زبان خود را انتخاب کنید

va

جراحی بینی، یا رینوپلاستی برای تغییر شکل یا ظاهر بینی انجام می‌شود. این عمل زیبایی یک جراحی عمده تلقی می‌شود که برای جلوگیری از بروز هرگونه مشکلی در روند بهبودی آن حداقل به 10 روز استراحت و مراقبت بعد از عمل بینی نیاز است. همچنین، تعداد زیادی تمرینات ورزشی وجود دارد که باید بعد از جراحی بینی از انجام هر یک به مدت خاصی خودداری شود. البته، شما می‌توانید ورزش‌هایی را که پزشکتان مجاز می‌داند انجام دهید.

اگر چه رینوپلاستی تنها روی بخش بسیار کوچکی از بدن انجام می‌شود، با این حال بعد از این عمل دوره بهبودی قابل توجهی وجود دارد که بیماران می‌بایست شناخت کاملی از آن داشته باشند. همچنین، بعد از انجام جراحی بینی، بسیاری از بیماران در مورد انجام فعالیت‌های ورزشی خود دچار نگرانی‌هایی می‌شوند، که البته این امر کاملاً منطقی است. اگر شما نیز در مورد فعالیت‌های بعد از رینوپلاستی دغدغه‌ای دارید، می‌توانید با شماره 36266851-031 با کلینیک دکتر جعفری پور تماس گرفته و علاوه بر رزرو نوبت با پزشکان ما مشاوره کنید.

چرا باید در چند روز اول بعد از جراحی، از ورزش اجتناب کرد؟


 

در اینجا، ما چندان نگران خونریزی نیستیم زیرا در این مرحله خطر خونریزی‌های جدی بسیار پایین بوده و هر چه زمان بگذرد احتمال آن کمتر می‌شود. هدف ما جلوگیری از تورم است. بخش زیاد تورم ظرف یک هفته از بین می‌رود و انجام فعالیت‌های سبکی مانند قدم زدن نیز به حرکت دادن مایع جمع شده در بافت بینی و تخلیه سریعتر آن کمک می‌کنند. در مقابل، انجام زودهنگام فعالیت‌های شدید بعد از جراحی باعث افزایش مقدار مایع جمع شده در بینی و در نتیجه افزایش تورم آن می‌شود. البته، با گذشت زمان مسیرهای تخلیه مایع به حالت عادی در آمده و این موضوع دیگر چندان مشکل‌ساز نخواهد بود.

چند وقت بعد از جراحی می‌توانم به باشگاه بروم؟


 

running_headphones_20838_9697

بسیاری از بیمارانی که قصد انجام رینوپلاستی یا جراحی زیبای بینی را دارند می‌پرسند «چه موقع می‌توانم تمرینات ورزشی‌ام را از سر بگیرم؟»

تصور کنید اکنون در باشگاه هستید. ابتدا سراغ کدام وسیله می‌روید؟ تردمیل؟ دستگاه‌های سرشانه وزنه آزاد؟ دستگاه‌های الپتیکال (اسکی فضایی)؟ دستگاه‌های فیله؟ دستگاه پله؟ یا شاید هم مثل من این دستگاه‌ها را نادیده گرفته و ابتدا حرکات کششی و یوگا انجام می‌دهید؟ تمام این فعالیت‌ها، هر چقدر هم که به نظرتان ناچیز بیایند، تأثیر بسیار زیادی بر فرایند بهبودی بینی‌تان خواهند داشت. اکثر بیماران قادرند بعد از یک هفته به فعالیت‌هایشان بازگردند. اما در کل، بیماران می‌توانند بعد از هفته اول با 25%، هفته دوم با 50%، هفته سوم با 75%، و هفته چهارم با 100% انرژی و تلاش خود فعالیت‌هایشان را از سر بگیرند.

البته، منظور ما این نیست که بعد از یک هفته قادر خواهید بود وارد رینگ کیک بوکسینگ شوید، بلکه می‌توانید کار را با ورزش‌های سبکی مانند ورزش‌های ایروبیک شروع کنید. برای مثال می‌توانید ورزش‌هایی مانند راه رفتن و حتی کارهایی مانند زدن چمن، لباس شستن و خرید که باعث افزایش قابل توجه ضربان قلب نمی‌شوند را انجام دهید. شروع آرام فعالیت‌ها باعث جلوگیری از مشکلاتی مانند خونریزی، ورم یا ضربان‌دار شدن بینی می‌شود. بلند کردن وزنه‌های سنگین علت شماره یک خونریزی بینی بعد از جراحی است. بیماران باید در ابتدای دوره بهبودی از بلند کردن اجسام بالای پنج کیلو خودداری کرده و فعالیت‌های شدید جنسی خود را محدود نمایند.

بعد از هفته دوم می‌توانید، به صورت گاه و بیگاه و به تدریج فعالیت‌های ورزشی عادیتان را از سر بگیرید، اما هنوز هم باید از ورزش‌های برخوردی و تمرینات شدیدی مانند بلند کردن وزنه‌های سنگین خودداری کنید. فعالیت‌هایی مانند تردمیل و دوچرخه ثابت، آن هم به شکل سبک، گزینه‌های مناسبی خواهند بود، البته باید سعی کنید به بینی‌ فشار یا ضربه‌ای وارد نشود.

در نهایت، اگر بعد از هفته سوم احساس کردید آنقدر بهبود یافته‌اید که قادرید وزنه‌های سبک را بلند کنید می‌توانید به آرامی تمرین با وزنه را شروع کنید. با این حال، بسته به نوع عملتان، باید حداقل تا 6 ماه از انجام ورزش‌های برخوردی یا بلند کردن وزنه‌های سنگین خودداری کنید. فرایند بهبودی افراد با یکدیگر تفاوت دارد. بهبودی برخی از بیماران سریع‌تر و برخی دیگر کندتر از سایرین است. در هر صورت، بسیار مهم است که بیش از تحمل بدنتان به آن فشار نیاورید. اگر دچار ورم، کبودی، بی‌حسی یا هر گونه دردی شدید باید از ادامه فعالیت ورزشی خودداری کرده و در صورت امکان با پزشکتان تماس بگیرید.

اطلاعات تماس

آدرس: اصفهان- خيابان توحيد جنوبي - چهار راه پليس - مجتمع ژيوار - طبقه دوم
031-31312355
0098-9134336787

مکان مطب روی نقشه