زبان خود را انتخاب کنید

تامپون بینی چیست؟ آیا درد دارد؟

تامپون بینی چیست؟ آیا درد دارد؟ | جراحان معمولاً از تامپون یا باند مخصوص در داخل بینی پس از عمل جراحی تیغه بینی استفاده می‌کنند. در این شرایط اگر جراح اصلاح خاص بر روی تیغه بینی انجام نداده باشد، نیازی به استفاده از تامپون یا باند مخصوص نیست. مزایای ناشی از استفاده تامپون بینی مشابه اسپلینت یا گچ گرفتن بینی است که پس از جراحی رینوپلاستی انجام می‌شود. به این ترتیب تامپون بینی می‌تواند مقدار ورم ایجاد شده در ناحیه بینی را محدود کرده و از تیغه بینی تا زمان بهبود آن حمایت کند. توجه داشته باشید انتخاب تامپون یا اسپلینت بستگی به اولویت‌ها و ترجیح جراح و شرایط درمان مورد نظر وی دارد.

به دلایل زیر لازم است پس از عمل جراحی بینی از تامپون یا باند مخصوص برای وارد کردن فشار به نقاط مختلف بینی استفاده شود:
  • وارد کردن فشار به غشای تیغه بینی به منظور ترمیم مستقیم استخوان و اجتناب از جمع نشدن خون زیر سطح پوست
  • حفظ فشار در برابر نواحی تحت درمان به منظور کاهش خونریزی پس از عمل جراحی
  • وارد کردن فشار مناسب به تیغه میانی جهت نگه داشتن آن در موقعیت مناسب
به منظور دستیابی به این اهداف، متخصصین جراحی بینی از یک نوع باند مخصوص در داخل بینی در صورت نیاز استفاده می‌کنند. این باندها دارای ظاهر و اندازه‌های مختلف هستند و معمولاً از مواد اسفنجی شکل و با سوراخ‌های بسیار ریز ساخته می‌شوند. علاوه بر این امروزه انواع مختلف تامپون‌ها وجود دارند که امکان استفاده از آنها با توجه به تجربه و انتظارات جراح پس از عمل جراحی بینی وجود دارد.

نگه داشتن غشای نرم داخل بینی در محل


رایج‌ترین کاربرد تامپون یا باند بینی نگه داشتن غشای مخاطی تیغه بینی به صورت محکم در مقابل استخوان و غضروف تا زمانی است که چسبندگی کافی بین این اجزا ایجاد شود. این شرایط با گذشت 1 تا 4 روز از عمل جراحی با توجه به شرایط بیمار اتفاق خواهد افتاد. از طرف دیگر برخی از موارد انحراف تیغه بینی به صورتی است که لازم است از روش‌های خاص و تامپون پس از عمل جراحی برای دستیابی به اهداف مورد نظر بیمار استفاده شود. این نوع از باندها در داخل هر دو سوراخ بینی قرار گرفته و عبور هوا از مسیر بینی را بطور کامل مسدود می‌کنند. به هر حال معمولاً جراح این نوع از باندها را با گذشت یک یا دو روز از عمل جراحی از بینی بیمار خارج خواهد کرد.

در سه حالت خاص امکان عدم استفاده از تامپون یا امکان خارج کردن سریع آن پس از عمل جراحی وجود دارد. این موارد به شرح زیر هستند:

  • در مواردی که جراح از بخیه‌های قابل جذب بطور دقیق در داخل بینی استفاده کرده و این بخیه‌ها برای نگه داشتن غشای مخاطی در محل و ایجاد نتایج درمانی مورد نظر کافی باشد. این روش دارای مزیت‌های خاص در ارتباط با حفظ فشار بر روی ناحیه تحت درمان برای یک هفته یا بیشتر است، مسیر هوای بینی را مسدود نمی‌کند، و نیاز به خارج کردن باند یا کشیدن بخیه ندارد. به هر حال همیشه امکان جایگزین کردن این روش با تامپون بینی وجود ندارد.
  • در مواردی که جراح عمل جراحی تیغه بینی را با استفاده از روش آندوسکوپی انجام داده و به این ترتیب به صورت مستقیم بدون ایجاد برش در بافت بینی اصلاحات مورد نیاز را انجام داده باشد، احتمالاً نیازی به باند یا تامپون بینی نیست. امروزه از این روش به صورت معمول برای رفع زائده‌های استخوانی استفاده می‌شود. در این شرایط، غشای مخاطی را می‌توان با استفاده از آندوسکوپ در محل مناسب بخیه زده و نگه داشت.
  • در برخی از موارد جراحی تیغه بینی، اسپلیت‌های پلاستیکی در داخل تیغه بینی بخیه زده شده و عملکردی شبیه به گچ گرفتن را برای بینی خواهند داشت. از این روش می‌توان به عنوان جایگزین برای باند بینی و تامپون استفاده کرده یا این دو روش را به همراه یکدیگر برای بیمار مورد استفاده قرار داد.

برخی پزشکان تامپون را در ناحیه زیر توربینت میانی بینی قرار می‌دهند تا به این ترتیب به این ناحیه فشار وارد کنند. به این ترتیب می‌توان از ایجاد مشکلات خاص پس از عمل جراحی پیشگیری کرد. در این حالت تامپون ممکن است با گذشت 4 یا 5 روز از عمل جراحی از بینی خارج شود و معمولاً استفاده از آن مسیر هوای بینی را بطور کامل مسدود نمی‌نماید. معمولاً این نوع تامپون به رشته‌های نخ متصل هستند تا به این ترتیب امکان خارج کردن آنها به راحتی از داخل بینی وجود داشته باشد.

حفظ فشار برای کاهش خونریزی


مقدار خونریزی مشاهده شده در ناحیه سینوس پس از عمل جراحی بینی به شدت در بین افراد متفاوت می‌باشد. به هر حال، پس از جراحی، از مواد نخی آغشته به اسپری بینی آفرین (Afrin) در ناحیه داخل بینی بیمار استفاده شده و انجام این کار می‌تواند به خوبی خونریزی بینی را کاهش دهد. به هر حال همیشه می‌توان انتظار داشت پس از جراحی مقداری خونریزی در محل مشاهده شود، اما اگر این خونریزی بیش از حد باشد، احتمالاً جراح محل‌های دچار خونریزی را با استفاده از ابزار مخصوص سوزانده یا یک باند در برابر ناحیه مورد نظر قرار می‌دهد تا با وارد کردن فشار، جلوی خونریزی گرفته شود. به هر حال، در اکثر موارد باند استفاده شده برای کاهش خونریزی احتمالاً با گذشت 2 تا 4 شب از بینی خارج خواهد شد. توجه داشته باشید جراح تا حد ممکن از سوزاندن رگ‌های بینی برای کنترل خونریزی استفاده نمی‌کند، زیرا انجام این کار می‌تواند باعث خشک شدن مخاط داخل بینی و ایجاد تاخیر در فرآیند بهبود بیمار شود. در اکثر مواقع موارد خونریزی در ناحیه داخلی توربینت بینی ایجاد گردیده و بیمار ممکن است با التهاب فعال در زمان جراحی مواجه شود. این شرایط نیز می‌تواند باعث خونریزی حفره‌های سینوسی شود. هنگامی که این شرایط برای بیمار ایجاد گردد، یک تکه کوچک از تامپون اسفنج مانند زیر ناحیه توربینت قرار داده می‌شود تا به این ترتیب فشار لازم به نواحی دچار مشکل وارد گردد.

آیا برداشتن تامپون بینی درد دارد؟


2

افراد اغلب مطالبی را درباره احساس ناخوشایند در هنگام خارج کردن تامپون از بینی پس از جراحی شنیده‌اند. به هر حال انجام این کار با استفاده از مواد جدید مورد استفاده در تامپون و تکنیک‌های جراحی مدرن بهبود مشخص پیدا کرده و ناراحتی کمتری برای فرد نسبت به گذشته به همراه دارد. هنگامی که تامپون بینی بزرگ باشد، جراح معمولاً از یک نوع لوله در داخل بینی بیمار استفاده می‌کند تا به این ترتیب تا حدودی عبور هوا از مسیر بینی امکان‌پذیر شود. با وجودی که مسیر ایجاد شده توسط این لوله برای عبور هوا زیاد نیست، با استفاده از این روش هنگام خارج کردن تامپون، فضای اشغال شده توسط لوله امکان وارد کردن داروی بی‌حسی و ضد احتقان را به داخل بینی ایجاد خواهد کرد. به این ترتیب با استفاده از این روش می‌توان ناراحتی و خونریزی ایجاد شده به خاطر خارج کردن تامپون را کاهش داد. با استفاده از این روش هنگامی که تامپون از بینی خارج می‌شود، بیمار نباید با احساس ناخوشایند یا درد مواجه گردد. علاوه بر این معمولاً به افراد توصیه می‌شود یک ساعت قبل از این مرحله از درمان یک یا دو قرص مسکن مصرف کند. با این وجود عامل کلیدی در خارج کردن بدون درد تامپون استفاده از مواد بی‌حسی در ناحیه داخل بینی است. انجام این کار با چکاندن قطره‌های بی‌حسی در داخل حفره‌های بینی انجام شده و مدت زمان لازم برای اثربخشی آن در حدود پنج دقیقه است. به این ترتیب اکثر افراد از سطح کم ناراحتی و درد خود در هنگام خارج کردن تامپون به واسطه مصرف داروهای مسکن خوراکی و قطره‌های مسکن داخل بینی متعجب خواهند شد.

اطلاعات تماس

آدرس: اصفهان- خيابان توحيد جنوبي - چهار راه پليس - مجتمع ژيوار - طبقه دوم
031-31312355
0098-9134336787

مکان مطب روی نقشه