زبان خود را انتخاب کنید

نحوه خوابیدن بعد از عمل بینی | اگر چه پس از عمل بینی می‌توانید احساس قبلی خود را انتظار داشته باشید، اما در طول هفته اول بهبودی اندکی درد و  ناراحتی بعد از جراحی طبیعی است. همچنین، داشتن گچ بر روی بینی و حساسیت و تورم نسبی در گونه‌ها و در اطراف چشم‌ها می‌تواند خوابیدن را با مشکل رو به رو کند. معمولا چند هفته طول می‌کشد تا عادات خواب فرد به حالت عادی برگردد، اما نکات و ترفندهای زیر می‌تواند به شما کمک کند تا خواب لازم برای ایجاد روند بهبودی را داشته باشید.نحوه خوابیدن بعد از عمل بینی

نحوه خوابیدن بعد از عمل بینی


بالش مناسب تهیه کنید

  sleep1

یک بالش مناسب می‌تواند بین یک شب بیداری کامل و یک خواب شب با آرامش تفاوت ایجاد کند. بهتر است بالش‌های خاصی برای داشتن خواب راحت بعد از عمل‌تان تهیه شود. یک بالش موج‌دار به شما محافظت کافی می‌دهد و سرتان را بالا نگه می‌دارد، در نتیجه تورم و ناراحتی را به حداقل می‌رساند.

همچنین بالش می‌تواند به شما کمک کند که در طول شب ثابت باقی بمانید، که در طول دوره بهبودی پس از عمل بینی لازم است. شما نباید بر روی یک طرف یا شکم‌تان بغلتید و در این وضعیت به بینی خود ضربه بزنید. هنگامی که هر شب به رختخواب می‌روید، بالش‌ها را در کنار دو طرف بدن خود قرار دهید تا خود را در جایتان ثابت کنید و از تکان خوردن یا غلتیدن جلوگیری کنید.

زاویه 30-45 درجه داشته باشید

پس از انجام عمل بینی، برای به حداقل رساندن تورم، بهتر است که سر و بینی شما حداقل برای مدتی بعد از عمل، بالاتر از قلب قرار بگیرد. خواب در وضعیت خط میانی بدن، نه تنها باعث کاهش تورم می‌گردد، بلکه گرفتگی بینی برای شما راحت‌تر می‌شود تا به خواب بروید.

از غلتیدن خودداری کنید

  sleep2

هنگام خوابیدن بعد از عمل بینی، ممکن است جلوگیری از غلتیدن در زمانی که در حال خر و پف هستید، دشوار باشد. یادآوری ذهنی سریع قبل از خوابیدن شبانه می‌تواند به شما در ثابت ماندن به پشت در زمان خواب کمک کند. اما چندان نگران غلتیدن نباشید، گچ برای محافظت از بینی شما قرار گرفته و احتمالا در صورت قرار گرفتن روی شکم‌تان از خواب بیدار می‌شوید.

تنها بخوابید

اگر به طور معمول در کنار فردی (همسرتان) می‌خوابید، پس از عمل بینی باید به تنهایی بخوابید! به یاد داشته باشید که در مراحل اولیه بهبودی باید از ضربه و تکان خوردن شدید بینی در برابر هر چیزی جلوگیری شود.

اتاق خواب خود را به مامن امنی تبدیل کنید

اگر پس از عمل بینی در خوابیدن در شرایط نرمال مشکل دارید، احتمالا اتاق خواب شما تا حدودی عامل این امر است. معمولا توصیه می‌شود تعداد فعالیت‌‌هایی که در تخت انجام می‌شوند را محدود کنید. اگر از اتاق خوابتان به عنوان یک اتاق دورهمی خانوادگی، اتاق کار و محل خواب استفاده می‌کنید، واضح است که همه چیز درهم شده و خوابیدن برای شما در شب مشکل می‌شود. لپ تاپ و تلویزیون را خارج از اتاق قرار دهید و از خانواده خود بخواهید که در اتاقتان جمع نشوند.

همچنین ممکن است دکوراسیون اتاق شما بیش از حد محرک باشد، و به خواب رفتن را برای شما دشوار می‌کند. اگر رنگ‌های پر رنگ یا تصاویر پر جنب و جوش در اتاق شما وجود داشته باشد، در صورت امکان، قبل از عمل جراحی، آنها را با سایه‌های خنثی تر یا کم رنگ جایگزین کنید.

شرایط خود را راحت نمایید

عوامل متعددی می‌توانند بر میزان راحتی شما در شب و کیفیت خوابتان تاثیر بگذارند. یک عامل می‌تواند دمای اتاق باشد که میزان راحتی شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اگر واقعا گرم باشد، هیچ کس خواب شب خوبی نخواهد داشت. اطمینان حاصل کنید که در طول شب‌های ماه‌های گرم کولر روشن نمایید و از سرد شدن بیش از حد نترسید. ممکن است افزایش زیادی در قبض برقتان مشاهده کنید، اما ارزش آن را دارد که به جای بیدار ماندن در شب و عدم استراحت کافی شش تا هشت ساعت خواب کافی داشته باشید.

نسخه‌های تجویزی را تهیه کنید

جراح شما احتمالا برخی از داروهای مسکن و یا آنتی بیوتیک را در طی بهبودی شما تجویز می‌کند؛ شما باید قبل از عمل خود آنها را تهیه کنید، زیرا باید بلافاصله پس از عمل جراحی آنها را در دسترس داشته باشید. دستورالعمل‌های روی برچسب را با دقت انجام دهید. این داروها ممکن است به کاهش نسبی درد و ناراحتی که احساس می‌کنید کمک کنند و خواب راحت‌تری برای شما فراهم نمایند.

از نوشیدن قهوه اجتناب کنید

  sleep3

نوشیدن قهوه ممکن است بخشی از عادات طبیعی روزمره شما باشد، اما بعد از جراحی، می‌تواند کاملا با استراحت کردن لازم برای بهبودی و بازیابی شما در تداخل باشد، بخصوص اگر  زمانی که همراه با داروهای مسکن و آنتی بیوتیکی که ممکن است جراح شما تجویز کند، همراه باشد. از سویی دیگر، نوشیدن یک فنجان دم کرده نعناع یا سایر گیاهان دارویی و چای بدون کافئین در شب قبل از رفتن به رختخواب، می‌تواند به شما در تجربه خوابی راحت‌تر کمک کند.

سعی کنید آرام باشید

یکی از بهترین روش‌های به خواب رفتن (و خواب ماندن) در طول دوره بهبودی پس از جراحی بینی، داشتن زمانی برای استراحت و تفریح می‌باشد. حداقل 30 دقیقه قبل از اینکه تصمیم به خوابیدن داشته باشید، از نگاه کردن به هر نوع صفحه نمایشی، چه رایانه، تبلت، تلفن یا حتی تلویزیون‌تان، خودداری کنید. نور آبی صفحه نمایش‌ها می‌تواند سطوح ملاتونین شما را کاهش داده و خوابیدن بعد از عمل بینی را دشوارتر کند.

علاوه بر کاهش زمان نگاه کردن به صفحه نمایش، لازم است روی فعالیت‌هایی که قبل از خواب انجام می‌دهید دقت کنید. انجام چند دقیقه مراقبه و یا نفس عمیق می‌تواند بدن شما را آرام کند، همانطور که خواندن یک رمان یا مجله می‌تواند این تاثیر را داشته باشند. خوابیدن در یک وان آب گرم نیز می‌تواند به شما آرامش دهد و شما را برای خوابیدن بعد از جراحی بینی آماده کند. فقط مطمئن شوید که هنگام خیس کردن صورت خود، دستورالعمل‌های جراح خود را در نظر بگیرید.

اطلاعات تماس

آدرس: اصفهان- خيابان توحيد جنوبي - چهار راه پليس - مجتمع ژيوار - طبقه دوم
031-31312355
0098-9134336787

مکان مطب روی نقشه