زبان خود را انتخاب کنید

باید و نباید های بعد از عمل بینی برای داشتن نتیجه دلخواه رینوپلاستی

باید و نباید های بعد از عمل بینی برای داشتن نتیجه دلخواه رینوپلاستی | دوران بهبودی و مراقبت بعد از هر نوع جراحی پلاستیک صورت، به اندازه‌ی دوره قبل از عمل و انجام خود جراحی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. هر چه که بعد از عمل رینوپلاستی انجام بدهید یا انجام ندهید می‌تواند به اندازه‌ی اهداف مورد نظرتان از تغییر فرم اصلی بینی‌تان که با جراح در میان می‌گذارید، روی نتایج عملتان تأثیر بگذارد. برای کمک به کسب بهترین نتایج ممکن از عمل جراحی زیبایی بینی‌تان، جراح به شما توصیه می‌کند که از انجام کارهایی که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم، حداقل برای چند هفته بعد از عمل رینوپلاستی، خودداری کنید.

زنان و مردان بسیاری بنا بر دلایل مختلفی اقدام به عمل جراحی زیبایی بینی می‌کنند. چه عمل جراحی بینی‌تان جنبه زیبایی داشته باشد و چه جنبه عملکردی، چندین موارد احتیاط وجود دارد که باید در طول فرایند بهبودی و دوره‌ی نقاهتتان رعایت کنید. دکتر جعفری پور، برای نتایج بهتر عمل رینوپلاستی، همیشه بیماران خود را از باید و نبایدهای پس از عمل بینی مطلع می‌سازد و اطلاعات کافی را در این زمینه در اختیار بیمار قرار می‌دهد. در صورت داشتن سؤالات متداول شما می‌توانید با کلیک، نگرانی خود را با پزشک مطرح کرده و در کوتاه‌ترین زمان ممکن پاسخ خود را دریافت کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر و یا رزرو نوبت با شماره تلفن‌ 03131312355  تماس حاصل فرمایید.

باید و نباید های بعد از عمل بینی


باید و نباید های بعد از عمل بینی برای داشتن نتیجه دلخواه رینوپلاستی

برای کمک به بالا بردن میزان موفقیت و رسیدن به نتایج مطلوبی از جراحی زیبایی بینی‌تان (رینوپلاستی)، در اینجا به چند مورد از کارهایی که نباید بعد از این عمل انجام دهید اشاره خواهیم کرد:

از انجام  کارهای سنگین خودداری کنید

بعد از عمل جراحی بینی ، باید از انجام هر گونه فعالیت سنگین اجتناب کنید؛ از جمله تمرینات بدنی خیلی سخت ، پرداختن به انواع ورزش‌ها یا حرکات سنگین و پرقدرت. فعالیت‌هایی که سبب بالا رفتن جریان خون می‌شوند ممکن است منجر به افزایش ورم  و یا شاید خونریزی بینی شوند. بدتر از همه اینکه بینی بعد از عمل، در وضعیت بسیار آسیب‌پذیری خواهد بود. هر گونه فعالین سخت و سنگینی می‌تواند منجر به تغییر فرم، جابه جایی استخوان و در نهایت آسیب دیدگی بینی شود.

از قرار گرفتن در معرض نور خورشید خودداری کنید

در زمان دوره‌ی نقاهتتان، ممکن است که بخواهید به بیرون بروید و در زیر آفتاب بمانید. اما اگر جراحتان از قبل درباره‌ی عوارض این کار به شما هشدار نداده باشد، این خواسته‌ی ساده‌ی شما می‌تواند منجر به ایجاد یک سری عواقب منفی شود. اشعه‌ی قوی خورشید این پتانسیل را دارد که بینی شما را بسوزاند، لکه‌هایی را در نواحی زخم‌های شما ایجاد کند یا خطر بروز مشکلاتی دیگر را افزایش دهد. اگر پزشکتان به شما اجازه داده است که در معرض قرار بگیرید، حتماً از یک کلاه یا کرم ضد آفتاب برای محافظت از پوست بینی‌تان استفاده کنید.

ضربه‌ای به بینی‌تان وارد نشود، به بینی‌تان دست نزنید

بعد زا عمل جراحی بینی یا رینوپلاستی، ممکن است وسوسه شوید که بینی جدیدتان را لمس کنید. اگرچه، این کار (اگر انجام دهید) می‌تواند منجر به درد فراوان و آسیب‌هایی شود. دور نگه داشتن و مراقبت از بینی‌تان در برابر هر چیزی یا هر ضربه‌ای، یکی از چالش‌برانگیزترین قسمت‌های فرایند بهبودی‌تان خواهد بود. بهتر است از درآوردن لباس از سر، بازی کردن با کودکان یا حیوانات خانگی یا حمل یا بلند کردن اجسام سنگین خودداری کنید.

خم شدن، بلند کردن و کشیدن

بعد از عمل جراحی، معمولاً به شما توصیه می‌شود که سرتان را بالا نگه دارید. بالا نگه داشتن سر کمک می‌کند تا خون و مایعات از بینی برگردند، ورم و میزان کبودی کمتر شوند. وقتی به جلو خم می‌شوید، کل خون به سرعت وارد سر، صورت و ناحیه‌ی بینی می‌شود و در نتیجه ممکن است منجر به تشدید ورم گردد. برای اجتناب از خم شدن در حین دوره‌ی بهبودی، سعی کنید هر چیزی ا که احتیاج دارید در نزدیکی‌تان قرار دهید تا به راحتی بتوانید آن را بردارید، مثلاً در یک قفسه یا روی میز قرار دهید. اگر لازم است چیزی را از جایی پایین‌تر از سطح زمین یا پایین‌ترین قفسه بردارید، زانوهایتان را خم کنید (یا روی زانو بنشینید) و درحالی‌که سرتان را بالا نگه داشته‌اید، خودتان را به آرامی به پایین متمایل کنید. در هفته‌های اول بعد از عمل، باید از بلند کردن اجسام سنگین مانند کودک یا جعبه‌ی کتاب و غیره نیز خودداری کنید. هنگامی که اجسام سنگینی را بلند می‌کنید، فشار خونتان بالا می‌رود و در نتیجه خطر خونریزی بینی‌تان بیشتر خواهد شد. در ماه اول بعد از عمل بینی، از دوست یا یکی از اعضای خانه بخواهید تا هر چیز سنگینی را که می‌خواهید برایتان بلند یا حمل کند.

سوراخ کردن بینی

این روزها سوراخ کردن و نگین بینی مد شده است، زیبا به نظر می‌آید و روز به روز افراد بیشتری خواهان این کار هستند. اما جراحان پلاستیک توصیه می‌کنند که تا سه ماه بعد از انجام عمل جراحی بینی، از انجام هر گونه سوراخ کردن بینی خودداری کنید و باید توجه و مراقبت بیشتری روی بینی‌تان داشته باشید تا به خوبی بهبود یابد. بسیاری از محل‌های فروش نگین بینی، گزارش‌های مفصل یا توصیه‌هایی را برای مراقبت از سوراخ بینی به شما خواهند داد؛ اما هر سؤالی که دارید باید فقط از جراح پلاستیکتان بپرسید.

شنا کردن

تا زمانی که پزشک جراحتان به شما اجازه نداده است، باید از شنا کردن یا حتی آب تنی کردن در استخر و مکان‌های آبی خودداری کنید، این مدت زمان معمولاً دو ماه یا بیشتر بعد از رینوپلاستی می‌باشد. شنا کردن همیشه نمی‌تواند نوعی ورزش باشد. این کار می‌تواند بینی عمل شده‌ی شما را در معرض آب کلردار یا شور قرار دهد که موجب تحریک و یا خارش زخم‌های در حال بهبودی و یا مجاری باریک و ظریف بینی می‌شود. شنا کردن همچنین می‌تواند به بینی فشار بیاورد و ممکن است روی نتایج حاصل از عمل رینوپلاستی تان تأثیر بگذارد.

سیگار کشیدن

احتمال اینکه پزشک جراح شما به شما بگویند که از چند هفته قبل از انجام عمل بینی، سیگار کشیدن را کنار بگذارید، خیلی زیاد است. همچنین از شما خواسته می‌شود که تا چند هفته بعد از این عمل نیز بهتر است از کشیدن سیگار پرهیز کنید. نیکوتین موجود در تنباکوی سیگار، عروق خونی‌تان را جمع می‌کند و در نتیجه جریان خونتان کاهش می‌یابد. وقتی بینی‌تان بعد از عمل جراحی در حال بهبودی است، چیزی که بیشتر از همه نیاز دارد، جریان خون است. کاهش این جریان به این معنا خواهد بود که زخم‌هایتان ممکن است به صورت مشخص‌تری باقی بمانند یا اینکه اختلالی در روند بهبودی‌تان به وجود آید.

استفاده از عینک یا پوشیدن برخی از انواع تی‌شرت‌ها

در زمانی که در دوره‌ی نقاهت بعد از عمل بینی به سر می‌برید، با بینی‌تان همانند یک تخم نازک و شکننده رفتار کنید. به این معنا که هفته‌های اول بعد از عمل، هیچ فشار و سنگینی به آن وارد نکنید و مراقب باشید که هیچ ضربه‌ی تصادفی به آن اصابت نکند. عینک زدن در طی روزهای ابتدایی در دوره‌ی بهبودی می‌توانید برای بینی‌تان ضرر داشته باشد. برای اصلاح دیدتان در هفته‌های اول بعد از عمل، چند راه وجود دارد؛ در صورت امکان می‌توانید از لنزهای طبی استفاده کنید و اگر این کار برایتان امکان پذیر نیست می‌توانید عینکتان در بالای بینی‌تان قرار دهید به طوری که هیچ فشاری روی تیغه‌ی بینی وارد نکند.

دمیدن باد در بینی

احساس گرفتگی در بینی بعد از رینوپلاستی، امری عادی است؛ اما از آنجایی که مجاری بینی کمی حساس‌تر شده‌اند، بهتر است از دمیدن بینی‌تان در بعد از عمل جراحی بینی خودداری کنید. دمیدن در بینی با هر فشاری که باشد می‌تواند باعث خونریزی آن شود، خصوصاً در هفته‌ی اول بعد از جراحی. همچنین بهتر است از بالا کشیدن بینی (کشیدن هوا به بینی) در هفته‌های اول بعد از رینوپلاستی خودداری کنید. عطسه کردن در دوره‌ی بهبودی بعد از عمل بینی نیز می‌تواند با مشکلاتی همراه باشد. بسیاری از جراحان توصیه می‌کنند که در هفته‌ی اول یا بیشتر بعد از این عمل، از عطسه کردن اجتناب کنید. اگر احساس می‌کنند که عطسه‌تان گرفته است، سعی کنید دهانتان را باز کنید تا فشار کمتری به بینی‌تان وارد شود. جلوگیری از عطسه کردن و همچنین کنار آمدن با گرفتگی بینی بعد از عمل جراحی بینی می‌تواند بسیار چالش برانگیز باشد، اما باید به خاطر داشته باشید که این ناراحتی موقتی خواهد بود.

داروها

مصرف داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی، راه مؤثری برای کاهش درد و ورم است، اگرچه حداقل یک هفته قبل از عمل رینوپلاستی تان، باید از مصرف آن‌ها خودداری کنید. برخی شواهد نشان می‌دهند که مصرف این داروها می‌تواند روند بهبودی بعد از عمل جراحی را آهسته‌تر کند.

مراقب مصرف نمک باشید

سدیم باعث می‌شود تا بدن آب را در خود نگه دارد و این بهترین کاری است که می‌توانید برای اجتناب و کاهش کبودی و ورم انجام دهید؛ بنابراین از خوردن غذای نمکی مانند سوپ مرغ بعد از عمل بینی خودداری کنید. سعی کنید تا حد امکان در دو هفته‌ی بعد از عمل بینی، از مصرف نمک در غذاهایتان پرهیز کنید. در غیر این صورت، سعی کنید آب و مایعات فراوان بنوشید. وقتی بدنتان پر آب باشد، احتمال احتباس آب (جمع شدن آب در یک جا) کمتر خواهد بود و جریان خون و سیستم لنفاوی بهتر کار خواهند کرد که هر دوی این ها در تسریع روند بهبودی نقش بسزایی دارند.

از آتل بینی استفاده کنید

پزشکان معمولاً توصیه می‌کنند که برای چند روز بعد از عمل جراحی بینی، از آتل بروی بینی تان استفاده کنید. این آتل به کاهش ورم کمک می‌کند، بنابراین می‌تواند نقش زیادی در روند بهبودی تان داشته باشد. اگرچه، توصیه می‌شود که آن را همیشه خشک نگه دارید تا از ایجاد هر گونه مشکلی که سبب تحریک عفونت در زخم‌هایتان می‌شود، جلوگیری به عمل آید. کمپرس‌ها را دور از تماس مستقیم با ناحیه قرار گیری آتل قرار دهید. علاوه بر استفاده از آتل، از انجام هر کاری که باعث می‌شود تا خون به یک‌باره وارد سرتان شود (مانند خم شدن و بلند کردن اجسام سنگین) خودداری کنید. در عوض، کمی پیاده روی می‌تواند برای تحریک ملایم جریان خون بسیار مؤثر باشد. جریان خون به فرایند بهبودی و تسکین کمک می‌کند اما حد زیاد آن هم می‌تواند مضر باشد. در نتیجه برای جلوگیری و به حداقل رسیدن کبودی و ورم تا یک ماه بعد از رینوپلاستی از انجام کارهای سنگین و اعمال زور خودداری کنید.

"کپی فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است."

اطلاعات تماس

آدرس: اصفهان- خيابان توحيد جنوبي - چهار راه پليس - مجتمع ژيوار - طبقه دوم
031-31312355
0098-9134336787

مکان مطب روی نقشه