زبان خود را انتخاب کنید

tangimajari

   
تنگی مجرای بینی یک اختلال تنفسی است که می‌تواند منجر به گرفتگی شدید بینی، خر و پف و تنفس از دهان شود. بسیاری از پزشکان تنگی دریچه بینی را به عنوان دلیل اصلی مشکلات سینوسی در نظر نمی‌گیرند، بنابراین مهم است که تمام علائم خود را به پزشک گوش و حلق و بینی یا متخصص سینوس توضیح دهید. شما باید لیستی از داروهای خود داشته باشید و هر گونه جراحی قبلی بینی، را مطرح کنید. خوشبختانه، درمان‌های متعددی برای رفع تنگی دریچه بینی در دسترس است. در زیر اطلاعاتی راجع به این وضعیت را بخوانید و به سمت بهبود تنفس خود گام بردارید!
­
اگر یک مشکل عملکردی مانند تنگی مجرای بینی دارید که شما را نگران می‌کند، برای ارزیابی مشکل، قرار ملاقاتی با متخصص گوش و حلق و بینی ترتیب دهید. پزشک بهترین روش درمان را ارائه پیشنهاد خواهد داد و شما می‌توانید اقدامات لازم برای بازگرداندن تنفس به حالت عادی را شروع نمایید. به یاد داشته باشید که این وضعیت یکی از شایع‌ترین علل انسداد جریان هوای بینی است، بنابراین فراموش نکنید که لیستی کامل از علائم خود ارائه کنید. برای دریافت اطلاعات بیشتر یا جهت رزرو نوبت می‌توانید با شماره‌ 03136266851 تماس حاصل نمایید.

مجرای بینی چیست؟


tangimajari1
 
در واقع در هر طرف بینی یک دریچه بینی داخلی و یک دریچه خارجی وجود دارد. دریچه‌های بینی، بخشی از بینی هستند که باریک‌ترین قسمت در راه هوایی بینی می‌باشند. این دریچه‌ها در نواحی وسط و پایین بینی وجود دارند. دریچه خارجی شامل چهار بخش است:
  • سپتوم قدامی
  • دیواره جانبی بینی
  • سر مخروط پایین
  • روزنه گلابی شکل استخوانی
دریچه داخلی شامل دو بخش است:
  • سپتوم (تیغه) بینی از زیر استخوان‌های بینی تا نزدیکی نوک بینی
  • غضروف جانبی بالایی که از تیغه میانی زیر استخوان بینی در هر طرف گسترش می‌یابد.
اغلب جریان هوای محدودی در مجاری بینی وجود دارد، زیرا باریک‌ترین قسمت راه هوایی بینی هستند و معمولا دریچه برای محدود کردن جریان هوا کار می‌کند. تنگی دریچه بینی وضعیتی است که زمانی رخ می‌دهد که دریچه بینی ضعیف شده یا باریک شود. این وضعیت اغلب بعد از رینوپلاستی مورد توجه قرار می‌گیرد، زیرا بروز آن به هر گونه اصلاح یا تغییر در ساختار اصلی بینی حساس است. تنگی مجرای بینی باعث افزایش مقاومت در هنگام تنفس، شبیه به احساس عدم توانایی در کشیدن هوای کافی برای تنفس مناسب است.  

دلایل


شایع‌ترین علل تنگی دریچه بینی عبارتند از:
  • عمل جراحی زیبایی بینی در گذشته (از جمله برداشتن قوز بینی)
  • ضربه به بینی یا شکستگی بینی (باعث التهاب، بافت متورم یا بافت اسکار بیش از حد می‌شود.)
  • نقص مادرزادی در غضروف بینی (به عنوان مثال، سوراخ‌های باریک بینی و یا کولوملای پهن)
  • انحراف بینی
  • پیری (روند پیری به طور طبیعی موجب ضعف در ساختار کلی بینی می‌شود.)
 

علائم


tangimajari2

اگر تردید دارید که ممکن است از دچار تنگی دریچه بینی باشید، به پزشک مراجعه نمایید. او شما را معاینه می‌کند تا علائم مختلف بیماری را ارزیابی نماید. به عنوان مثال، یک بینی کج شده یکی از علائم هشدار دهنده است. پزشک ممکن است از شما بخواهد که یک نفس عمیق بکشید و بررسی کند که آیا تنگی شدید در طرفین بینی وجود دارد یا خیر. کوچک کردن بیش از حد بینی در عمل رینوپلاستی، که در آن بینی بسیار باریک می‌شود، ممکن است به تنگی دریچه بینی منجر شود. شایع‌ترین نشانه‌های تنگی مجرای بینی در زیر آمده است.
  • گرفتگی شدید بینی و مشکل مشخص در تنفس از داخل بینی
  • انسداد بینی و راه‌های عبور سینوس
 

تشخیص


توصیه می‌شود برای تعیین اینکه آیا دچار تنگی دریچه بینی هستید، به پزشک متخصص گوش و حلق و بینی (ENT) مراجعه کنید. برای بررسی در خانه برای تشخیص این که آیا نیاز به انجام مشاوره با پزشک دارید، گونه خود را در سمتی که در آن دچار مشکل در تنفس هستید، بکشید. اگر متوجه شوید که در نتیجه آن، قادر به نفس کشیدن بهتر هستید، احتمالا مشکل دریچه بینی دارید. تشخیص تنگی دریچه بینی حتی توسط متخصصان با تجربه و ماهر گوش و حلق و بینی اغلب دشوار است، زیرا علائم تنگی دریچه بینی و سایر مشکلات تنفسی بینی معمولا با هم همپوشانی دارند. به عنوان مثال، علائم مشابه تنگی مجرای بینی در مخروط بینی بزرگ یا انحراف بینی نیز وجود دارد. برای تشخیص صحیح، پزشک شما به احتمال زیاد یک گزارش دقیق از سوابق پزشکی قبلی شما، از جمله هر گونه عمل جراحی بینی، درخواست خواهد کرد. پزشک همچنین ممکن است از طریق یک آندوسکوپی بینی معاینه بینی را انجام دهد که در این فرآیند از دستگاهی به نام اندوسکوپ بینی استفاده می‌کند تا درون حفره‌های بینی را مشاهده و وجود هر مشکلی را بررسی نماید. برای بعضی از بیماران، پزشک ممکن است یک رینومتری صوتی انجام دهد، به این ترتیب که از امواج صوتی برای تعیین ناحیه دریچه در حفره بینی استفاده می‌شود.

درمان


اگر دچار پیچ خوردگی بینی یا بد شکلی V  معکوس نیستید و تنفس شما برای شما قابل قبول است، لازم نیست کاری انجام دهید. اگر بعدا نظرتان عوض شد، با صبر کردن آسیب بیشتری به بینی وارد نخواهید کرد.  

باز کننده دریچه بینی

 
tangimajari3
 
گاهی اوقات بیماران درمان از طريق یک متسع کننده بینی را انتخاب می‌کنند. این مکانیزم، که عمدتا در شب استفاده می‌شود، کمک می‌کند تا به صورت دستی دریچه‌های بینی را بسط دهید و اغلب در قالب نوارهای صاف تنفسی فروخته می‌شوند، که همچنین توسط ورزشکاران و بیماران آپنه خواب مورد استفاه قرار می‌گیرد. مخروط‌های بینی را می‌توان در داخل سوراخ‌های بینی قرار داد تا دریچه‌ها باز شوند.

دارو

tangimajari4
 
اسپری‌های ضد انعقادی و استروئیدی بینی می‌توانند مخاط بینی را کاهش داده و برای بهبود تنفس، دریچه‌های بینی را به اندازه کافی باز کنند. باید مراقب بود که بیش از 3 روز متوالی از اسپری بینی افریون (اکسیمتازولین) استفاده نشود، زیرا ممکن است منجر به گرفتگی شدید مجدد شود.

جراحی دریچه بینی 

tangimajari6
 
پزشکان و محققان پزشکی معتقدند که عمل جراحی دائمی‌ترین و موثرترین روش درمان برای تنگی دریچه بینی است. اگر تنگی مجرای بینی موجب ایجاد نشانه‌های قابل توجهی شود، ممکن است به جراحی بزرگ کردن دریچه داخلی بینی نیاز باشد. این جراحی نیازمند استفاده از پیوند گسترش دهنده غضروف است که بین غضروف جانبی بالایی و تیغه بینی قرار می‌گیرد. این پیوند لبه بالایی و پایینی غضروف جانبی بالایی سپتوم را به هم متصل می‌کند. این عمل باید انحراف معکوس V را کاهش داده یا از بین ببرد، اما ممکن است طاق میان بینی را نیز گسترش دهد. افرادی که دارای تنگی شدید دریچه خارجی بینی هستند ممکن است نیاز به پیوند غضروف متفاوتی برای تقویت دیواره ضعیف بینی داشته باشند. معمولا پیوند بسط دهنده بالی شکل استفاده می‌شود. پیوندهای افزایش غضروف بالی شکل، گرافت‌هایی هستند که برای تقویت راه هوایی بینی در قسمت تنگی سوراخ بینی استفاده می‌شوند. به طور معمول، گرافت‌های بال مانند در بخش‌های جراحی زیر جلدی در ضعیف‌ترین قسمت غضروف‌های جانبی پایین قرار می‌گیرند. پیوندهای بسط دهنده بالی شکل می‌تواند از تیغه بینی، دنده یا غضروف گوش تشکیل شده باشد. با این حال، غضروف گوش، اغلب به شکل منحنی شکل می‌گیرد و آن را انتخاب ایده‌آلی برای بیماران دچار تنگی قابل توجه بینی می‌کند. تنگی دریچه بینی ممکن است پیچیده باشد و لازم است پزشک در روش‌های مختلف متبحر باشد تا در ترمیم آن موفق شود. اما برای افرادی که دچار تنگی دریچه بینی هستند، این فرآیند می‌تواند واقعا تغییر دهنده زندگی آن‌ها باشد.

اطلاعات تماس

آدرس: اصفهان- خيابان توحيد جنوبي - چهار راه پليس - مجتمع ژيوار - طبقه دوم
031-31312355
0098-9134336787

مکان مطب روی نقشه