مراقبت‌های بعد از عمل جراحی بینی

مراقبت‌های بعد از عمل جراحی بینی | جراحی زیبایی بینی به‌صورت سرپایی انجام می‌شود. درصورتی‌که شما به مشكلات پزشکی ديگر مانند آپنه خواب مبتلا باشيد، ممکن است پس از عمل یک‌ شب در بيمارستان بستری شويد. برای بستن برش‌های داخل بينی از بخیه‌های قابل‌جذب استفاده می‌شود. درصورت به‌کارگیری روش جراحی خارجی، از بخیه‌های غیرقابل‌جذب در انتهاي تيغه بينی استفاده می‌شود كه در جلسه دوم مراجعه پس از عمل كشيده خواهد شد. در این زمان مراقبت های بعد از جراحی بینی بسیار مهم است. پل و نوک بینی برای چند هفته متورم خواهد بود. پس از جراحی زیبایی بینی خارجی، بخشی از تورم نوک بینی برای یک سال کامل يا بيشتر بسته به ضخامت پوست شما باقی خواهد ماند. بعد از عمل بینی کبودی ممکن است بر روی پل بینی و زیر چشم نیز رخ دهد و معمولاً پس از 14-10 روز، اغلب زودتر، برطرف می‌شود.

درصورتی‌که پس از عمل جراحی بینی، درد شما با داروي مسكن تجويزشده تسكين پيدا نكرد و یا با مواردی همچون خونریزی سريع بيني، تب بالا، ترشحات چرکی (چرک) از بینی، درد بینی شدید و یا سردرد روبه‌رو شدید، فورا با دکتر جعفری پور تماس بگیرید.

تلفن تماس: 36266851-031

آدرس: اصفهان - خیابان توحید- چهارراه پلیس- مجتمع ماکان 3 طبقه 4- واحد 19

قبل از عمل جراحی

آگاهی از شرایط عمل بینی برای موفقیت در عمل جراحی ضروری است. سه روز قبل از عمل جراحی، از پماد قرنیه (موپیروسین) در داخل سوراخ بینی روزی دومرتبه  استفاده كنيد. این پماد توسط پزشك تجویز می‌شود.

مکمل‌های دارويي / دارو

پزشك ممکن است پيش از عمل بینی چند نوع ويتامين براي شما تجويز كند. مصرف ويتامين می‌تواند خطر ابتلا به کبودی و خونریزی را کاهش  دهد: 1) قرص آرنیکا مونتانا (SINECCH ™) طبق دستور 2) مصرف 1000 میلی‌گرم  ویتامین C  برای تسریع روند بهبودی به مدت یک هفته پيش از عمل و دو هفته پس از عمل جراحي 3) داروهاي مسكن طبق دستور 4) آنتی‌بیوتیک (معمولاً به مدت 7 روز) طبق دستور

مراقبت  بعد از عمل جراحی بینی که باید برای دربرابر عوارض آن انجام شود

rhinoplasty-nose-surgery-durham-nc-1053

درمان تورم

مراقبت های بعد از عمل بینی بسیار مهم است. پس از عمل جراحی مقداري تورم وجود خواهد داشت. در برخی از افراد، ميزان تورم بيشتر است. بخش زيادي از تورم تا پایان هفته دوم تا سوم برطرف خواهد شد. پوست بینی ممکن است برای چند ماه تا یک سال یا بیشتر تا حدي متورم باقی بماند. کبودی ممكن است بر روی پل بینی و زیر چشم نیز رخ دهد و معمولاً پس از 14-10 روز، اغلب زودتر، برطرف می‌شود. از جمله نکات بعد از جراحی بینی ، برای کمک به رقع کبودی استفاده از یک پارچه شستشوی غوطه‌ور در یک سطل آب یخ است. سپس پارچه را فشرده تا آب اضافي خارج شود و آن را در ناحيه بالاي گونه‌ها و آتل بگذاريد. از قراردادن مستقیم مواد یخ‌زده بر روی پوست اجتناب كنيد.

جلوگیری از کبودی

مراقبت بعد از عمل بینی بسیار مهم است. کبودی در اثر انباشتگي مقدار کمی از خون در زیر بافت در حین عمل جراحی ایجاد می‌شود. بخش زيادي از كبودي در عرض دو تا سه هفته پس از عمل جراحي كاملاً برطرف می‌شود. استفاده از لوازم‌آرایشی پس از يك هفته می‌تواند به پنهان کردن کبودی كمك كند.

مراقبت از بخیه‌ها

مراقبت بعد از جراحی بینی بسیار مهم است. درصورتی‌که بخیه‌ها در پوست جای گرفته باشند ، بین چهارتا هفت روز پس از عمل جراحی خارج می‌شوند. بینی و بخیه‌ها را حداقل 4-3 بار در روز با پر اکسید هیدروژن و Q tips تميز كنيد. سپس از پماد تجویزشده (همراه با Q tip) در سوراخ‌های بینی و بخیه‌ها به‌منظور مرطوب كردن آن‌ها استفاده كنيد. Q tipرا به‌طورعميق در سوراخ‌های بینی وارد نکنید. از ماليدن پماد بر روی چسبهای بخیه، خودداري كنيد.

جلوگیری از خونریزی

مراقبت بعد از جراحی بینی بسیار مهم است. تراوش مقداري ترشح خونی از بینی شما طبیعی است. در چند روز اول پس از عمل از يك پانسمان گازي در زیر بینی خود براي جلوگيري از ريزش ترشحات استفاده كنيد. اگر ترشح خونی افزایش پيدا كرد، شما می‌توانید مقداري آفرین را به‌آرامی در بینی خود اسپری كنيد. در صورت تداوم خونريزي فوراً با مطب تماس بگيريد.

جلوگیری از ضعف

نکات بعد از عمل بینی بسیار مهم است. بعد از عمل جراحی بینی، اکثر افراد برای چند روز دچار ضعف شديد می‌شوند. از اين موضوع ناراحت نشويد. در عوض، ميزان مصرف داروهاي مسكن را به حداقل برسانيد، از رختخواب بلند شويد و تا جايي كه ممكن است قدم بزنيد و مقدار زيادي از مايعات بنوشيد. انتظار توانايي انجام حجم بالايي از فعالیت را در دوره بهبودي خود نداشته باشيد. اکثر افراد حداقل تا 4روز پس از عمل جراحي قدرت تمركز بر فعالیت‌های خود را ندارند.

گذاشتن آتل

مراقبت بعد از جراحی بینی بسیار مهم است . در صورت گذاشتن آتل، بين شش تا هشت روز پس از عمل برداشته می‌شود. اگر آتل زودتر از اين زمان افتاد، با پزشک تماس بگيريد.

رژیم غذایی

پس از هوش آمدن می‌توانید مايعات بنوشيد. اگر پس از مصرف مايعات دچار حالت تهوع یا استفراغ شديد نشديد،‌ می‌توانید مقداري غذا بخوريد، اما از خوردن غذاهایی که نیاز به جويدن زياد يا باز کردن زياد دهان رادارند، خودداري كنيد. در صورت استمرار حالت تهوع، ممکن است یک داروی ضد تهوع برای شما تجویز شود. برخی از بیماران برای 2-3 روز بعد از عمل يك گلودرد خفیف را تجربه می‌کنند. این گلودرد معمولاً موجب ايجاد درد در زمان قورت دادن غذا نمی‌شود.

کنترل درد

بیماران از درد خفیف در بيني، گرفتگی بینی و سردرد تا چند روز پس از عمل جراحي شكايت می‌کنند. اين علائم معمولاً از طريق تجويز داروهای مسكن خوراکی کنترل می‌شوند. در صورت نياز از داروهاي مسكن تجويزشده توسط جراح خود استفاده كنيد. از مصرف داروهاي ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) مانند آسپیرین، ایبوپروفن، ناپروکسن (اکسدرین، موترین، ناپروسين، ادویل) خودداري كنيد، زیرا این داروها رقیق‌کننده خفيف خون بوده و احتمال خونريزي بيني پس از جراحي را افزايش می‌دهند.

حركت ندادن لب بالايي

مراقبت بعد از جراحی بینی بسیار مهم است . لب بالا یک عضو کلیدی در جراحی بینی است، بنابراین سعی کنید در هفته اول پس از جراحی از حركت دادن زياد آن خودداري كنيد. از صحبت کردن بیش‌ازحد، لبخند زدن، جویدن مواد غذایی سفت و مسواک زدن شديد اجتناب كنيد. دندان‌های خود را به‌آرامی با استفاده از يک مسواک و یا انگشت بشوييد.

فعالیت داشتن

تا2 هفته پس از جراحي از خم شدن، بلند کردن اجسام سنگین شديداً اجتناب كنيد. شما باید به مدت 1 هفته هيچ فعاليتي نداشته باشيد. اگر شغل شما به فعالیت بدنی، بلند کردن، یا زور زدن نیاز دارد، تا 2 هفته از انجام آن اجتناب كرده و يا فعاليت خود را بسيار سبك كنيد.

تا 14 روز پس از عمل جراحی به بيني خود فشار وارد نكنيد. اگر مجبور به عطسه كردن شديد، این کار را با دهان باز انجام دهيد. پس از 24 ساعت می‌توانید پیاده‌روی و ديگر فعالیت‌های سبك را شروع كنيد. ورزش‌های سبک هوازی را 2 هفته پس از جراحی و تمرينات ورزشي كامل ازجمله كار با وزنه را می‌توانید 4-3 هفته پس از جراحی از سر بگيريد.

حمام کردن و دوش گرفتن

به‌محض این‌که احساس آمادگي كرديد، می‌توانید دوش بگيريد. اما آتل را براي 6 یا 7 روز تا صبح روز مراجعه به مطب خشك نگه‌دارید. روز مراجعه آتل را زمان دوش گرفتن مرطوب كنيد. این موضوع باعث می‌شود كه برداشتن آتل در مطب راحت‌تر انجام گيرد.

مراقب باشيد كه به بيني شما ضربه‌ای وارد نشود

مراقب كودكان بازیگوش/شیطان، شريك خواب و حیوانات خانگی خود باشيد. از اعمال هرگونه فشار بر روي بيني در زمان خوابيدن خودداري كنيد. مراقبت های پس از جراحی زیبایی بینی برای بینی بسیار مهم است، زیرا بینی یکی از حساس ترین اجزای بدن می باشد. با توجه به این وضعیت پیش رو، اگر دکتر شما به شما ماساژ بینی بعد از عمل زیبایی توصیه کرده است ، مراحل و روش های آن را از جراح خود بپرسید.

رانندگی کردن

شما به‌محض كاهش تورم و رفع ورم بینی و بازیابی ديد واضح و قطع داروهاي مسكن آرام‌بخش، می‌توانید رانندگي كنيد. دو تا سه هفته پس از عمل می‌توانید پرواز داشته باشيد. در معرض نور خورشيد قرار نگيريد و از ضد آفتاب داراي SPF 30  یا بالاتر حداقل به مدت 6 ماه استفاده كنيد. از كلاه نقاب‌دار برای کمک به محافظت از قرار گرفتن در معرض نور خورشید و تروما استفاده كنيد.

چسب‌های مخصوص بینی

تا 3 ماه پس از عمل جراحی از چسب بینی استفاده كنيد.چسب بینی بعد از عمل جراحی برای جلوگیری از تورم بینی ضروری است. حداقل براي 3 هفته قبل و بعد از عمل جراحی سیگار نکشید. سیگار کشیدن موجب افزايش تورم و تأخير درروند بهبودي می‌گردد.

مراقبت بعد از جراحی بینی

هفته اول پس از عمل روزي دومرتبه یک‌لایه از پماد آنتی‌بیوتیک را به‌آرامی در سوراخ‌های بینی و خطوط بخيه خارج از بيني بماليد. دوش آب داغ در تسکین گرفتگی بینی و پوسته‌پوسته شدن بسیار مفید است. سعی کنید آتل بيني را خشك نگه‌دارید. موها را می‌توانید با كج كردن سر در زير دوش يا در سينك بشوييد. در دو هفته اول در حالتي بخوابيد كه سر بالاتر از سطح بدن قرار بگيرد. اين حالت درد و گرفتگي بيني را  به حداقل می‌رساند. می‌توانید براي خوابيدن از دو بالش استفاده كرده و يا روي يك صندلي خميده بخوابيد. پزشك ممکن است اسپری ضدگرفتگی (آفرین یا نئوسينفرين) براي شما تجويز كند كه براي گرفتگي و ترشح مستمر بيني نياز است. تا پيش از برداشتن آتل يعني تا 6 هفته پس از عمل جراحي به دليل وجود برش در استخوان‌های پل بيني از عينك آفتابي استفاده نكنيد. در صورت نياز به استفاده از عينك آفتابي، در مورد نحوه استفاده از آن با ما مشورت كنيد.

مراجعات بعدی

مراجعات بعدي در روزهاي اول، چهارم، و هفتم پس از عمل خواهد بود. تاريخ اين مراجعات بايد پيش از جراحي (در زمان مراجعه پيش از عمل)‌ تعيين شوند.