زبان خود را انتخاب کنید

جراحی زیبایی بینی

هنگامی که شما عمل جراحی زیبایی بینی  انجام می‌دهید، مطمئنا نگرانی زیادی بابت مراقبت‌ها، درد و کارهایی که بعد از عمل و باید و نباید انجام دهید، خواهید داشت. اینکه چه مراقبت هایی بعد از جراحی بینی می‌تواند بر نتیجه آن تاثیر مثبت یا منفی داشته باشد. خیلی طبیعی است که سؤالاتی در مورد مراقبت‌های عمل جراحی بینی برای شما پیش بیاید، از این رو بهتر است  با مراحلی که بعد از عمل با آن درگیر هستید کاملا آشنا شوید.

جراحی زیبایی بینی مثل تمام جراحی ها دوران نقاهت و مراقبت‌هایی دارد که مطمئنا در نتیجه‌ای که از عمل زیبایی بینی بدست می‌آورید، تاثیر زیادی خواهد داشت. در صورتی که قصد انجام این جراحی را دارید حتما قبل از اینکه این کار را انجام دهید، با جراح خود درباره مراقبت‌ها و نکات بعد از عمل صحبت کرده و از آن آگاه شوید. دکتر جعفری پور اطلاعات لازم در زمینه ی مراقبتهای پس از بینی را در اختیار بیماران خود می گذارد.

مراقبت‌های پس از عمل بینی: بعد از عمل بینی چه کنیم؟

 
مراقبت‌های پس از عمل بینی

 

 رفع کبودی ، درد و تورم پس از عمل بینی

  • خونریزی مختصر بعد از عمل طبیعی است و می‌توانید با دستمال یا تعویض پانسمان جلوی بینی این دوره چند ساعته را سپری کنید.
  • احساس گلودرد پس از عمل به دلیل لوله بیهوشی است و به سرعت رفع می‌شود.
  • در 24 ساعت اول پس از عمل از کمپرس یخ آماده یا دست‌ساز (دو عدد کیسه فریزر محتوی یخ خرد شده به اندازه یک توپ پینگ پونگ) که روی گونه، چشم‌ها و پیشانی قرار می‌گیرد استفاده کنید. دقت کنید که روی قالب فشار وارد نشود. برای جلوگیری از خیس‌شدن قالب و چسب‌ها، دستمال یا گاز نازک دور کیسه یخ قرار دهید و به‌طور متناوب از آن استفاده کنید.
  • پانسمان داخل بینی بسیار کوتاه بوده و خروج آن دردناک نیست. در برخی افراد که بینی و تیغه آن کار زیادی لازم دارد استفاده می‌شود و معمولا چند ساعت بعد خارج می‌شود. گاهی پانسمان یک تا سه روز باقی می‌ماند.
  • پس از عمل، بیماران درد نخواهند داشت و تنها در چند ساعت اول بعد از عمل احساس سوزش یا سوزن سوزن شدن وجود دارد که به سرعت رفع می‌شود. احساس سنگینی بعد از عمل ناشی از قالب است و با مسکن‌هایی که تجویز می‌شود بر طرف می‌شود. از مصرف آسپیرین و بروفن، خودداری کنید.
  • کبودی و تورم دور چشم‌ها زودگذر است و طی یک تا سه روز اول بیشتر شده و سپس کاسته می‌شود (پس از شروع کاهش تورم مراقب باشید تا قالب از روی بینی فاصله نیابد و در این صورت مراجعه کنید. بروز لکه خونی در سفیدی چشم موقتی بوده و خودبخود رفع می‌شود.
  • بی‌حسی و تورم لب بالا و نوک بینی در برخی موارد روی می‌دهد که طبیعی است و خودبخود از بین می‌رود.

 

فعالیت های رومزه بعد از عمل

  • برای مراقبت از بینی بهتر است در یک هفته بعد از عمل مرخصی بگیرید.
  • انجام مسافرت، یک هفته پس از عمل مشروط بر اینکه فعالیت سنگینی انجام نشود بلامانع است. .
  • در هفته‌های اول پس از عمل در معرض آفتاب و لامپ‌های حرارتی قرار نگیرید و در معرض گرمای زیاد مثل گاز و فر قرار نگیرید تا تورم ایجاد نشود.
  • در هنگام خواب طاق باز بخوابید و برای جلوگیری از آسیب، به پهلو یا صورت دراز نکشید.
  • از لباس‌های دکمه‌دار یا زیپ‌دار (جلو باز) استفاده کنید تا به بینی شما ضربه‌ای وارد نشود (از تی‌شرت و پلیور استفاده نکنید).
  • هنگام خواب در وضعیت 30 درجه دراز بکشید.
  • ایستادن و نشستن حتی از روز اول مانعی ندارد و به کاهش تورم بینی کمک می‌کند.
  • در چند هفته پس از عمل ورزش‌های سنگین و پر برخورد مثل بدن‌سازی، ورزش‌های رزمی و با توپ انجام ندهید و از فعالیت جنسی پرهیز کنید.
  • نرمش سبک پس از برداشتن قالب و با نظر پزشک منعی ندارند.
  • عطسه و سرفه به ویژه در هفته اول با دهان باز انجام شود ( جلوی بینی و دهان گرفته نشود تا فشار به بینی وارد نشود).
  • خندیدن و گریه کردن، شکلک در آوردن و حرکات شدید صورت در دو هفته اول ممنوع است و در صورت بروز، دو طرف گونه‌ها را با دست نگاه دارید تا دهان و صورت شما کمتر حرکت کند.
  • تا سه روز از دهان‌شویه سرم نمکی استفاده کنید و بعد از آن از مسواک نرم استفاده کرده و لب بالا را دستکاری نکنید.
  • داخل بینی را با وسایلی مانند گوش پاک کن دستکاری نکنید و بخیه‌های داخل بینی را بیرون نکشید و صرفا از شستشوی بینی استفاده کنید.
  • می‌توانید برای حمام کردن در هفته اول ابتدا از گردن به پایین را شسته و سپس مو‌ها را با کمک فرد دیگری، طوری که قالب و چسب‌ها خیس نشوند، بشویید.
  • تا یک ماه پس از عمل از شنا کردن، آفتاب گرفتن، سونا، سولاریوم و محیط‌های با حرارت بالا خودداری شود.
  • شیرجه برای دو ماه و اسکی روی آب تا سه ماه ممنوع است.

 تغذیه مناسب بعد از عمل بینی

 
تغذیه مناسب بعد از عمل بینی
  • در روز جراحی، پس از هوشیاری کامل از مایعات قندی، سوپ میکس شده استفاده کنید. طی روزهای اول از غذاهای نرم که نیاز کمی به جویدن دارند استفاده کنید و گوشت را بصورت میکس شده استفاده کنید.
  • از خوردن استیک، کباب برگ، ساندویچ و لقمه‌های بزرگ در هفته های اول خودداری کنید.
  • از نوشابه، شکلات، نسکافه، قهوه و چای غلیظ و داغ، مواد غذایی فلفل‌دار، ادویه‌دار و ترش خودداری کنید.
  • از مایعات ساده و آب میوه بیشتر استفاده کنید.

دانستی های مفید پس از عمل بینی

 
دانستی های مفید پس از عمل بینی
 
  • هنگام چسب زدن به نظر می‌رسد که نوک بینی بالاتر از حالت عادی قرار دارد که این امر پس از دوره چسب زدن به حالت طبیعی بر می‌گردد.
  • حدود 70 درصد ورم در ماه اول و دوم ، 15 درصد طی ماه سوم ، 10 درصد ظرف یک سال و باقی تورم به تدریج ظرف دو سال فروکش می‌کند. نوک بینی آخرین جایی است که تورم آن می‌خوابد. در بینی‌های بزرگ، این زمان‌بندی کمی طولانی‌تر بوده و بسیار متوجه مراقبت در هفته‌های اول است.
  • آموزش چسب زدن به شما داده خواهد شد و می‌توانید خودتان چسب را تعویض کنید.
  • چسب‌ها می تواند باعث چرب‌تر شدن پوست شود که درصورت بروز توصیه‌ها و داروهای مناسب تجویز می‌شوند.
  • به دلیل تورم بینی و صورت، کبودی  دور چشم‌ها و تغییرات ظاهری در بینی امکان بروز نگرانی و افسردگی وجود دارد که البته می‌تواند باعث تشدید تورم بشود. اطرافیان شما به دلیل این‌که بینی قبل از عمل شما را به یاد ندارند، ممکن است حتی تصور کنند، بینی بزرگ‌تر شده است که این به دلیل تمرکز بیشتر بر بینی به عنوان عضوی که تازه تغییر کرده است می‌باشد (پدیده دید تونلی) و منجر به بزرگنمایی در ذهن شما می‌شود. این عوامل باعث استرس در شما می‌شوند ؛ لذا از توجه زیاد به بینی در هفته اول ( به دلیل وجود قالب) و پس از آن (به دلیل روند تورم که در بالا گفته شد) خودداری کنید و به دیگران توضیح بدهید.
  • در بینی‌های گوشتی و با پوست چرب و ضخیم احتمال بروز شرایط بالا بیشتر است زیرا تورم طولانی تر است، لذا از توجه بی‌مورد به نظریات دیگران خودداری کرده و توصیه‌های مراقبتی را بیشتر جدی بگیرید . بینی‌های بسیار بزرگ که بلافاصله پس از عمل کوچک به نظر می‌رسند، پس از یک تا دو سال و با کاهش تورم ظاهری نامتناسب با اجزای صورت پیدا می کنند.
  • برای قضاوت دقیق درباره جراحی دست کم دو سال زمان مورد نیاز است، لذا توجه بیش از حد در ماه‌های اول بعد از عمل به ویژه اینکه تمرکز شما بیشتر بر بینی هست تا سایر اجزا؛ لذا کمتر در آینه به بینی تمرکز کنید و مثل حالت عای کل اجزای صورت را در نظر بگیرید. به دلیل تورم بینی، گاهی عدم تقارن‌های جزیی به نظر شما می‌رسند که چند مدت بعد بهبود می‌یابند.
  • هرگز اصرار بر انجام اصلاح‌های نامتناسب و بیش از حد نداشته باشید، زیرا عمده عوارض در پی دستکاری بیش از حد و کوچک کردن های زیاد و نامتناسب روی می‌دهد. برای طراحی بینی متناسب علاوه بر فرم بینی، شرایط دیگری از جمله شغل، تحصیلات، موقعیت اجتماعی و اقتصادی، قد، وزن و فرم سایر اجزای صورت به ویژه پیشانی و فک تحتانی موثرند. بینی کوچک و زیبایی که تناسب با سایر اجزای صورت شما نداشته باشد باعث از بین رفتن زیبایی کل صورت شما می‌شود.
  • بینی‌های با اسکلت استخوانی _ غضروفی محکم و پوست نازک نتیجه زودرس‌تری دارند و بینی‌های با پوست ضخیم و چرب و با غضروف‌های نازک و ضعیف نیاز به جراحی برای مستحکم‌تر کردن آن‌ها، برای بهبود نتیجه دارند و از طرفی مراقبت پس از عمل دقیق تر و بلند مدت‌تری دارند.
  • مهم ترین مساله این که در جراحی زیبایی بینی، اولین هدف دستیابی به تنفس طبیعی پس از عمل و بعد از آن داشتن یک بینی متناسب می‌باشد. لذا در تصمیم‌گیری برای انتخاب جراح به این نکته بسیار مهم که می‌تواند سلامتی شما را تحت تاثیر قرار دهد توجه کنید. جراحی زیبایی به دست پزشک آشنا به عملکرد و ساختار تنفسی بینی نتایج بهتری در بر خواهد داشت، تا این که صرفا تمرکز بر ظاهر انجام شده و مشکلات تنفسی ایجاد شود.

پرسش‌های متداول درباره‌ی مراقبت‌های بعد از رینوپلاستی

 

 
پرسش‌های متداول

مراقبت از خود بعد از عمل جراحی زیبایی بینی، کلید موفقیت در رسیدن به بهترین نتایج از این عمل است. در این جا به متداول‌ترین پرسش‌هایی که بیماران از دکتر جعفری پور می‌پرسند می‌پردازیم، البته در صورت داشتن پرسش‌های دیگر، درنگ نکنید و فوراً با متخصص یا پزشک جراح خود تماس بگیرید و درباره‌ی نگرانی‌هایتان بیشتر و به طور مفصل‌تری صحبت کنید.

چه زمانی می‌توانم از عینک استفاده کنم؟

 
چه زمانی می‌توانم از عینک استفاده کنم

 

اگر همیشه از عینک استفاده می‌کنید، بهتر است برای بعد از عمل رینوپلاستی به سراغ لنزهای طبی بروید. به خاطر فشاری که عینک روی تیغه‌ی بینی وارد می‌کند، متخصصین و جراحان پلاستیک به این دسته از بیماران توصیه می‌کنند که حداقل به مدت 6 هفته بعد از عمل جراحی بینی، از زدن عینک به چشم خودداری کنند. گزینه‌ی دیگری که می‌توان انجام داد این است که از عینک‌هایی استفاده کنند که تکیه‌گاهشان در اطراف بینی قرار می‌گیرد؛ این عینک‌ها را می‌توان هر وقت که احساس کردید که می‌توانید آن‌ها را بدون درد و ناراحتی روی صورتتان بگذارید، استفاده کنید، البته قبل از آن باید با پزشک جراحتان صحبت کنید.

احساس می‌کنم بینی‌ام گرفته است، آیا عادی است؟

ممکن است بعد از عمل جراحی رینوپلاستی، احساس کنید که نفس کشیدن از راه بینی کمی دشوار و با گرفتگی بینی همراه شده است. هیچ جای نگرانی نیست زیرا این مشکل موقتی است و عمدتاً به خاطر ورم پوشش داخلی بینی می‌باشد. بعد از 3 الی 4 هفته بینی‌تان بازتر خواهد شد و نفس کشیدن از راه بینی مجدداً به حالت طبیعی بازخواهد گشت، اما در صورت هر گونه نگرانی در هر مرحله‌ای از فرایند بهبودی، فوراً یا جراح یا پرستاران کلینیک درمانی‌تان تماس بگیرید.

آیا سیگار کشیدن در روند بهبودی ورم و کبودی پس از عمل بینی تأثیر می‌گذارد؟

 سیگار کشیدن می‌تواند عملاً روند بهبودی بعد از عمل را کندتر کند. معمولاً توصیه می‌شود که 2 الی 3 هفته بعد از عمل جراحی بینی از کشیدن سیگار خودداری کنید.

 چه وقت می‌توانم آرایش کنم؟

بهتر است تا یک هفته بعد از عمل جراحی آرایش نکنید، البته اگر بینی‌تان اسپلینت یا گچ بینی (آتل پلاستیکی) دارد باید خیلی دقت کنید و باید این ناحیه را تا بیشترین حد ممکن تمیز نگه دارید و هر گونه مواد آرایشی باقی‌مانده روی صورتتان ممکن است سبب جوش زدن و آسیب‌های دیگر پوستتان شود.

 کی می‌توانم اسپلینت را از روی بینی بردارم؟

می‌توانید درحالی‌که روی بینی‌تان اسپلینت یا گچ بینی دارید، به خانه بروید که ممکن است کمی آزاردهنده باشد، اما این اسپلینت باید روی بینی‌تان قرار بگیرد تا وقتی که پرستار یا جراحتان بگوید می‌توانید آن را در آورید. بعد از اینکه اسپلینت یا آتل از روی بینی‌تان برداشته شد، بینی‌تان کمی ورم خواهد کرد و این ورم ممکن است تا چند هفته ادامه داشته باشد و سپس نتایج نهایی عمل رینوپلاستی را خواهید دید.

چگونه پس از عمل رینوپلاستی، داخل بینی را تمیز کنیم؟

 به دلیل اینکه فین کردن و خالی کردن ترشحات بینی برای شما ممنوع است، لذا از سرم شستشوی بینی به کمک سرنگ 10 سی سی در مقابل آینه طوری که سر کمی پایین باشد و نیز قطره یا اسپری شستشوی بینی، طوری‌که پانسمان و چسب‌ها خیس نشود استفاده کنید. تا دو هفته پس از عمل از تخلیه ترشحات بینی با فین کردن خودداری شود.

 

 

"کپی فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است."

اطلاعات تماس

آدرس: اصفهان- خيابان توحيد جنوبي - چهار راه پليس - مجتمع ژيوار - طبقه دوم
031-31312355
0098-9134336787

مکان مطب روی نقشه