زبان خود را انتخاب کنید

20

کاتتریزیشن یک اصطلاح پزشکی است که اساساً به معنی از بین بردن یا سوزاندن بافت می‌باشد. سوزاندن اغلب به منظور بستن زخم ناشی از بریدگی، قطع خونریزی و مبارزه با عفونت استفاده می‌شود. اگر بطور مکرر دچار خونریزی بینی می‌شوید ممکن است پزشک پیشنهاد کند یک شریان یا ورید در بینی سوزانده شود. برای این منظور حرارت در محل خونریزی اعمال می‌شود. حرارت ناگهانی باعث بسته شدن رگ‌های خونی می‌شود و در نتیجه جریان خون متوقف خواهد شد. از آنجایی که سوزاندن رگ بینی تنها چند دقیقه طول می‌کشد، این روش در مطب پزشک و بصورت سرپایی انجام می‌گیرد.

اگر دچار مشکلات مداوم سینوسی یا بینی هستید که با مصرف دارو تسکین پیدا نمی‌کنند، ممکن است یک متقاضی مناسب برای درمان ساده و غیر جراحی تحت عنوان سوزاندن رگ بینی باشید. این روش اغلب اولین مرحله پیش از مداخله جراحی می‌باشد. متخصص گوش و حلق و بینی پس از معاینه مشخص خواهد کرد که آیا بیمار می‌تواند از این درمان یا درمان‌های دیگری مانند سینوپلاستی با بالن یا کاهش اندازه شاخک‌های بینی بهره ببرد یا خیر. جهت کسب اطلاعات بیشتر یا دریافت مشاوره می‌توانید با شماره‌ 03136266851 تماس حاصل نمایید.

دلایل خونریزی بینی


21

آناتومی بینی شما به شکلی است که جریان مداوم خون در آن وجود دارد بطوری که هوایی که تنفس می‌کنید گرم شده و با حرکت به سمت ریه‌ها مرطوب می‌شود. به دلیل این جریان خون فراوان، بینی محل شایع خونریزی است. خونریزی بینی یا خون دماغ در میان کودکان و نوجوانان شایع است. علاوه بر سن و ژنتیک، خونریزی بینی ممکن است ناشی از خشکی بیش از حد غشای داخل بینی، ضربه یا عفونت باشد. در صورت انگشت کردن در بینی یا دمیدن شدید بینی نیز ممکن است خونریزی رخ دهد. به همین ترتیب، ورزش‌های پرفشار، عطسه و سرفه کردن می‌توانند موجب خون دماغ شوند. بطور معمول، این نوع خونریزی تنها از یک سیاهرگی که در دیواره‌ی تیغه بینی متورم شده است ناشی می‌شود. اگر خونریزی بینی گهگاهی رخ می‌دهد، اغلب فرد بدون درمان به خودی خود بهبود پیدا می‌کند. اما اگر شخصی بطور مکرر دچار خونریزی باشد، ممکن است پزشک سوزاندن رگ بینی را پیشنهاد کند.

فرایند سوزاندن رگ‌های بینی


 

222

معمولاً پزشک یک سوزن پلاتینی را با جریان برق داغ می‌کند. پس از اینکه سوزن بطور کامل داغ شد، در داخل حفره بینی قرار داده می‌شود تا بافت را ببندد. گاهی اوقات، پزشکان از نیترات نقره یا سایر عوامل سوزآور جهت سوزاندن بافت دچار خونریزی استفاده می‌کنند. بطور کلی، این روش بسیار آسان و سریع انجام می‌شود. فرایند سوزاندن رگ بینی با بررسی حفره بینی شروع می‌شود. پزشک باید ابتدا تشخیص دهد که خونریزی از کجا ناشی می‌شود تا آنجا را بسوزاند. پس از آن، ممکن است پزشک آزمایش خون تجویز کند تا احتمال ابتلای بیمار به کم‌خونی و وجود عوامل ضد انعقاد خون تعیین شود. سپس از بی‌حسی موضعی به منظور بی‌حس کردن بینی استفاده می‌شود. در نهایت پزشک از سوزن داغ جهت سوزاندن رگ‌های بینی و در نتیجه متصل شدن آنها با یکدیگر استفاده می‌کند. هنگامی که این روش به صورت صحیح انجام شود، محل پارگی بهبود پیدا کرده و خونریزی متوقف خواهد شد.

پس از جراحی

پس از اتمام عمل، جراح از یک اسفنج مخصوص مانند ژلفوم یا سرجی سل جهت پانسمان بینی کودک استفاده می‌کند. جراح همچنین داخل بینی را با پلی‌اسپورین پر می‌کند. پانسمان و پلی‌اسپورین در کنار هم از بافت سوخته شده در داخل بینی در حین بهبودی محافظت می‌کنند. این پانسمان پس از سه تا پنج روز تجزیه می‌شود.

مراقبت پس از درمان


 

پس از سوزاندن رگ بینی نیازی به درمان یا مراقبت پزشکی بیشتری نخواهید داشت. طی هفت تا ده روز بعد از آن باید بسیار مراقب باشید تا کاری که باعث شروع مجدد خونریزی شود را انجام ندهید. بهبودی حفره بینی حدود یک هفته طول خواهد کشید بنابراین باید مطمئن شوید که هیچ ضربه‌ای به بینی در اثر سرفه کردن،‌ ورزش یا فعالیت‌های دیگر وارد نشود. اگر مجدداً بینی دچار خونریزی شد باید به منظور دریافت کمک به پزشک مراجعه نمایید. پس از این عمل، باید اقدامات زیر را رعایت کنید تا پس از سوزاندن رگ‌های بینی زمان لازم برای بهبودی فراهم باشد:

  • در صورت امکان از دمیدن بینی خود پرهیز کنید و هنگام عطسه کردن دهان خود را باز نگه دارید.
  • از الکل یا دخانیات به مدت حداقل یک هفته بعد از سوزاندن رگ بینی استفاده نکنید.
  • از بلند کردن اجسام سنگین یا انجام ورزش‌های پرفشار به مدت حداقل یک هفته اجتناب نمایید.
  • از قطره‌های بینی به منظور چرب کردن داخل بینی و جلوگیری از خشکی آن استفاده کنید.

پس از سوزاندن رگ بینی ممکن است به مدت چند روز احساس سوزش یا درد داشته باشید. می‌توانید با مصرف تیلنول یا اسپری کردن محلول سالین در داخل بینی، درد را کنترل کنید. پس از این عمل باید به بینی خود فرصت کافی جهت بهبود بدهید. در حالت ایده‌آل، پزشکان در یک جلسه سوزاندن رگ را فقط در داخل یک حفره بینی انجام می‌دهند و از انجام این عمل به تعداد دفعات زیاد نیز خودداری می‌کنند. به همین دلیل باید از بینی خود مراقبت کنید تا در آینده نیازی به سوزاندن مجدد رگ‌های بینی نداشته باشید.

در روش سوزاندن رگ بینی نباید افراط شود


 

باید به خاطر داشته باشید که از زیاده‌روی در سوزاندن رگ‌های بینی خود اجتناب کنید. انجام این روش به تعداد دفعات زیاد طی یک دوره زمانی باعث آسیب بیشتر می‌شود. سوزاندن رگ‌های بینی باید با احتیاط انجام شود و نباید هر بار که فرد دچار خونریزی بینی شد از این روش استفاده شود. کنترل خونریزی بینی آسان است. با قرار دادن کمپرس سرد بر روی پل بینی می‌توان خونریزی را کنترل کرد. در بسیاری از موارد نشستن و خم شدن به جلو یا فشار دادن لبه‌ی بینی تا زمانی که خونریزی متوقف شود، موثر خواهد بود. پزشکان توصیه می‌کنند که سوزاندن رگ بینی باید در یکی از حفره‌ها و در جلسات جدا انجام شود. سوزاندن مکرر رگ بینی یا انجام آن در هر دو حفره در یک جلسه می‌تواند موجب ضعیف شدن بینی و ایجاد سوراخ‌هایی در داخل آن شود. این سوراخ‌ها معمولاً در تیغه بینی شکل می‌گیرند و پس از شکل‌گیری نیز بطور دائم باقی خواهند ماند. سوراخ‌ها در بینی منجر به خونریزی، عفونت‌های سینوسی، کاهش مقاومت به سرماخوردگی و مشکلات تنفسی می‌شوند.

عوارض


 

شایع‌ترین عارضه، خونریزی نقطه‌ای یا تراوش جزئی خون است. همچنین درد یا ناراحتی خفیفی وجود خواهد داشت که پزشک برای کنترل آنها داروهای مسکن تجویز خواهد کرد. این عوارض معمولاً طی یک یا دو روز برطرف می‌شوند. هر چند در غیر این صورت ممکن است نیاز به انجام مجدد روش سوزاندن رگ بینی باشد. سایر عوارض با اینکه نادر هستند اما شامل واکنش منفی یا آلرژیک به ماده بی‌حس کننده و عفونت می‌باشند.

هزینه


 

هزینه جراحی سوزاندن رگ‌های بینی بسته به تعداد رگ‌هایی که باید تحت درمان قرار گیرند، میزان خونریزی فرد و هزینه متخصص گوش و حلق و بینی متفاوت است. به منظور اطلاع از میزان دقیق قیمت می‌توانید از طریق شماره‌ 03136266851 با ما تماس حاصل فرمایید.

اطلاعات تماس

آدرس: اصفهان- خيابان توحيد جنوبي - چهار راه پليس - مجتمع ژيوار - طبقه دوم
031-31312355
0098-9134336787

مکان مطب روی نقشه