جراحی زیبایی گوش ثانویه(ترمیم) گوش به علت قرار گرفتن در دو طرف سر،نقش عمده ای در زیبایی صورت دارد.گوش های برجسته که از حالت معمول بیرون زدگی بیشتری از سر دارند را می توان با روش جراحی پلاستیک زیبایی گوش اصلاح کرد. گاهی اوقات به دنبال این عمل زیبایی گوش،نتیجه دلخواه عاید بیمار نمی شود.این نتایج نامطلوب شامل:

1-عدم تقارن دوطرف

2-عدم اصلاح کامل برجستگی گوش

3-چسبیدگی بیش ازحد گوش به جمجمه

4-تغییرشکل نازیبایی گوش در اثر جراحی

5-گوشت اضافه درمحل بخیه ها در پشت گوش

6-برجسته بودن نخ های بخیه زیبایی از جلو یا پشت گوش

7-دردناک بودن گوش به صورت عادی یا هنگام فشار روی گوش(موقع خوابیدن)

8-نوک تیزبودن بیش ازحد بالای گوش (اصطلاحا گوش الاغی) 00

در صورتی که هرکدام از موارد ذکرشده در بالا وجود داشته باشد و به حدی باشد که بیمار را نگران کند یا رضایت بیمار را به طورکامل جلب ننماید،نیاز است که این جراحی زیبایی گوش دوباره تکرار شود و از تکنیک های پیشرفته تر استفاده شود و آن قسمتی که مشکل دارد اصلاح گردد. در جراحی مجدد زیبایی گوش(روتوش یا عمل ثانویه)معمولا نخ های بخیه قبلی کشیده می شوند و اگر گوش هنوز برجسته باشد با نخ های قوی تر برجستگی اصلاح می شود. اگر گوشت اضافه پشت گوش باشد،گوشت اضافه برداشته می شود و مجددا بخیه می شود. اگر گوش حالت نوک تیز(گوش الاغی) داشته باشد،نیاز است بخیه ها کامل باز شوند و جهت بخیه ها عوض گردد تا گوش حالت زیباتر و گردتر پیداکند. اگر در اثر برش های قبلی گوش،حالت ناصافی روی غضروف گوش باشد نیاز است قسمت اضافی غضروف تراشیده شود و اگرنقصان غضروف باشد از غضروف بینی یا دنده به غضروف گوش پیوند زده می شود. گاهی اوقات دردناک بودن گوش درحالت معمولی و یا هنگام خوابیدن روی گوش به علت جنس بخیه هایی است که استفاده شده،دراین صورت نیاز است که بخیه های قبلی باز شود و از بخیه هایی با جنس بهتر استفاده گردد.

با تشکر دکتر مسعود جعفری پور