زبان خود را انتخاب کنید

45

یکی از عناصر بسیار حیاتی و مهم در تعیین زیبایی و تعادل بین اجزای چهره، طول بینی است. داشتن بینی با طول بیش از حد بلند یا کوتاه موجب می‌شود که نظر شخص بیننده در مورد زیبایی صورت و تناسب بین برجستگی‌های اجزای مختلف صورت تا حد زیادی تغییر کند. در اغلب موارد، ریشه‌ی این مشکل مربوط به ریشه‌ی بینی می‌شود که اصطلاحاً به آن "پایه‌ی بینی" گفته می‌شود. زمانی که زاویه بین پایه‌ی بینی و نوک بینی بیش از حد تیز باشد یا باز باشد و یا در صورتی که تیغه‌ی بینی داری برآمدگی یا تورفتگی زیاد باشد، کل ظاهر بینی تغییر زیادی می‌کند و در نتیجه تقارن و زیبایی بینی و صورت بر هم می‌خورد.

یکی از مهم‌ترین کارهایی که در حین جراحی زیبایی بینی انجام می‌شود، برداشتن قوز بینی از روی تیغه‌ی بینی است. ظاهر برآمده و قوزدار بینی همیشه هم به خاطر وجود بافت اضافه روی تیغه‌ی بینی نیست، در برخی از موارد فرورفتگی پیشانی و بالای بینی موجب می‌شود که ظاهر بینی طوری به نظر بیاید ک دارای قوز است. کلیدی‌ترین نکته در درمان فرورفتگی بینی و پیشانی این است که ساختاری در این ناحیه ایجاد شود که دقیقا با خصوصیات آناتومی و بینی همخوانی داشته باشد و هم از زاویه روبه‌رو و هم زاویه کناری، ظاهری زیبا و طبیعی ایجاد کند. در صورتی که جراح بتواند این عمل را به نحو صحیح انجام دهد، قطعاً بیمار به نتایج دلخواه خود دست خواهد یافت و ظاهر قوزدار بینی برطرف می‌شود. جراح روش‌های مختلفی برای رفع گودی بینی و پیشانی در نظر می‌گیرد. روش‌هایی مانند اصلاح قوز بینی (در صورتی که قوز بینی باعث ایجاد فرورفتگی بالای بینی شده باشد) گذاشتن پروتز در ناحیه بین بینی و پیشانی یا تزریق ژل در ناحیه فرورفته برای برجسته کردن و اصلاح آن. بهترین روش بر اساس ساختار بینی فرد و تشخیص پزشک انتخاب می‌شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر درزمینهٔ درمان فرورفتگی پیشانی یا سایر جراحی‌های زیبایی بینی می‌توانید با شماره‌ 03136266851 تماس حاصل فرمایید.

ریشه‌ی بینی (radix) چیست؟


 

قبل از آن که بخواهیم در مورد فرورفتگی بینی و پیشانی صحبت کنیم، باید در ابتدا بدانیم که ریشه بینی چیست. منظور از ریشه‌ی بینی، محل اتصال بینی به استخوان پیشانی است. به لحاظ آناتومی، مرزهای ریشه‌ی بینی درست در کنار کاسه‌ی چشم‌ها در استخوان جمجمه است. در حالی که کل ساختار بینی از استخوان جمجمه فاصله می‌گیرد و تشکیل یک برآمدگی را می‌دهد، اما در ریشه‌ی بینی یک تورفتگی یا دندان وجود دارد. به ساختار ریشه‌ی بینی، ستون فقرات قدامی بینی نیز گفته می‌شود که دارای یک استخوان باریک طولی است. این استخوان از غضروفی که در قسمت فوقانی بینی قرار دارد محافظت می‌کند.

46

در حالت ایده‌آل ریشه‌ی بینی در ارتفاعی قرار دارد که با پلک‌ها یا چروک بالایی پلک هم‌راستا است.

فرورفتگی بینی و پیشانی چیست؟


 

منظور از فرورفتگی بینی و پیشانی، حالتی است که در آن ریشه‌ی بینی به اندازه‌ی کافی برجستگی ندارد و حالتی تورفته دارد. فرورفتگی ریشه‌ی بینی باعث می‌شود که قسمت پایینی آن (تیغه‌ی بینی به سمت نوک بینی) برجسته و قوزدار به نظر بیاید و برآمدگی این ناحیه بیشتر از آن چیزی که هست به چشم بیاید. شکل پایین نشان می‌دهد که چگونه تورفتگی ریشه‌ی بینی و پیشانی موجب بروز حالت برآمدگی روی تیغه‌ی بینی می‌شود.

47

نحوه‌ی درمان فرورفتگی بینی و پیشانی


 

تغییر زاویه روبه‌رویی بینی با برداشتن برجستگی تیغه‌ی بینی

48

در اغلب موارد بیماران برای برداشتن قوز بینی برای عمل جراحی زیبایی بینی اقدام می‌کنند. هر چند هدف اصلی از انجام جراحی بینی در این موارد، برداشتن قوز بینی است اما در کنار آن اصلاحات دیگری نیز روی بینی انجام می‌شود تا ظاهر بینی و ظاهر کلی صورت به بهترین شکل ممکن دربیاید. در درجه‌ی اول ممکن است، زاویه‌ی قدامی بینی اصلاح شود و همچنین شکل نوک بینی اصلاح شود و اندازه‌ی آن کوچک‌تر شود. بنابراین با برداشتن قوز بینی، نوک بینی نیز کمی تغییر جهت داده می‌شود. در این موارد، شبیه‌سازی کامپیوتری روش بسیار عالی و مؤثری برای تعامل با بیماران و نشان دادن نتایج احتمالی جراحی است.

برجسته کردن ریشه‌ی بینی با گرافت

49

یکی از بهترین روشهای اصلاح فرورفتگی بینی و پیشانی، انجام جراحی زیبایی بینی و پیوند زدن بافت به بینی است. گرافت ریشه‌ی بینی را می‌توان از بافت غضروفی، فاسیا یا دیگر بافت‌های نرم بدن گرفت. در اغلب موارد این گرافت حالتی منحنی دارد و از غضروف سپتوم (تیغه‌ی بینی) گرفته می‌شود. این غضروف درست در زیر عضله و پوست بینی قرار دارد. شکل بالا نشان می‌دهد که چگونه گرافت گرفته شده روی ریشه‌ی بینی قرار می‌گیرد و فرورفتگی بینی را برطرف می‌کند. با قرار دادن این گرافت، بینی حالتی بسیار صاف‌تر پیدا می‌کند و بدون نیاز به برداشتن بافت از تیغه‌ی بینی، قوز بینی برطرف می‌شود.

برجسته کردن ریشه‌ی بینی با تزریق ژل

50

امروزه روش‌های ایمن بسیاری برای برجسته کردن ریشه‌ی بینی وجود دارند. ژل‌های تزریقی بسته به نوع ژل، بین 3 تا 12 ماه ماندگاری دارند. تزریق ژل  یا چربی عملی بسیار ساده و سریع است که درد بسیار ناچیزی دارد. بیشترین عوارضی که تزریق ژل و چربی می‌تواند داشته باشد، کبودی است که است که در موارد کمی رخ می‌دهد. بنابراین برای اطمینان بهتر است که این عمل را یک هفته قبل از هر برنامه یا رویداد مهمی که می‌خواهید در ان شرکت کنید، انجام دهید.

آیا ممکن است وجود برآمدگی روی تیغه‌ی بینی و فرورفتگی ریشه‌ی بینی هم‌زمان رخ دهد؟


 

بله ممکن است شما به طور همزمان روی ریشه‌ی بینی خود فرورفتگی داشته باشید و در عین حال تیغه‌ی بینی شما دارای برآمدگی باشد. مزیت اصلاح هر دوی این مشکلات به طور همزمان این است که جراحی بینی شما تا جای ممکن کم‌تهاجمی‌تر می‌شود و صدمه کمتری به بافت بینی وارد می‌شود. با اضافه کردن برجستگی به ریشه‌ی بینی، تیغه‌ی بینی به شکل ایده‌آل خود بسیار نزدیک می‌شود و در نتیجه میزان بسیار کمتری از تیغه‌ی بینی باید برداشته شود و برجستگی بینی بسیار راحت‌تر اصلاح می‌شود. مزیت انجام این روش این است که  به خاطر اضافه کردن برجستگی به تیغه‌ی بینی، ظاهر بینی نیز بسیار طبیعی‌تر خواهد بود و شکل نمایان مصنوعی و جراحی شده نخواهد داشت.

اطلاعات تماس

آدرس: اصفهان- خيابان توحيد جنوبي - چهار راه پليس - مجتمع ژيوار - طبقه دوم
031-31312355
0098-9134336787

مکان مطب روی نقشه