زبان خود را انتخاب کنید

وقتی خمیازه می کشیم چه اتفاقی می افتد؟

خمیازه کشیدن یک واکنش غیر ارادی و طبیعی بدن است اما یکی از فعالیت هایی است که می تواند به ناحیه بینی که تازه عمل کرده اید فشار وارد کند. تصور کنید در حال کشیدن خمیازه اید. آرواره های خود را باز می کنید، بعد از کشیدن یک نفس عمیق به داخل یک بازدم کوتاه انجام می دهید. این کار با بستن آرواره ها به پایان می رسد.

باز شدن فک و حرکات صورت شما ممکن است منجر به پاره شدن بخیه ها شود. بنابراین سعی کنید در دو هفته اول پس از جراحی بیش از حد خمیازه نکشید.شما نباید به طور کل از انجام آن خودداری کنید. می توانید با کشیدن نفس های آرام و عمیق و گذاشتن دست روی دهان خمیازه ی خود را کنترل کنید.

0 1

دلایل خمیازه کشیدن:

هنگامی که بدن با کمبود اکسیژن و افزایش دی اکسید کربن مواجه شود شخص با باز کردن دهان اکسیژن بیشتری وارد بدن خود می کند و از این طریق این کمبود را جبران می کند. این یک رفلکس از مغز شما است که باعث می شود از خواب بیدار شوید یا احساس هوشیاری بیشتری داشته باشید. خمیازه راه بدن شما برای بیدار کردن شماست. 

برخی از عواملی که منجر به خمیازه کشیدن می شود:

  • اختلالات خواب :هر چه خواب با کیفیت تری داشته باشیم میزان خستگیمان کمتر می شود و در نتیجه کمتر خمیازه می کشیم.
  • برخی داروها: مصرف برخی از داروها می تواند باعث خمیازه ی مکرر شود به ویژه داروهایی که موجب خستگی و خواب آلودگی می شوند از جمله داروهای افسردگی،آلرژی،تسکین دهنده های درد و ...
  • برخی از بیماری ها
  • انجام دادن فعالیت های منفعلانه مانند تماشای تلویزیون و ...

Cropped shot of a handsome young man holding his nose while lying on a couch at home during the day

چگونه می توانید خمیازه ی خود را کنترل کنید؟

باید سعی کنید که در طول دوره ی نقاهتتان از انجام دادن رفتارهایی که موجب خستگی بیش از حد می شود خودداری کنید.اگر متوجه شدید که زیاد خمیازه می‌کشید، می‌تواند نشانه‌ای از این باشد که به اندازه کافی استراحت نمی‌کنید. برای جلوگیری از خمیازه کشیدن بیش از حد در دوران نقاهت، حتماً خواب کافی داشته باشید.

روش صحیح خمیازه کشیدن بعد از عمل بینی:

به هنگام خمیازه کشیدن دهان خود را زیاد باز نکنید تا از وارد آمدن فشار بر بینی جلوگیری کنید.در نهایت می توانید با کشیدن نفس های آرام و عمیق و گذاشتن دست روی دهان به طوری که بر پانسمان فشار وارد نشود و موجب بروز درد نشود خمیازه ی خود را کنترل کنید.

سخن آخر:

به بیماران توصیه می شود در صورت مشاهده هرگونه آسیب، خون یا تورم ناشی از خمیازه کشیدن با کارکنان کلینیک تماس بگیرند تا بتوانند با دکتر مسعود جعفری پور قرار ملاقات اضطراری بگذارند.

اطلاعات تماس

آدرس: اصفهان- خيابان توحيد جنوبي - چهار راه پليس - مجتمع ژيوار - طبقه دوم
031-31312355
0098-9134336787

مکان مطب روی نقشه