زبان خود را انتخاب کنید

  علت و درمان زخم های داخل بینی بعد ازعمل زیبایی رینوپلاستی

علت و درمان زخم های داخل بینی بعد ازعمل زیبایی رینوپلاستی

علت و درمان زخم های داخل بینی بعد ازعمل زیبایی رینوپلاستی (عمل بینی) ساختار بینی شما را تغییر می‌دهد تا بد شکلی‌ها را اصلاح کند، نمای کلی چهره را تغییر دهد یا به بهبود عملکرد کمک کند. جراحان پلاستیک این کار را با جابه‌جا کردن قسمت‌هایی در داخل بینی، اضافه کردن گرافت‌ها و کار روی ساختارهای جدید انجام می‌دهند. در نتیجه، جراحان متوجه یک پیش زمینه‌ی مشترک با بیماران می‌شوند،‌ برای مثال نگرانی‌هایی در مورد زخم‌های ناشی از عمل رینوپلاستی. حقیقت این است که پس از رینوپلاستی، ممکن است اسکار داشته باشید، صرف نظر از اینکه جراحی باز است  یا بسته، اما اگر این روش به درستی انجام شود اسکار بسیار کم است.

در طول مشاوره جراحی، دکتر جعفری به طور کامل در مورد مراقبت پس از جراحی با شما صحبت می‌کند و دستورالعمل‌های دقیق را در مورد چگونگی مراقبت از بینی پس از عمل جراحی به شما ارائه می‌دهد. پس از بهبود یافتن برش و کشیدن بخیه‌ها، باید برای کاهش حداکثر زخم از پماد موضعی استفاده کنید. همچنین توصیه می‌شود که برای جلوگیری از پیشرفت رنگدانه اسکار، سال اول از ضد آفتاب استفاده کنید.برای کسب اطلاعات بیشتر و یا رزرو نوبت با شماره تلفن‌ 36266851-031 تماس حاصل فرمایید.

عمل بسته بینی در مقایسه عمل باز بینی


 

عمل بسته بینی در مقایسه عمل باز بینی

رینوپلاستی بسته

در عمل بسته بینی (یا اندونازال) هیچگونه برشی بر روی قسمت بیرونی بینی شما ایجاد نمی‌شود. جراح به طور کامل از طریق سوراخ‌های بینی کار می‌کند، که در نتیجه‌ی آن هیچ گونه زخمی به جای نمی‌ماند. تمام تغییرات زیر پوست صورت می‌گیرند که در این مورد زخم تنها زمانی دیده می‌شود که سر به سمت عقب کشیده می‌شود و قسمت زیر بینی شما در معرض دید قرار می‌گیرد. در طول عمل بسته‌ی بینی برش‌های جزئی ایجاد می‌شوند که این امر منجر به تورم کمتر، زمان بهبودی سریع‌تر و درد کمتر می‌شود. گرچه بسیاری از جراحان اغلب جراحی باز بینی را ترجیح می‌دهند، جراحان با تجربه در جراحی باز بینی بسته به شرایط نتایج مشابه با جراحی بسته بینی را ارائه می‌دهند.

عمل باز بینی

در عمل باز بینی (یا رویکرد خارجی) از یک برش کوچک برای باز کردن بینی استفاده می‌شود، تا پزشک بتواند ساختار بینی شما را ببیند و کاری که باید انجام شود را انجام دهد. برش بر روی بافت بین سوراخ‌های بینی در زیر بینی شما که کلوملا نام دارد ایجاد می‌شود. سپس پوست برای دیده شدن ظاهر پیچیده‌تر استخوان و غضروفی که قرار است اصلاح ‌شود از روی بافت بلند می‌شود. باز هم این تکنیک در بین جراحان رایج‌تر است، اما یک جراح ماهر با هر دو تکنیک نتایج فوق العاده‌ای ارائه می‌دهد. در حالی که عمل بسته بینی احتمال ایجاد اسکارهای قابل توجه را از بین می‌برد، این روش برای هر بیمار به کار نمی‌رود. عمل‌های نسبتاً جزئی در این محدوده قرار دارند، در حالی که رینوپلاستی باز در زمانی که نیاز به کار گسترده‌ای بر روی بینی خود دارید نقش مهمی ایفا می‌کند.

محل اسکار


 

در عمل باز بینی یک ناحیه در بیرون بینی برش داده می‌شود. کلوملا، بخشی از سپتوم، ناحیه‌ای است که در آن برش انجام می‌شود. این برش به طور معمول مثل یک مثلث با انتهای باز است. از آنجایی که زخم در زیر بینی شما ایجاد می‌شود، دیگران به سختی می‌توانند آن را ببینند. تنها در صورتی اسکار قابل مشاهده است که فردی کوتاه ‌تر از شما باشد یا سرتان به سمت بالا باشد. در حالت عادی بعید است اکثر افراد متوجه اسکار شوند.

چه چیزی باعث بدتر شدن زخم‌ها می‌شود؟


 

چه چیزی باعث بدتر شدن زخم‌ها می‌شود؟

عوامل متعددی می‌توانند باعث بدتر شدن زخم بعد از عمل بینی شوند:

عفونت

اگر محل برش دچار عفونت شود، روند بهبودی زخم دچار وقفه می‌شود. در برخی موارد، با کشیده شدن پوست از این ناحیه، محل بریدگی بزرگ‌تر می‌شود. انرژی بدن به جای بهبود محل برش صرف مبارزه با باکتری‌ها می‌گردد.

قرار گرفتن در معرض آفتاب

اشعه‌های یو وی بافت اسکار را تیره می‌کنند و اسکار را بیشتر قابل مشاهده می‌کنند. رنگدانه به عنوان یک قاب برای محل برش عمل می‌کند و با پوست اطراف اسکار تضاد ایجاد می‌کند.

سیگار کشیدن

اگر سیگار می‌کشید، خون شما دارای غلظت اکسیژن پایین‌تر نسبت به افراد غیرسیگاری است. بدن برای روند بهبودی نیاز به سوزاندن اکسیژن دارد، بنابراین افراد سیگاری معمولا روند بهبودی کندتری دارند و خطر ایجاد اسکار در آنها بیشتر است.

پوست آسیب دیده

وضعیت پوست شما در داشتن یک ترمیم مناسب یا ابتلا به بافت‌های اسکار متعدد نقش دارد. پوست خشک و ترک خورده باعث دشوار شدن بهبودی برش در سپتوم می‌شود، در حالی که پوستی که به اندازه کافی مرطوب است در این ناحیه با مشکل کمتری مواجه می‌شود.

سن

با افزایش سن شما، توانایی‌های طبیعی بدن برای بهبودی کاهش می‌یابند، هرچند که هر کس دارای سرعت متفاوت بهبودی است. زخم‌های شما در ۶۰ سالگی مانند یک فرد ۲۰ ساله ترمیم پیدا نمی‌کنند، بنابراین در هنگام تعیین اینکه در نهایت دچار جای زخم آشکار می‌شوید یا خیر، سن خود را نیز در نظر بگیرید.

واکنش آلرژیک

آلرژی به هر چیزی که در زمان جراحی و یا پس از عمل در محل برش مورد استفاده قرار می‌گیرد می‌تواند باعث تحریک، راش یا عفونت در زخم شود. در صورتی که به سرعت این مشکل را اصلاح نکنید، سرانجام یک اسکار بزرگتر خواهید داشت.

جراح برای به حداقل رساندن اثر زخم روی بینی چه کاری انجام می‌دهد؟


 

جراح برای به حداقل رساندن اثر زخم روی بینی چه کاری انجام می‌دهد؟

در یک عمل باز (یا خارجی) بینی معمول، جراحان هنگام ایجاد برش‌ها بسیار دقیق و وسواسی هستند تا احتمال ایجاد زخم‌های غیر ضروری را کاهش دهند. این تکنیک تحت عنوان برش کلوملار شناخته می‌شود و شبیه به یک مثلث باز یا V شکل می‌باشد. در طی این روش، جراح مواظب است که باعث تحریک اضافی که روند بهبودی را تحت تاثیر قرار دهد، نشود. جراحان پلاستیک (یا هر جراحی که با برش‌ها کار می‌کند) عقیده دارند که بستن برش مهم‌ترین بخش برای اطمینان از به حداقل رسیدن زخم‌ها می‌باشد.

چگونه می‌توان زخم‌های رینوپلاستی را به حداقل رساند؟


 

اکنون که عوامل مربوط به زخم‌های بینی پس از عمل را می‌شناسید، باید در مورد مراحلی که می‌توانید برای کاهش احتمال ایجاد زخم‌های قابل توجه انجام دهید آگاهی داشته باشید.

محل برش را تمیز کنید

جراح پلاستیک دستورالعمل‌های کامل در مورد چگونگی تمیز کردن محل برش پس از عمل و رفتن به خانه را به شما ارائه می‌دهد. شما باید این دستورالعل‌ها را به دقت دنبال کنید تا از محل برش در برابر عفونت، آثار مخربه و هر چیز دیگری که می‌تواند زخم را تحریک کرده یا مانع از بهبودی آن شود، محافظت کنید.

به مدت یک هفته از انجام فعالیت‌های شدید اجتناب کنید

در حین بهبودی نباید بینی خود را تخلیه کنید یا با گچ روی آن بازی کنید. باید از انجام چند کار اجتناب کنید از جمله فین کردن، بلند کردن اجسام سنگین، یا انجام هر چیزی که می‌تواند باعث زخم یا آسیب به بینی شود.

از قرار گرفتن در معرض نور خورشید اجتناب کنید

بافت اسکار ممکن است تا یک سال از بین نرود که بستگی به چگونگی ترمیم زخم توسط بدن دارد. در طول این زمان، قرار گرفتن در معرض آفتاب باعث می‌شود لکه‌ی روی پوست تیره شود. از کرم ضدآفتاب در این ناحیه استفاده کنید، تا هرگونه آسیب به این ناحیه را محدود کنید.

کنترل ورم

ورم بینی بخشی از روند بهبودی پس از جراحی است. از کیسه‌ی یخ یا روش‌های دیگر برای کنترل تورم استفاده کنید تا خطر باز شدن زخم یا اختلال در روند بهبودی بوجود نیاید. علاوه بر این هنگامی که بتوانید این بخش از روند عمل بینی را مدیریت کنید، احساس راحت‌تری خواهید داشت.

مراقبت از عفونت‌ها

محل برش بلافاصله پس از عمل بینی قرمز به نظر می‌رسد و ممکن است کمی خونریزی یا ترشح رخ دهد. اگر قرمزی بدتر شد، یا در ناحیه زخم متوجه بیرون آمدن چرک، خون یا مایعات دیگر پس از این دوره شدید، با جراح پلاستیک صحبت کنید. یک نشانه‌ی دیگر عفونت داغ بودن پوست است و یا بدون هیچ دلیل مشخصی دچار تب شوید. عفونت منجر به آسیب عمده می‌شود و حتی ممکن است برای زندگی تهدید کننده باشد، بنابراین بلافاصله به دنبال دریافت کمک باشید.

در بیشتر موارد نباید نگران زخم‌های ناشی از عمل بینی باشید زیرا بیشتر فرایند عمل در داخل حفره‌های بینی انجام می‌گیرد. ظاهر زخم‌های رینوپلاستی دلسرد کننده هستند. داشتن یک جراح پلاستیک با آموزش مناسب و تجربه‌ی فراوان تضمین کننده‌ی این امر خواهد بود که زخم‌ها باعث از بین رفتن نتیجه‌ی عمل و دستیابی به یک بینی جدید نمی‌گردند.

برای پاک کردن خون خشک شده پس از عمل بینی باید از چه چیزی استفاده کرد؟


 

با تمیز نگه داشتن ناحیه زخم می‌توان به بهبودی پس از عمل بینی کمک کرد. حذف خون خشک شده به تسریع این روند کمک می‌کند. توصیه‌ی جراح خود را دنبال کنید و تا زمانی که او دستور نداده است بینی را لمس نکنید، معمولا تا زمانی که ترشحات متوقف شوند، حدود 1 تا 2 روز پس از جراحی.

خون خشک شده در این جراحی رایج است. اکثر جراحان به بیماران توصیه می‌کنند که چندین بار در روز از یک اسپری بینی سالین استفاده کنند و به آرامی محل را با یک پد گاز خیس شده در محلول سالین تمیز کنند. اسپری سالین به مرطوب کردن پوشش بینی که پس از جراحی خشک می‌شود، کمک می‌کند.

تمیز و مرطوب کردن

تمیز و مرطوب نگه داشتن ناحیه به بهبودی آن کمک می‌کند. وجود خون در بینی پس از این عمل طبیعی است. خون می‌تواند اطراف بخیه‌ها در داخل بینی جمع شود. گوش پاکن را به وازلین یا پماد آنتی بیوتیک آغشته کنید و بینی خود را مرطوب کنید. سه بار در روز باید این کار را انجام دهید. اما همیشه ابتدا از جراح خود بپرسید. از اسپری‌های دیگر به جز اسپری سالین استفاده نکنید مگر اینکه جراح دستور دهد.

  • ابتدا با گوش پاکن آغشته به پراکسید و اسپری سالین بینی خود را تمیز کنید. پراکسید به برطرف کردن هر گونه خون خشک شده کمک می‌کند، در حالی که وازلین یا پماد به تشکیل دوباره‌ی آن کمک می‌کنند.
  • تمیز کردن خون‌های خشک شده نه تنها باعث تسریع فرایند بهبودی می‌گردد بلکه باعث راحتی بیشتر در این ناحیه بعد از جراحی خواهد شد. هرگونه پوسته‌ی باقیمانده حداکثر تا هفته‌ی دوم از بین می‌رود. اما استفاده از پماد و اسپری سالین را ادامه دهید. زمانی که بخیه‌ها باید آب شوند این به آب شدن آنها کمک می‌کند.

راحت‌تر نفس بکشید

خون خشک شده همچنین باعث دشوار شدن تنفس می‌شود. به آرامی ناحیه را تمیز کنید و دستورالعمل‌های جراح در این مورد را دنبال کنید. از دست کردن در بینی و اعمال فشار روی آن خودداری کنید. در صورتی که مشکلی بوجود آمد با جراح خود تماس بگیرید. باید تا حد ممکن مراقبت باشید که آسیبی به محل برش نرسد. از پزشک بپرسید چه زمانی برای تمیز کردن ناحیه مناسب است. مهم‌ترین چیز این است که هنگام تمیز کردن ناحیه بسیار ملایم باشید.

"کپی فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است."

اطلاعات تماس

آدرس: اصفهان- خيابان توحيد جنوبي - چهار راه پليس - مجتمع ژيوار - طبقه دوم
031-31312355
0098-9134336787

مکان مطب روی نقشه