darman-alerji1

با وجود این‌که تغییر فصل و فرارسیدن بهار برای برخی افراد بسیار لذت‌بخش است اما برای افراد مبتلا به آلرژی رویارویی با خطرحساسیت فصلی می‌باشد. اگر شما هم آلرژی دارید، مسلما باید بدانید که علائمی نظیر: عطسه، گرفتگی بینی و آبریزش مستمر چشم و بینی درطول شب‌ها چه احساسی دارد. هر ساله بسیاری از افراد مبتلا به آلرژی از طرق مختلف نظیر، مصرف داروهای خوراکی و یا پیشگیری از مواردی که موجب آلرژی می‌شوند به دنبال راهی برای تسکین علائم این بیماری هستند. اگر سال‌های طولانی است که دارای حساسیت فصلی هستید شاید با شنیدن این خبر متعجب شوید که راه حل‌های دائمی زیادی برای درمان این عارضه وجود دارد. درمان آلرژی با جراحی بینی شاید راه درمان حساسیت نباشد اما با اصلاح سایر مشکلات مرتبط با بینی و ساختار بینی تاثیر چشمگیری در تسکین علائم آلرژی خواهد داشت.

مراجعه به پزشک سینوزیست

قبل از تعیین درمان برای مشکلات آلرژی و سینوس بهترین کار مراجعه به یک پزشک متخصص سینوزیست و تشخیص علت دقیق بیماری است. ظاهرا به‌ نظر می‌رسد که بیماری سینوزیت مزمن شبیه آلرژی می‌باشد. بیماری سینوزیت به همان اندازه‌‌ی بیماری آلرژی در بین افراد شایع و رایج است. با وجود این‌که علائم این دو بیماری متفاوت هستند اما هردو به یک اندازه موجب اختلال در کار و زندگی شخصی می‌شوند. به‌عنوان مثال، افراد مبتلا به آلرژی معمولا از آبریزش بینی، خارش چشم و احتقان (تجمع خون و مخاط در بینی) رنج می‌برند درحالی‌که افراد مبتلا به سینوزیت دارای علائمی نظیر اختلال تنفس و احتقان هستند. لازم به ذکر است که بیماری آلرژی ممکن است منجر به التهاب سینوس‌ها و درنهایت بیماری سینوزیت شود.

بررسی جراحی سینوس و سینوپلاستی با بالن

با وجود این که حساسیت با روش‌هایی نظیر سینوپلاستی با بالن درمان نمی‌شود اما اگر زمینه‌ساز سینوزیت ‌باشد این روش می‌تواند موجب درمان سینوزیت و تسکین درد شود. در برخی موارد ساختار مسیر بینی و سینوس‌ها می‌توانند منجر به مشکلاتی شوند که با بیماری آلرژی تشدید می‌یابند. به عنوان مثال، انحراف سپتوم معمولا به راحتی موجب انسداد سینوس‌ها می‌شود. رشد مخاط در گذرگاه بینی می‌تواند موجب تشدید سینوزیت شود. در برخی موارد آلرژی منتهی به عفونت قارچی و درنهایت تورم و انسداد سینوس می‌گردد. روش درمانی سینوپلاستی بالن با بازکردن مسیر سینوس‌ها کمک شایانی به کاهش درد و فشار ناشی از سینوزیت می‌کند. در طول این جراحی کم‌تهاجمی، پزشک کاتتر بالن کوچکی را به داخل بینی بیمار تزریق کرده و با ترکیدن بالن، مسیرعبور هوا باز شده وسینوس‌ها کاملا تخلیه می‌شوند. با این جراحی، علائم مرتبط با سینوزیت نظیر فشار پشت چشم‌ها، سردرد و دندان درد در بیمار کاهش می‌یابد.

علائم انحراف سپتوم

در برخی موارد، افراد ممکن است علاوه‌ بر علائم آلرژی دارای مشکل انحراف سپتوم نیز باشند. سپتوم بخشی از غضروف است که گذرگاه بینی را به 2 بخش تقسیم می‌کند. در حالت ایده‌آل، سپتوم نباید فقط به یک سمت منحرف شود. هنگامی که فردی دارای انحراف بینی است، سپتوم با انحراف به یک سمت از مرکز بینی خارج شده و منجر به انسداد مسیر عبور هوا در بینی می‌گردد. با وجود این‌که انحراف سپتوم همیشه نیاز به درمان ندارد اما اگر این انحراف به قدری باشد که موجب انسداد مسیر بینی شود این امر منجر به ورم، اختلال تنفس و احتقان می‌گردد. علائم انحراف سپتوم ممکن است شبیه علائم آلرژی باشند. باید خاطر نشان کرد که انحراف سپتوم موجب آلرژی نمی‌شود و درمان آن نیز موجب رفع آلرژی نمی گردد. اما سپتوپلاستی با اصلاح مشکل انحراف سپتوم تاثیر کمک شایانی به کاهش تورم و مشکلات تنفسی خواهد کرد.

رینوپلاستی

رینوپلاستی یا جراحی زیبایی بینی همانند جراحی سینوس یا سپتوپلاستی تاثیری در درمان آلرژی نخواهد داشت. اما این روش همانند سایر جراحی‌های بینی با بهبود عملکرد بینی موجب بهبود تنفس می‌گردد. با وجود این‌که تاکید جراحی سینوس و سپتوپلاستی بهبود عملکرد بینی است اما رینوپلاستی بیشتر موجب بهبود ظاهر بینی می‌گردد. از طریق رینوپلاستی می‌توان مشکلاتی نظیر قوز بینی و یا ساختارهای بینی را اصلاح کرد. بعد از جراحی زیبایی بینی بیمار معمولا احساس احتقان و یا گرفتگی در بینی می کند که این امر می‌تواند علائم آلرژی را تشدید نماید. به همین دلیل معمولا توصیه می‌شود قبل از اقدام به هرنوع جراحی زیبایی بینی بهتر است ابتدا آلرژی را کنترل و درمان کرد.

درمان آلرژی و خلاصی از گرفتگی بینی در طول شب

از طریق جراحی و با اصلاح مشکلات ساختاری بینی می‌توان آلرژی را تاحدودی قابل تحمل کرد. اما بهترین روش، پیشگیری از وقوع آلرژی و یا کنترل علائمی است که منجر به آلرژی می‌شوند. البته همیشه گفتن راحت‌تر از عمل کردن است. کنترل آلرژی خصوصا هنگامی که درمعرض گرده‌ها و یا ماده‌ی آلرژی‌زا قرار می‌گیریم کار راحتی نیست. داروهای بدون نسخه با کاهش واکنش سیستم ایمنی بدن به آلرژی موجب کاهش علائم آلرژی می‌شوند. در برخی موارد پزشک ایمنوتراپی را توصیه می‌کند. در طول این روش با افزایش مقاوت بدن در برابر ماده آلرژی زای خاص علائم آلرژی با مرور زمان کاهش می‌یابد. اگر آلرژی حاد دارید یا آلرژی شما خفیف و تحت کنترل است و یا هنوز اختلال تنفسی دارید و احساس تراکم بینی می‌کنید جراحی بینی برای درمان آلرژی بهترین گزینه درمانی برای انتخاب می باشد. درچنین شرایطی جراح زیبایی صورت با تخصص در رینوپلاستی و جراحی سینوس می‌تواند بهترین گزینه درمانی را برای بیمار تعیین کند. دوباره خاطر نشان می‌کنیم که آلرژی با جراحی بینی قابل درمان نیست اما کمک می‌کند بیمار راحت تر با حساسیت‌های فصلی کنار بیاید.