زبان خود را انتخاب کنید

کاهش حس بویایی بعد از عمل بینی موقتی و قابل درمان است

کاهش حس بویایی بعد از عمل بینی موقتی و قابل درمان است |امروزه ، جراحان پلاستیک بینی دریافتند که بسیاری از بیماران تنها به دلایل زیبایی به آن‌ها رجوع نمی‌کنند. بسیاری از زنان و مردان مشکلات تنفسی دارند و امیدوار هستند که عمل بینی بتواند تنفس را برای آنها آسان‌تر کند. با اینکه بسیاری از بیماران درباره عملکرد بینی نگران هستند، عجیب نیست که بسیاری از بیماران رینوپلاستی از پزشک سوال می‌کنند که آیا حس بویایی آنها با انجام جراحی بینی تغییر خواهد کرد. و اینکه اگر قصد دارید که تنفس خود را راحت‌تر کنید، در کنار آن آیا می‌خواهید اطمینان داشته باشید که همچنان بتوانید گلها، بوی یک فنجان قهوه تازه، یا بوی موهای یک نوزاد را بو کنید؟ مطالب زیر را بخوانید تا در مورد تاثیر جراحی زیبایی بینی بر حس بویایی، چشایی و  مشکلات دیگر تنفس بیشتر بدانید.

رینوپلاستی یک عمل جراحی است که ساختار، عملکرد و یا ظاهر بینی را تغییر می‌دهد. تغییرات می‌تواند کوچک و ثابت یا چشمگیر باشد که بستگی به نیاز و تمایل بیمار دارد. دکتر جعفری پور هر دو روش عمل بینی باز و بسته را ارائه می‌دهد. عمل باز بینی این امکان را برای بهترین نتیجه و تغییرات شگفت‌انگیز فراهم می‌کند، اما نیاز به برش کوچکی در  کلوملا (بافتی که سوراخ‌های بینی را جدا می‌کند). عمل بسته بینی به برش بیرونی نیازی ندارد، اما نتیجه آن به دلیل دسترسی کمی که به ساختار داخلی بینی دارد، محدود است. بسیاری از بیماران ممکن است حس کنند که بینی آنها گرفته یا مسدود شده است، این حس شبیه به زمانی است که شما دچار سرماخوردگی شدید هستید. چون راه هوایی بینی بسته شده است، بینی قادر به تنفس نیست. بسیاری از یبماران نیز کاهش حس چشایی را در طول هفته‌های اول پس از جراحی تجربه می‌کنند. دکتر جعفری پور سعی بر این دارد که با انتخاب مناسب ترین روش عمل بینی، هیچ جای نگرانی برای اختلال در حس بویایی بیماران وجود نداشته باشد.

آیا پس از عمل بینی حس بویایی تغییر خواهد کرد؟


 

 

حس بویایی

پس از عمل بینی فوراً متوجه خواهید شد که حس کردن بو و طعم غذا برای شما سخت است. این اتفاق به این دلیل رخ می‌دهد که جراحی در ابتدا باعث تورم بینی شده ، که ملوکول‌های بو،  راه خود را پیدا نمی کنند تا به سمت بالای راه هوایی و پشت بینی برسند، جایی که میلیون‌ها نورون حساس وجود دارد و هزاران بویی را که در طول روز استشمام می‌کنید تفسیر می‌کنند. و چون حس بویایی شما به شدت به حس چشایی شما ارتباط دارد، برای شما سخت است تا فوراً پس از جراحی بینی، طعم بیشتر غذاها را احساس کنید.

نیازی نیست نگران باشید که از دست دادن موقتی حس بویایی به یک مشکل دائمی تبدیل شود. طبیعی است که حدود 4 تا 6 هفته پس از جراحی و تا زمانی که بینی شما متورم است، برای حس بویایی و چشایی خود دچار مشکل باشید، درست مانند زمانی که بینی شما به دلیل سرماخوردگی دچار گرفتگی شده و نمی‌توانید طعم و بوی غذا را احساس کنید.  اما از دست دادن دائمی حس بویایی پس از عمل بینی ، اتفاقی است که به ندرت رخ می‌دهد. در واقع ، با اینکه عمل جراحی بینی اینروزها فقط بر اهداف عملکردی بینی به عنوان زیبایی تمرکز دارد، اما متوجه این مسئله خواهید شد که بهبود راه هوایی بینی منجر به افزایش و بهبود طولانی مدت حس بویایی شما خواهد شد.

اختلالات چشایی ایجاد شده پس از جراحی بینی

چشایی

اختلالات چشایی مشکل شایعی است که بر  سیستم شیمیایی حسی اثر می‌گذارد. آنها کاملاً با اختلال بویایی ارتباط دارند و بر عصب‌های چشایی و بویایی که بر مزه و بو اثر دارند، تاثیرگذار هستند. اختلال چشایی ممکن است بر توانایی چشیدن غذاهایی خاص یا مزه‌ها، کاهش حس چشایی اثر گذاشته یا ممکن است منجر به حس ناخوشایند چشایی در دهان شده که حتی زمانی که هیچ غذایی در دهان وجود ندارد، این حس باقی می‌ماند. اختلال بویایی و چشایی یک مشکل شایع است که پس از جراحی به ندرت افراد را درگیر می‌کند.

سلول‌های  چشائی به غذا و نوشیدنی‌هایی که مصرف می‌کنیم، عکس‌العمل نشان داده که سیگنالی را به سمت مغز می‌فستد و به ما این امکان را می‌دهد تا مزه‌های مختلف را بچشیم. حس چشایی در واقع در ابتدا از طریق حس بویایی منتقل می‌شود ، گرچه عصب‌های چشایی نیز  عملکرد مهمی دارند. در بسیاری از موارد ، بیماران ممکن است برای رفع مشکلی که با حس چشایی دارندبه پزشک مراجعه کنند و به جای آن متوجه شوند که دچار اختلال بویایی هستند.

عمل بینی تنفس را برای شما راحت‌تر می‌کند


 

عمل بینی

بیشتر بیمارانی که عمل بینی انجام می‌دهند از شنیدن این موضوع خوشحال می‌شوند ، که عمل بینی اغلب مشکلات تنفسی را که سال ها با آن زندگی‌کرده‌اند،  اصلاح می‌کند. هنگامی که عمل بینی عملکردی را توسط یک جراح پلاستیک کارآمد انجام می‌دهید، می‌تواند مشکلات زیر را اصلاح کند:

  • انحراف بینی، که دیواره‌ای است که سوراخ‌های سمت راست و چپ بینی را از هم جدا می‌کند و ممکن است خم شده، خمیده یا چرخیده باشد.
  • بزرگ شدن شاخک های بینی که غشای مخاطی هستند که استخوان را پوشانده و در یک سطح درجه بندی شده ردیفی در سرتاسر حفره بینی وجود دارد.
  • پولیپ بینی که بافت خوش‌خیم و انگوری شکل هستند که اغلب باعث سخت شدن تنفس می‌شود. 
  • افتادگی دریچه بینی، که زمانی رخ می‌دهد که راه هوایی باریک بینی دچار افتادگی می‌شود، که ممکن است با تنفس معمولی رخ داده یا هنگامی که در طول ورزش تنفس شدید انجام دهید.

سوالاتی درباره عمل بینی


 

سوالاتی که درباره عمل بینی پرسیده می‌شود که در اینجا به آنها پاسخ داده می‌شود.

آیا احتمال از دست دادن دائمی حس بویایی وجود دارد؟

از دست دادن دائمی

خطر از دست دادن دائمی حس بویایی و چشایی بسیار کم است و به ندرت رخ می‌دهد.

آیا می‌توان کاری انجام داد تا حس بویایی سریع‌تر بهبود یابد؟

حس بویایی سریع‌تر بهبود یابد

بهترین کاری که می‌توان برای برگشت حس بویایی انجام داد این است که دستورالعمل‌هایی که جراح بعد از جراحی به شما می‌دهد، دنبال کنید. برای انجام اینکار باید هرکاری را که می‌توانید انجام دهید، تا مطمئن شوید که دوران بهبودی بدون هیچ گونه عوارضی باشد. استفاده از کیسه یخ روی صورت در  روزهای پس از عمل بینی می‌تواند سرعت بهبودی را بیشتر کرده و ورم کمتر شود ، اما باید قبل از انجام این درمان‌های اضافی با جراح تماس گرفته و مشورت کنید.

در 24 ساعت اول پس از جراحی باید غذاهای سرد و شیرین مانند کلوچه یا نوشیدنی زنجبیلی مصرف کنید تا عوارض  بیهوشی را کاهش دهید. پس از چند روز ، غذاهای نرم مانند پوره سیب زمینی، اسموتی ، بلغور جو و سوپ پیشنهاد می‌شود. غذاها و نوشیدنی گرم همراه با غذاهای ادویه دار چون رگ‌های خونی را گشاد می‌کنند نباید مصرف شود، چرا که باعث افزایش کبودی و ورم می‌شود. پزشک همچنین برای هفته اول پیشنهاد می‌دهد که از خوردن غذاهایی که جویدن آنها سخت است خودداری کنید. در هفته دوم پس از جراحی می‌توانید به رژیم غذایی طبیعی خود برگردید.

بسیاری از جراحان بینی ،خوردن بستنی ،نوشیدن آب فراوان وآب کرفس را برای بهبودی سریع تر و کاهش تورم در روزهای اول عمل بینی توصیه می کنند.

دیگر عوارض احتمالی عمل بینی چیست؟

 

عوارض

در بیشتر بیماران ، عمل بینی دوران بهبودی آنها دردناک نیست. ورم و  ناراحتی در روز دوم و سوم به اوج می‌رسد، بخصوص اگر پک بینی شما برداشته نشده باشد ، اما بهبودی معمولاً پس از این بهبود می‌یابد. اگر پک بینی هنوز در بینی وجود داشته باشد، در روز دوم و سوم برداشته می‌شود.

برای نفس کشیدن بهتر ،چطور بعد از رینوپلاستی باید خوابید؟

پس از عمل بینی باید به پشت بخوابید  در حالی که سر شما با استفاده از دو بالش بالاتر از بقیه بدن باشد، و حداقل یک هفته به این حالت بمانید تا ورم شما کاهش یابد. پزشک ممکن است از برخی از بیماران بخواهد تا مدت طولانی‌تری به این حالت بخوابند تا از آسیب به بافت بینی جلوگیری شود. با توجه به شرایط خاص شما دستورالعمل‌های شخصی به شما داده خواهد شد.

آیا عمل ترمیمی برای اصلاح حس بویایی بعد از عمل بینی توصیه می شود؟

عمل ثانویه بینی روی بیمار اغلب عمل ترمیمی یا عمل اصلاح بینی نامیده می‌شود. انجام عمل روی بینی که یکبار تحت جراحی قرار گرفته است، بسیار پییچده از عمل اولیه بینی است. اگر نتیجه عمل اول برای شما راضی کننده نیست، ممکن است نیاز به عمل ثانویه داشته باشید.  باید حداقل یک سال پس از عمل اول منتظر بمانید و سپس برای عمل ترمیمی اقدام کنید تا بینی شما زمان کافی برای بهبودی داشته باشد. به یاد داشته باشید که بینی شما  تا 12 ماه پس از عمل بینی به تغییرخود ادامه می‌دهد، از این رو چیزی که در ابتدا به نظر نتیجه ای ناامید کننده باشد، می‌تواند دقیقا به چیزی که دوست دارید دست یابید. (برعکس، نتیجه اولیه ممکن است بدتر نیز شود). دلیل دیگری برای اینکه عمل ترمیمی بینی انجام ادهید این است که ممکن است پس از عمل بینی به آن آسیب وارد شود. در مواردی که به بینی آسیب وارد می‌شود، با پزشک درباره اینکه نیاز به عمل ترمیمی دارید یا خیر با پزشک صحبت کنید.

آیا عمل بینی صدا را تغییر می‌دهد؟

احتمال اینکه عمل بینی صدای شما را تغییر دهد بسیارکم است، اما درصد احتمال کمی وجود دارد . به عنوان مثال ، اگر ساختار بینی شما تغییر کندف بخصوص اگر انحراف بینی شما بهبود یافته و صاف شود، ممکن است در کیفیت صدای شما تغییر کمی ایجاد شود. برخی از خوانندگان این تغییر را مناسب می‌دانند بخصوص اگر این کار باعث باز شدن راه هوایی آنها برای طنین صدا باشد. چون حفره بینی هنگام آواز خواند با صدای شما طنین انداز می‌شود، تغییر ساختار می‌تواند تغییرات بسیار کمی در کیفیت صدا ایجاد کند. اما هنگامی که بحث به عمل بینی و آواز خواندن می‌رسد، نگرانی زیادی وجود ندارد که بر صدای شما تاثیر زیاد و چشمگیری داشته باشد.

آیا عمل بینی می‌تواند انحراف بینی را در افرادی که دچار مشکلات تنفسی هستند اصلاح کند؟

روش اعمال شده که همزمان با عمل بینی انجام می‌شود می‌تواند انحراف بینی را صاف کند. این روش سپتوپلاستی نامیده می‌شود، که اغلب با عمل بینی ترکیب شده تا هم مشکل زیبایی و عملکردی بینی را اصلاح کند. روش ترکیبی سپتورینوپلاستی نامیده می‌شود. اگر نیار به اصلاح ویژگی زیبایی بینی ندارید، اما باید انحراف بینی را اصلاح کنید تا انسداد بینی را برطرف کنید، می‌توانید سپتوپلاستی را به تنهایی انجام دهید.

کپی فقط با ذکر لینک و منبع بلامانع است.

اطلاعات تماس

آدرس: اصفهان- خيابان توحيد جنوبي - چهار راه پليس - مجتمع ژيوار - طبقه دوم
031-31312355
0098-9134336787

مکان مطب روی نقشه