زبان خود را انتخاب کنید

5

خطوط خنده به چین‌هایی گفته می‌شود که از دو طرف بینی به گوشه‌ی دهان امتداد دارند و گاهی اوقات با کمی انحناء در زیر لب، ظاهر پرانتز مانندی را ایجاد می‌کنند. این خطوط ممکن است نسبتاً عمیق، یا تا حدی عمیق باشند که به نظر می‌رسد پوست صورت بر روی خط خنده افتاده است. بسیاری از افراد در دهه‌ی چهل سالگی خود شاهد این نشانه‌‌ی پیری هستند، اگرچه جوانانی که دارای گونه‌های برجسته هستند نیز ممکن است خطوط خنده را در صورت خود مشاهده کنند. این خطوط اغلب با گذشت زمان عمیق‌تر شده و به چهره‌ی فرد ظاهری خسته و مسن می‌دهد.

علت‌ها و عوامل ایجاد خطوط خنده


 اگرچه پیدایش خط لبخند بخشی از روند طبیعی پیری است، اما عواملی وجود دارد که می‌تواند موجب ظهور زودهنگام این خطوط گردد. عوامل محیطی، مانند اشعه‌ی ماوراء بنفش (UV) خورشید و سیگار کشیدن، می‌تواند موجب خشکی پوست شما شود و در نتیجه این چین و چروک‌ها زودتر ظاهر گردد. اگر از یک رژیم غذایی ناسالم پیروی می‌کنید و بیش از حد الکل می‌نوشید، ممکن است در سنین جوانی شاهد چین و چروک و خطوط خنده در صورت خود باشید و نیاز به درمان خط لبخند داشته باشید.

آسیب‌های نور خورشید

چین و چروک معمولاً در مناطقی ظاهر می‌شود که بیشتر در معرض نور آفتاب است، مانند صورت، گردن و یا پشت دست. دلیلش این است که اشعه‌ی UV خورشید به DNA سلول‌های پوست شما آسیب رسانده و باعث پیری پوست و کاهش خاصیت کشسانی آن می‌شود.

سیگار کشیدن

سیگار کشیدن به شیوه‌های مختلفی بر پوست شما تأثیر منفی می‌گذارد. سیگار باعث خشکی پوست و تنگ شدن عروق خونی شما می‌گردد. این مسئله موجب کاهش اکسیژن‌رسانی و انتقال مواد مغذی حیاتی به پوست شده و می‌تواند از میزان سفتی پوست شما بکاهد. در نتیجه، افرادی که سیگار می‌کشند، بیشتر احتمال دارد که در سنین جوانی، دچار چین و چروک صورت مانند خط خنده، خط اخم و چین و چروک اطراف چشم شوند. جمع کردن لب‌ها در هنگام سیگار کشیدن نیز باعث می‌شود چروک‌ها و خطوطی در اطراف دهان و چشم‌ها ایجاد شود.

درمان چین و چروک و خطوط خنده


 

6

دکتر جعفری پور روش‌های مختلف و کارآمدی برای کاهش چین و چروک‌های صورت، نرم و صاف و جوان شدن پوست دارد. این درمان‌ها به طور خصوصی در مطب دکتر جعفری پور به شما ارائه می‌گردد. اگر شما به دنبال درمان چین و چروک‌های صورت خود هستید، می‌توانید با اطمینان به ایشان مراجعه نموده و از مزایای جدیدترین روش‌های درمانی بهره‌مند شوید.

دستیاران دکتر جعفری پور آماده‌ی پاسخگویی به سؤالات شما در زمینه‌ی خط خنده و روش‌های درمان آن هستند. جهت دریافت مشاوره، طرح سؤال و گرفتن نوبت می‌توانید با ما با شماره :31312355-031 تماس حاصل نمایید.

کرم‌ و ژل

کرم‌های متعددی در بازار وجود دارد که ادعا می‌شود موجب از بین بردن خط خنده می‌شوند، اما آنها قادر به رفع چین و چروک‌های صورت نیستند. کرم‌ و ژل‌های حاوی رتینوئید (شکلی از ویتامین( A  ممکن است خطوط ریز و برخی از نشانه‌های خفیف‌تر پیری را بهبود بخشد. این محصولات در واقع پوست شما را سفت‌تر می‌کنند، به طوری که خطوط ریز آن کمتر قابل مشاهده است.

برخی از کرم‌های حاوی رتینوئید به صورت بدون نسخه در بازار موجودند، اما شما برای تهیه‌ی سایر کرم‌ها به تجویز پزشک نیاز دارید.

با این حال، این محصولات با عوارض جانبی نیز همراهند. به عنوان مثال، این ‌کرم‌ها می‌تواند پوست شما را تحریک کرده و آن را بیشتر مستعد آسیب خورشید و آفتاب‌سوختگی کند. همیشه دفترچه‌ی اطلاعات و بروشور کرم‌ها را بخوانید. در صورت هرگونه سؤال، با داروساز و یا پزشک خود مشورت کنید.

کرم‌های دیگری که ممکن است به کاهش چین و چروک شما و رفع خط خنده کمک کند، شامل کرم آنتی اکسیدان است که حاوی ویتامین C، B و E می‌باشد. عملکرد این کرم‌ها جلوگیری از آسیب رساندن رادیکال‌های آزاد تولید شده توسط خورشید، استرس و آلودگی به پوست شماست.

پیلینگ شیمیایی

هدف از پلینگ (لایه‌برداری)‌ شیمیایی، بهبود و صاف شدن بافت پوست صورت شماست. در این روش از مواد شیمیایی مختلف برای برداشتن لایه‌های بیرونی آسیب دیده‌ی پوست شما استفاده می‌شود که می‌تواند به کاهش خطوط و چین و چروک صورت و خط لبخند شما کمک کند. درجات پیلینگ شیمیایی می‌تواند از لایه‌برداری خفیف (که می‌توانید بدون نسخه تهیه کنید) تا لایه‌برداری عمیق‌تر باشد که انجام آن نیاز به یک پزشک با تجربه در یک کلینیک یا بیمارستان دارد. مانند تمام درمان‌ها، هر چه آماده‌سازی بیشتر باشد، اثرات درمان قوی‌تر و خطرات ضمنی آن نیز بیشتر خواهد بود. اگر پوست شما دارای خطوط ریز باشد، لایه‌بردارهای بدون نسخه را می‌توانید برای بهبود ظاهر پوست خود و از بین بردن خط لبخند تهیه و استفاده کنید.

لیزر صورت

هدف از لیزر صورت، کاهش اسکارهای خفیف و یا خطوط و چین و چروک‌های ناشی از آسیب خورشید و روند طبیعی پیری است.

در این روش، لیزر (باریکه‌ای از نور با انرژی بالا) برای حذف لایه‌های بیرونی پوست صورت و همچنین تحریک رشد کلاژن جدید استفاده می‌شود. همزمان با التیام پوست، لایه‌ی جدیدی از پوست که نرم‌تر و کمتر چروکیده است و اسکار کمتری دارد، تشکیل می‌شود. هر چه شدت درمان لیزر بیشتر باشد، تاثیر آن بیشتر است و مدت زمان التیام و خطرات ضمنی آن نیز بیشتر خواهد بود.

تزریق بوتاکس

تزریق بوتاکس ممکن است برخی از انواع چین و چروک را کاهش دهد. تزریق بوتاکس اغلب برای درمان خط خنده یا چین و چروک‌های دیگر ناشی از حالات چهره استفاده می‌شود. بوتاکس همچنین می‌تواند خطوط گوشه‌های چشم (پا کلاغی) را کاهش دهد. سم بوتولینوم تنها می‌تواند چین و چروک‌های فعال را کاهش دهد که توسط فعالیت‌های عضلانی ایجاد می‌شود. تزریق بوتاکس خط خنده برای چین و چروک و یا خطوطی که با حالات چهره‌ی شما تغییر نمی‌کنند، بی‌تاثیر است.

ممکن است تأثیرگذاری درمان بوتاکس خط خنده ، یک تا پنج روز طول بکشد و بهترین نتایج پس از حدود یک یا دو هفته قابل مشاهده است. ماندگاری تاثیرات درمان باید سه تا شش ماه باشد. برای حفظ اثرات درمان، شما نیاز به تکرار تزریق بوتاکس خواهید داشت.

اگر شما در دوران بارداری یا شیردهی هستید و یا مبتلا به یک اختلال عصبی (مانند میاستنی گراویس باشید) تزریق سم بوتولینوم برای شما مناسب نیست. تزریق بوتاکس، چین و چروک‌های ناشی از آسیب نور خورشید را درمان نمی‌کند.

تزریق چربی

هدف از تزریق چربی، چاقی صورت و توپر کردن، نرمی و صاف کردن پوست است. روش تزریق چربی اغلب به منظور کاهش خطوط در اطراف چانه و لب و خوش‌فرمی لب‌ها انجام می‌شود. همچنین طیف وسیعی از ژل وجود دارد که دارای عملکرد و تاثیرات مختلفی هستند که می‌توان آنها را به طور موقت یا دائم استفاده کرد.

ژل‌های دائمی هماهنگ و منطبق با تغییرات صورت شما به دلیل افزایش سن، نخواهد شد. بنابراین این نوع ژل به اندازه‌ی ژل‌های موقت استفاده نمی‌شود. دکتر جعفری پور معمولاً استفاده از ژل‌های غیر دائمی را توصیه می‌کند. این ژل‌ها یا مصنوعی هستند، یا از موادی ساخته شده‌اند که شباهت زیادی به اسیدی دارد که به طور طبیعی در بدن شما موجود است. دکتر جعفری پور ژل را توسط یک سوزن کوچک به منطقه‌ی مورد نظر تزریق می‌کند.

اثرات درمانی ژل، بسته به نوع ژل و منطقه تحت درمان، معمولاً از 3 تا 18 ماه طول می‌کشد. اگر دوام طولانی‌تری می‌خواهید، باید تزریق ژل را تکرار کنید.

مزوتراپی

مزوتراپی به عنوان یک روش تقویت کننده‌‌ی پوست انجام می‌شود. هر تزریق حاوی ویتامین‌ها، اسیدهای آمینه و داروهایی است که به طور اختصاصی برای هر بیمار و نیازهای منحصر به فرد او ساخته می‌شود. این تزریق همچنین می‌تواند سطح اسید هیالورونیک پوست را که در طول زمان کاهش یافته است، جبران کند. به طور معمول مشاهده‌ی نتایج مورد نظر به چند جلسه درمان نیاز دارد. این روش با حداقل تهاجم و با کبودی مختصری همراه است که تنها عارضه جانبی آن می‌باشد.

روش ومپایر – پی‌.آر.پی

این روش شامل تزریق مجدد خون بیمار به پوست صورت است. تزریق مجدد خون به تولید کلاژن‌های جدید و همچنین انرژی بخشی سلول‌های پوست صورت کمک می‌کند. این روش موجب چاقی صورت و سفتی پوست آن می‌شود. بعلاوه روشی 100٪ ایمن است، زیرا تنها خون خود بیمار به او تزریق می‌شود، بنابراین هیچ‌گونه ‌خطر عوارض جانبی وجود ندارد. این درمان تنها یک ساعت طول کشیده و نتایج آن پس از چند روز قابل مشاهده است. درمان باید هر شش ماه دوباره تکرار شود که این مدت برای برخی از بیماران می‌تواند طولانی‌تر باشد.

جراحی زیبایی

لیفت صورت برای رفع خطوط لبخند

جراحی لیفت صورت یکی از گزینه‌های برطرف کردن خط خنده از طریق عمل جراحی است. در واقع لیفت صورت برای رفع خطوط خنده، از بخش میانی صورت انجام می‌شود. این عمل با کشیدن پوست افتاده بر روی گونه‌ها موجب کاهش خطوط خنده و برجسته سازی گونه می‌شود.

کاشت گونه برای رفع خطوط خنده

 پروتزهای گونه متفاوت با ژل‌های تزریقی هستند. روش کاشت گونه شامل جراحی کاشت پروتز در گونه و رفع خطوط خنده است. اگر این عمل به خوبی انجام ‌شود، نه تنها خطوط خنده‌ی شما برطرف خواهد شد، بلکه کانتور طبیعی و گونه‌های رویایی خود را خواهید داشت.

رفع خط خنده با برش جراحی (اکسزیون)

در این روش با یک عمل جراحی، پوست در محل خطوط خنده به طور کامل قطع و برداشته می‌شود. این روش تمام عیار می‌تواند بهترین درمان خط خنده باشد.

تصمیم‌گیری برای درمان چین و چروک صورت


 جمع آوری تمام اطلاعات و حقایق مورد نیاز برای تصمیم‌گیری و انتخاب درمان بسیار مهم است. برای انتخاب خود تا زمان کسب آگاهی و اطلاعات کامل در این زمینه عجله نکنید. مراجعه به یک پزشک متخصص و مجرب، از اهمیت شایانی برخوردار است. اگر نمی‌دانید چگونه به این انتخاب مهم برسید، پزشک‌تان می‌تواند شما را راهنمایی کند.

به یاد داشته باشید که هرچند بسیاری از افراد از نتیجه‌ی عمل خود راضی هستند، اما همیشه این احتمال وجود دارد که انتظارات شما برآورده نشود و انجام درمان با خطرات سلامتی و عوارض همراه باشد.

قبل از اینکه تصمیم به انجام درمان بگیرید، در مورد نتایجی که امیدوارید از درمان به دست آورید و نتایج واقع‌بینانه‌ای که می‌توانید انتظار داشته باشید، به دقت فکر کنید. درک اینکه برخی از این درمان‌ها فقط برای هدف خاصی طراحی شده‌اند، بسیار مهم است.

  • تزریق سم بوتولینوم تنها چین و چروک‌های ناشی از فعالیت عضلانی را بهبود می‌بخشد.
  • تزریق ژل و چربی می‌تواند برای خطوط ریز و چین و چروک عمیق‌تر مورد استفاده قرار گیرد، اما نمی‌تواند افتادگی پوست را اصلاح کند.
  • لیزر صورت می‌تواند موجب تغییر در رنگدانه‌های پوست شما شود، بنابراین هر چه پوست شما تیره‌تر باشد، این درمان برای شما مناسب‌تر است.
  • جراحی زیبایی برای چروک‌ها و خطوط ملایم توصیه نمی‌شود. اما اگر به دنبال رفع افتادگی پوست، چربی اضافی و چین و چروک‌های عمیق هستید، این روش یک گزینه مناسب برای شماست.

درمان‌های چین و چروک در بسیاری از مکان‌ها، از کلینیک گرفته تا درمانگران زیبایی ارائه می‌شود، اما برخی از این درمان‌ها تحت نظارت انجام نمی‌شوند. تا آنجا که می‌توانید در مورد هر نوع درمانی که می‌خواهید انجام دهید و میزان آموزش و تجربه‌ی کسی که این درمان را برای شما انجام می‌دهد، تحقیق کنید. اگر به دنبال عمل جراحی هستید، اما در مورد شرایط آن مطمئن نیستید، پزشک‌تان می‌تواند شما را در این زمینه راهنمایی کند. این نکات مهم را به یاد داشته باشید:

  • تزریق سم بوتولینوم تنها با تجویز پزشک باید انجام شود.
  • همیشه قبل از هر گونه درمان، مجوز آن مرکز را جویا شوید.

اطلاعات تماس

آدرس: اصفهان- خيابان توحيد جنوبي - چهار راه پليس - مجتمع ژيوار - طبقه دوم
031-31312355
0098-9134336787

مکان مطب روی نقشه