زبان خود را انتخاب کنید

افرایش حساسیت به بو چیست؟

برخی افراد در مقایسه با افراد عادی دارای بویایی بیشتری هستند.برخی از آنها ممکن است نسبت به بوهای خوشایند حساسیت بیشتری نشان دهند ، در حالی که برخی دیگر ممکن است بیشتر تحت تأثیر بوهای نامطبوع قرار بگیرند.این اختلال ادراکی وقتی بوجود می آید که در هر نقطه ای بین گیرنده های بویایی و قشر بویایی سیگنال غیرطبیعی افزایش یابد.

هایپراسمیا نسبتاً نادر است. بنابراین هنوز موارد زیادی وجود دارد که محققان در مورد این بیماری نمی دانند.با این حال ، افرادی هستند که به طور طبیعی دارای حس بویایی فوق العاده بالایی هستند.
hypersensitivity

در اینجا برخی از دلایلی که ممکن است یک فرد دچار افزایش حساسیت به بو شود ، ذکر شده است:

علل افزایش حس بویایی

برخی از بیماری ها

تعدادی از مطالعات ارتباط بین بیماری های مختلف پزشکی و هایپراوسمیا را گزارش کرده اند ، از جمله بیماری لایم ، میگرن ، اختلالات مایعات بدن ، بیماری خود ایمنی، صرع، پارکینسون، کمبود هورمون و داروهای خاص. اگرچه به طور کامل مشخص نشده است که در این موارد چه چیزی منجر به پرفشاری خون می شود، اما ممکن است تاثیری باشد که این بیماری ها بر روی الکترولیت های بدن دارند ، بنابراین بر روی سیگنال های تولید شده در گیرنده های بو تأثیر می گذارد.

سایر علل احتمالی هایپراسمیا عبارتند از:

آلرژی

مننژیت

دیابت

کمبود B-12

بارداری

یکی از شایع ترین دلایل هایپرواسمیا ، بارداری است. از علائم اولیه بارداری ، افزایش حس بویایی است. این می تواند باعث سردرد ، حالت تهوع و استفراغ در هنگام تهوع صبح سه ماهه اول شود.علائم اغلب با ادامه بارداری کمرنگ می شوند و به طور معمول پس از تولد از بین می روند.hyperosmia2

ژنتیک

تحقیقات بیشتری در مورد علل آن و درمان های احتمالی باید انجام شود.

درمان بیماری :

تعیین علت دقیق بیماری و علائم تشدید کننده ی آن :

برای درمان موفقیت آمیز و طولانی مدت هایپروسمی شامل تعیین علت اصلی وعلائم دقیق بیمار است. به طورمثال پولیپ یا تومور باعث هیپروزمی شود ، برداشتن جراحی ممکن است علائم را کاهش دهد. هنگامی که میگرن دلیل اصلی است ، داروهای میگرن می توانند به درمان پرفشاری خون کمک کنند. داروهای میگرن همچنین می توانند از بروز میگرن در نتیجه هایپراسمزی جلوگیری کنند.

اگر بتوانید علت اصلی هایپرتوزمی خود را مشخص کرده و درمان کنید ، چشم انداز طولانی مدت شما خوب به نظر می رسد. شما باید بتوانید بهبودی کامل پیدا کنید. برخی از افراد توسط غذاهای خاصی تحریک می شوند. دیگران نمی توانند بوی عطر یا شیمیایی را تحمل کنند. در این فاصله ، تا حد ممکن در معرض بوی تحریک کننده قرار بگیرید. سعی کنید ردیابی کنید که چه نوع بوهایی بیشترین دردسر را برای شما ایجاد می کنند. اگر در نتیجه این بیماری علائم افسردگی یا اضطراب را تجربه کردید ، برای ملاقات در یک جلسه قرار ملاقات با یک مشاور بگذارید.درمان مبتنی برعلت اصلی باید حساسیت شما به بو را کاهش دهد. برای تعیین علت دقیق با پزشک متخصص مشورت کنید. دکتر جعفری پور با استفاده از دانش و تجربه ی فراوان به شما در درمان بیماری کمک می کنند.

جویدن آدامس:

اگر شما دچار هایپرواسمیا هستید ، جویدن آدامس نعناع می تواند به شما کمک کند تا جایی که بتوانید از بوی محرک دور شوید.

hyperosmia

داروهای ضد تهوع:

داروهای ضد استفراغ برای کمک به کنترل تهوع این نوع بیماران مفید هستند.

جراحی :

در موارد معدودی برای درمان این بیماری نیاز به جراحی وجود دارد.این کار موجب ضعف عملکرد عصب بویایی و به دنبال آن کاهش حساسیت به بو خواهد شد.

 

اطلاعات تماس

آدرس: اصفهان- خيابان توحيد جنوبي - چهار راه پليس - مجتمع ژيوار - طبقه دوم
031-31312355
0098-9134336787

مکان مطب روی نقشه