زبان خود را انتخاب کنید

diabet

 

دیابت یکی از شایع‌ترین بیماری‌های متابولیسمی است. در افراد مبتلا به دیابت، در متابولیسم گلوکز مشکل وجود دارد، بنابراین سطح قند خون دچار اختلال می‌شود که منجر به مشکلاتی در اندام‌های مختلف بدن می‌گردد. در ادامه درباره جراحی بینی برای افراد مبتلا به دیابت بحث می‌کنیم.

اگرچه ممکن است دیابتی بودن نیاز به تلاش و آماده‌سازی کمی بیشتر قبل از رینوپلاستی داشته باشد، اما قطعا می‌توان یک جراحی بینی موفق را تجربه کرد. مهم است که در ابتدا توسط پزشک یا متخصص داخلی خود چکاب شوید و قبل و بعد از جراحی به طور جدی دیابت خود را کنترل کنید. با انجام اقدامات احتیاطی لازم، دیابت کنترل شده هیچ تهدید جدی برای فرآیند عمل بینی شما به همراه نخواهد داشت.

بیماری دیابت


در بیماری دیابت در متابولیسم و قند خون مشکل وجود دارد. انسولین نوعی هورمون است که از غده پانکراس ترشح می‌شود و باعث ورود گلوکز به سلول‌ها و همچنین کنترل استفاده از گلوکز در سلول‌ها برای تولید انرژی می‌شود که این کار باعث کاهش سطح قند خون می‌گردد. در افراد مبتلا به دیابت، توانایی تولید انسولین از بین رفته است (نوع اول) و یا بدن آنها را در مقابل عملکرد انسولین مقاومت می‌کند (نوع دوم). در هر صورت، انسولین نمی‌تواند وظیفه اصلی خود را انجام دهد به طوری که سطح قند خون افزایش می‌یابد و مشکلاتی را در دیگر اعضای بدن ایجاد می‌کند.

دو نوع دیابت وجود دارد: دیابت نوع یک و دیابت نوع دو

  • دیابت نوع یک: 5 تا 10 درصد افراد مبتلا به این نوع دیابت هستند. این بیماری ژنتیکی است و قبل از سن 30 سالگی ظاهر می‌شود. در دیابت نوع یک، سلول‌های بتای پانکراس از بین رفته‌اند. بنابراین در تولید انسولین مشکلی وجود دارد. در نتیجه دیابت نوع یک دیابت ملیتوس نیز نامیده می‌شود.
  • دیابت نوع دو: 90 تا 95 درصد از افرادی که از دیابت رنج می‌برند، این نوع دیابت را دارند. در دیابت نوع دوم، انسولین تولید می‌شود، اما بدن در برابر عملکرد این هورمون مقاومت می‌کند. بنابراین انسولین نمی‌تواند وظیفه اصلی خود را انجام دهد. از این رو گلوكز برای استفاده سلول‌ها در دسترس نيست و انرژی مورد نياز آنها تامین نمی‌شود و در نتيجه سطح گلوكز خون افزايش می‌يابد.

مشکلات بیماران دیابتی حین عمل بینی


شایان ذکر است که علی‌رغم استفاده از بیهوشی، بدن حتی در طول عمل جراحی به علت ایجاد برش، تنشی را تجربه می‌کند. این استرس باعث تولید هورمون‌ها و مواد دیگر می‌شود که اثرات متنوعی بر سطح قند خون دارند. اگر چه سطح قند خون قبل از جراحی بینی کنترل می‌گردد، اما با توجه به فشار ناشی از عمل جراحی می‌تواند نامنظم شود. به همین دلیل توصیه می‌شود که یک بیمار دیابتی در بیمارستان تحت عمل جراحی بینی قرار گیرد تا سطح قند خون به صورت منظم و با دقت بررسی شود.

سطح قند خون بالا باعث اختلال در روند بهبودی مناسب بدن می‌شود. بروز پارگی زخم، که در آن زخم دوباره باز می‌شود، در بیماران مبتلا به سطح قند خون بالا نسبت به افراد دارای سطح قند خون طبیعی شایع‌تر است. علاوه بر قند، سطح بالای هموگلوبین  A1، که در صورت وجود مشکل در کنترل دیابت ایجاد می‌شود، نیز می‌تواند خطر بروز باز شدن زخم را افزایش دهد.

در جراحی بینی، برشی ایجاد می‌شود؛ این بدان معنی است که برای بهبودی کامل بیماران این برش باید به درستی التیام یابد. در محل برش، اسکار شکل می‌گیرد. در بیماران دیابتی ممکن است که زخم به سرعت بیمارانی که میزان قند خون طبیعی دارند، بهبود نیابد. هرچه زخم به مدت بیشتری باز باشد و به طور کامل بهبود نیابد، بیشتر احتمال دارد که بیمار عوارضی را تجربه کند. مهم است که بیماران به درستی در مورد چگونگی مراقبت‌های اضافی از نقاط برش خود آموزش داده شوند تا خطر عوارض در طی دوره بهبودی را کاهش دهند.

عمل بینی برای دیابتی‌ها چگونه انجام می‌شود؟


سطح قند خون یکی از معیارهای مهمی است که باید بررسی و کنترل شود. افرادی که به علت مشکلات خاصی بعد از جراحی بینی دچار دیابت هستند، نگران انجام رینوپلاستی می‌باشند.

افرادی که دچار دیابت هستند، در صورت رعایت موارد زیر، می‌توانند جراحی زیبایی بینی انجام دهند.

  • در جلسه مشاوره قبل از عمل جراحی بینی لازم است که بیمار جراح بینی را در مورد دیابت خود مطلع کند و سوابق پزشکی و داروهای خود را نیز توضیح دهد. آزمایشات مورد نیاز باید برای تعیین سطح قند خون انجام شود. اگر سطح قند خون بالا باشد، پزشک اقدامات لازم برای کنترل آن را بیان خواهد کرد. لازم به ذکر است که قند خون ناشتا حدود 150 میلی گرم یا کمتر خوب است و هیچ مشکلی برای جراحی بینی ندارد. این کار پزشکان را در کنترل قند خون قبل، در طول و بعد از جراحی کمک خواهد کرد.
  • همانطور که بیماران دیابتی می‌دانند، مدت زمان بهبودی زخم‌ها و برش‌ها نسبت به افراد معمولی طولانی‌تر است و بسیار مهم است که بهبودی تحت نظر قرار گیرد و محل برش تمیز نگه داشته شود. با مشورت با جراح در مورد سابقه پزشکی و مراقبت‌های دیابتی خود، برای یک عمل جراحی بینی بی خطر و موفق مشارکت خواهید داشت.

اطلاعات تماس

آدرس: اصفهان- خيابان توحيد جنوبي - چهار راه پليس - مجتمع ژيوار - طبقه دوم
031-31312355
0098-9134336787

مکان مطب روی نقشه