفته‌ای را هم در زمینه عملکرد بینی و هم زیبایی‌شناسی بینی دیده‌اند.

خونریزی


 

خونریزی از بینی را می‌توان شایع‌ترین خطر ناشی از عمل جراحی زیبایی بینی دانست. در بینی شما رگ‌های خونی خیلی ظریفی وجود دارد که ممکن است در جریان عمل جراحی بینی آسیب‌هایی به آنها وارد شود. اغلب بیماران در زمان جراحی بینی چیزی در حدود 50 تا 150 میلی‌لیتر خون از دست می‌دهند و در بخشی از این بیماران، خون زیادی هم به دلیل خونریزی‌های بعد از عمل از دست می‌رود. خونریزی در صورتی اتفاق می‌افتد که شما دستورات و توصیه‌های پزشک خود برای دوره بعد از عمل را رعایت نکنید و یا هوا را با فشار از بینی خود خارج کنید. حتی این احتمال وجود دارد که خونریزی بینی به قدری شدید باشد که برای جبران خون زیاد از دست رفته، نیاز به دریافت خون جدید داشته باشید، هر چند که این حالت بسیار به ندرت پیش می‌آید.

همچنین خطر خونریزی بعد از جراحی بینی در افرادی که داروهای خاصی مصرف می‌کنند، بیشتر می‌شود. به همین علت لازم است که در جلسه مشاوره قبل از عمل، حتماً هر دارویی که در حال حاضر مصرف می‌کنید (اعم از اینکه توسط پزشک تجویز شده یا بدون نسخه باشد) را به پزشک اطلاع بدهید. داروهای خاصی از قبیل کومادین، ایبوپروفن و آسپرین نقش رقیق‌کننده خون را دارند و احتمال خونریزی بعد از عمل را افزایش می‌دهند.

واکنش به داروهای بیهوشی


 

پزشکان جراح در زمان انجام جراحی زیبایی بینی از داروهای بی‌حسی یا بیهوشی برای کاهش درد و ناراحتی بیمار و ایمنی بیشتر عمل جراحی استفاده می‌کنند. از بی‌حسی موضعی برای جراحی هایی که حالت تهاجمی کمتری داشته باشند استفاده می‌شود. در این صورت فقط ناحیه بینی شما بی‌حس خواهد شد. در حالی که جراحی های تهاجمی‌تر تحت شرایط بیهوشی عمومی انجام می‌شود. بیهوشی عمومی یک روش رایج‌تر برای بی‌حسی است و خیلی از بیماران هم همین روش را برای استفاده در زمان جراحی زیبایی بینی خود انتخاب می‌کنند، زیرا ترجیح می‌دهند که در طول مدت عمل جراحی کاملاً در خواب باشند. قبل از شروع جراحی بینی ، داروی بیهوشی توسط یک متخصص بیهوشی و به صورت داخل وریدی به شما تزریق می‌شود و شما به خواب عمیقی فرو می‌روید.

یکی دیگر از روش‌های مورد استفاده برای بیهوشی در زمان جراحی زیبایی بینی ، روش مراقبت بیهوشی پایش‌شده (MAC) می‌باشد که حالت حد واسط بی‌حسی موضعی و بیهوشی عمومی را دارد و بیمار در طول مدت عمل چند بار به هوش می‌آید و دوباره بیهوش می‌شود.

اقدام بسیار مهمی که توسط جراح شما انجام می‌شود آن است که قبل از عمل جراحی بینی ابتدا یک معاینه فیزیکی کامل بر روی شما انجام دهد تا اطمینان حاصل کند که شما از سلامت جسمانی کافی برای انجام این عمل برخوردار هستید. همچنین قبل از این عمل از شما خواسته می‌شود تا چند پرسشنامه را تکمیل کنید. در این پرسشنامه‌ها شما باید اطلاعات مربوط به هر نوع عوارض جانبی که احتمالاً در گذشته بعد از اعمال بیهوشی عمومی برای جراحی های دیگر به آن دچار شده‌اید را به صورت کاملاً شفاف بیان کنید. همچنین در صورتی که قبلاً در بین اعضای خانواده شما چنین علائمی مشاهده است، باید آن را اطلاع بدهید.

گرفتگی و انسداد بینی


 

عمل جراحی زیبایی بینی باعث تغییر شکل ظاهری بینی شما می‌شود، اما نکته‌ای که شاید اطلاعات کافی در مورد آن نداشته باشید، عوارض تنفسی جراحی بینی است؛ مسیر تنفس شما با انجام این عمل، دچار تغییراتی می‌شود. عمل جراحی بینی ممکن است با هدف اصلاح مشکلات ساختاری داخل بینی مانند انحراف تیغه میانی و یا دیگر ناهنجاری‌های ساختاری آن نیز انجام شود. اما به طور کلی جراحی بینی می‌تواند منجر به کوچک شدن اندازه بینی و تنگ شدن مجاری داخلی آن شود و مشکلاتی را برای تنفس ایجاد کند که از عوارض تنفسی جراحی بینی می باشد.

در زمانی که بینی شما بعد از عمل جراحی در حال خوب شدن است، ممکن است تغییراتی در شکل آن ایجاد شود و یا جای زخم‌هایی در داخل آن باقی بماند که باعث مسدود شدن مجاری عبور هوا شود. همچنین جراحت‌ها و بریدگی‌هایی که در بینی شما وجود دارد ممکن است باعث شود احساس کنید که راه بینی شما گرفته است. در این صورت ممکن است حتی وقتی که بینی شما به طور کامل باز است و هوای زیادی به مجاری تنفسی شما وارد می‌شود، باز هم این احساس کاذب گرفتگی بینی را داشته باشید.

عمل جراحی زیبایی بینی ، هرچند ممکن است شکل ظاهری بینی را زیباتر کند، اما ممکن است نتواند گرفتگی مجاری بینی را به طور مؤثری برطرف کند و حتی ممکن است منجر به تشدید علائم انحراف تیغه میانی بینی که از قبل با شدت کمتری وجود داشته است نیز بشود. به خاطر داشته باشید که اگر اخیراً یا در گذشته هر گونه مشکل تنفسی داشته‌اید باید در جلسه مشاوره قبل از عمل حتماً به پزشک خود اطلاع بدهید. شما با همکاری پزشک خود می‌توانید یک برنامه درمانی کارآمد را تدوین کنید که علاوه بر رفع کامل نقایص ظاهری و خارجی بینی ، عملکرد و ساختار اجزای داخلی آن را نیز بهبود ببخشد و مشکلات تنفسی شما را نیز به طور کامل برطرف کند.

انتظارات غیرواقعی


 

وقتی که شما با یک پزشک جراح در مورد عمل جراحی زیبایی بینی مشورت می‌کنید، او همیشه این احتمال را مطرح می‌کند که شاید وقتی پانسمان روی بینی شما برداشته شده و ورم آن برطرف شود، از نتیجه‌ای که می‌بینید رضایت نداشته باشید. به خاطر داشته باشید که همواره برای تکمیل روند بهبودی بینی به زمان نیاز است و باید تا به دست آمدن نتایج نهایی، صبور باشید. فرایند جراحی کاملاً تحت کنترل پزشک جراح شماست، اما بهبودی بعد از عمل فرایند دیگری است که بدن شما خودش آن را انجام می‌دهد. شما با مراقبت از خودتان و رعایت دستورات و توصیه‌های پزشک می‌توانید سرعت بهبودی خودتان را بیشتر کنید.

واقع‌بین بودن در مورد نتایجی که از عمل جراحی بینی به دست خواهد آمد، اهمیت بسیار زیادی در موفقیت این عمل دارد. برای این منظور، شما و پزشک جراحتان باید ارتباطی نزدیک و صادقانه با یکدیگر داشته باشید. علاوه بر آن، کیفیت نتایج عمل جراحی بینی شما تا حد زیادی به شرایط جسمانی و روحی – روانی شما بستگی خواهد داشت.

با پزشک خود به طور مفصل در مورد هدفتان از انجام عمل جراحی بینی صحبت کنید و هر سؤالی در مورد محدودیت‌ها و مشکلات این عمل جراحی دارید، از پزشک بپرسید. این نکته را همیشه به خاطر داشته باشید که شما باید بین تمایلات ایده‌آل گرایانه خود از نظر زیبایی ظاهری بینی و انتظارات واقع‌بینانه‌ از نتایج این عمل، یک تعادل منطقی برقرار کنید.

 یکی از بهترین راهکارها برای کمک به تصمیم‌گیری شما و پزشک جراحتان و داشتن دورنمایی از بهترین نتایجی که می‌توان از عمل جراحی زیبایی بینی انتظار داشت، استفاده از نرم‌افزارهای تصویرسازی رایانه‌ای است. دکتر جعفری پور با استفاده از پیشرفته‌ترین و کارآمدترین فناوری‌های تصویری، بر روی یک عکس که از وضعیت فعلی بینی شما گرفته شده است کار می‌کند و آن را به صورت مجازی تغییر می‌دهد. پس از آنکه شما و پزشک هر دو بر روی یک تصویر که هم از نظر زیبایی ظاهری و هم از نظر قابلیت اجرا، شرایط منطقی داشته باشد به توافق رسیدید و تصمیم خود را گرفتید، دکتر جعفری پور آن عکس را به عنوان یک راهنما در زمان انجام جراحی استفاده می‌کند. البته در نتایج جراحی بینی هم به مانند هر چیز دیگری در این زندگی، ممکن است بعداً تغییراتی ایجاد شود.

درد


 

بسته به میزان تغییراتی که پزشک در زمان عمل جراحی در وضعیت بینی شما ایجاد می‌کند، شما ممکن است حد متفاوتی از درد بعد از عمل را تجربه کنید. در اغلب بیماران این درد به صورت خفیف خواهد بود که کاملاً طبیعی است و برای تسکین آن می‌توان از داروهای مسکن تجویز شده توسط پزشک استفاده کرد. اما درصد پایینی از بیمارانی که جراحی زیبایی بینی انجام می‌دهند، ممکن است به خاطر اصلاحات و تغییرات بیشتری که در وضعیت غضروف و استخوان‌های بینی آنها ایجاد شده است، بعد از عمل درد شدیدتری داشته باشند.

قبل از انجام عمل، پزشک سؤالاتی از شما می‌پرسد تا میزان تحمل شما نسبت به درد را ارزیابی کند و اگر احیاناً حساسیت خاصی نسبت به درد دارید بتواند آن را تشخیص بدهد.

کبودی


 

خون‌مردگی وکبودی بینی یکی از عوارض بسیار شایع بعد از عمل جراحی بینی است. شدت کبودی هم مانند شدت درد، به میزان تغییراتی که در بینی شما داده شده است بستگی دارد. اگر کبودی در مورد شما اتفاق بیفتد، احتمالاً محدود به ناحیه اطراف چشم‌های شما خواهد بود و بعد از حدود یک هفته برطرف خواهد شد.

اگر کبودی در حد شدید و غیرطبیعی باشد، باید حتماً به پزشک اطلاع بدهید. در این صورت پزشک ممکن است استراحت بیشتر و یا اقدامات مراقبتی گسترده‌تری را برای شما تجویز نماید.

عفونت


 

عفونت یکی از عوارض بسیار نادر بعد از عمل جراحی بینی محسوب می‌شود، زیرا بینی از ذخیره خونی بسیار خوبی برخوردار است. مهم‌ترین علائم عفونت احتمالی بعد از جراحی زیبایی بینی شامل داغ بودن بدن (تب)، التهاب، خروج ترشحات با بوی بد از بینی، تورم و درد غیر طبیعی در ناحیه بینی می‌باشد. با توجه به دستورات پزشک و درک و تشخیص خودتان، اگر احتمال می‌دهید که دچار عفونت شده‌اید، با پزشک خود یا با اورژانس تماس بگیرید. وجود گرافت یا بافت پیوندی در داخل بینی باعث افزایش خطر بروز عفونت می‌شود، زیرا در این صورت نواحی بیشتری از بینی فاقد ذخیره خونی کافی برای جلوگیری از عفونت خواهند بود.

خطرات و عوارض متفرقه


 

عمل جراحی زیبایی بینی می‌تواند چند مورد عوارض جانبی متفرقه را هم به دنبال داشته باشد که جراح شما از قبل ار عمل، آگاهی‌های لازم را در مورد آنها به شما خواهد داد. اما مسلماً نمی‌توان به تمامی خطرات و عوارض جراحی زیبایی بینی که احتمال بروز آنها وجود دارد اشاره کرد. به طور کلی برخی از این عوارض متفرقه عبارت است از:

  • روند کند و نامناسب بهبودی زخم‌ها
  • نامتقارن شدن شکل بین
  • بی‌حسی موقتی در ناحیه بینی
  • درد مداوم
  • بدشکل شدن پوست
  • تغییر رنگ پوست بینی
  • افزایش ورم بینی
  • حساسیت و سوزش بخیه‌ها

کاهش خطرات و عوارض بعد از عمل بینی


اطلاعات کافی کسب کنید و با پزشک خود ارتباط مداوم داشته باشید.

به منظور کاهش احتمال بروز خطرات و عوارض جانبی که در بالا به آنها اشاره شد، دکتر جعفری پور به بیماران خود توصیه می کند که دستورات لازم را به دقت رعایت کنند و هر سؤال یا نگرانی خاصی که در مورد شرایط بعد از جراحی بینی دارند را بپرسند. معمولاً بیمارانی که قصد انجام عمل زیبایی بینی را دارند، تلفیقی از احساس خوشحالی، نگرانی و اضطراب را تجربه می کنند، اما باید نگرانی های خود را بدون هیچ ملاحظه‌ای با پزشک جراح خود در میان بگذارید.

پس از پایان عمل جراحی بینی، دکتر جعفری پور به طور مرتب وضعیت بیماران را چک می‌کند تا اطمینان حاصل کند که روند بهبودی آنان بدون هیچ مشکلی در حال طی شدن است و هیچ گونه علائم غیرطبیعی در آنان دیده نمی شود. ایشان به بیماران خود نیز سفارش می کند که مستقیماً و به طور مستمر با او در تماس باشند.

اطلاعات تماس

آدرس: اصفهان- خيابان توحيد جنوبي - چهار راه پليس - مجتمع ژيوار - طبقه دوم
031-31312355
0098-9134336787

مکان مطب روی نقشه